Blog o obróbce cieplnej

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Blog o obróbce cieplnej

#31

Post napisał: Areo84 » 21 kwie 2018, 18:34

Też trochę się dziwie dlaczego kol. melonmelon aż tak zbeształ stal s355 pisząc o niej na swoim blogu ,,Prawie najgorsza z możliwych". Na wysoko obciążone części maszyn chyba nikt przy zdrowych zmysłach tego nie daje, ale na konstrukcje stalowe , nawet nieco bardziej odpowiedzialne jak suwnice, mosty czy inne takie, zwłaszcza spawane to była i jest powszechnie stosowana, więc aż taka kijowa nie jest .
Z dostępnością jej to różnie bywa- przeważnie gdy potrzeba ceowników, profili itp. wyrobów wciskają S235, a ta lepsza często na zamówienie.



Tagi:


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1693
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: Blog o obróbce cieplnej

#32

Post napisał: InzSpawalnik » 22 kwie 2018, 09:09

S235 to najczesciej spotykany gatunek na roznej masci drobnice z ktorej robi sie wlasnie nie odpowiedzialne elementy typu brami i ramki itp.
S275 to powszechny gatunek w ktorym obecne sa w wiekszosci profile
S355 to gatunek z ktorego wykonuje sie slupy, rygle ruszty i calej masci produkty w budownictwie stalowym. Koszt zakupu jest nieco wyzszy od S275 ale wciaz oplacalny. Przy projektach gdzie materialu jest 1000 ton kazde 50-100 PLN na tonie robi roznice.


Autor tematu
melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 23
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Re: Blog o obróbce cieplnej

#33

Post napisał: melonmelon » 26 kwie 2018, 21:00

1. Stal S355J2 to stal, poniżej której się nie należy schylać.
Nie widzę sensu stosowania stali o niższym Re, BEZ SPECJALNYCH powodów. Specjalnym powodem np. może być dostępność profili, czy innych normaliów.
Po co większy ciężar? Dlaczego mniejsza wytrzymałość jak masz zastosować określony przekrój? Z własnej woli stosować mniejszy współczynnik bezpieczeństwa? To podnoszenie kosztów wykonania konstrukcji, lub bezpieczeństwa konstrukcji.
Kryterium udarności J2 to 27J w -20 st. C. Każdy konstruktor, który projektuje konstrukcje na Polskę ze stali z udarnością J0, czy JR powinien zastać uznany za sabotażystę. To ta alternatywa dla mnie nie do zaakceptowania. Sabotaż.
Co nie zmienia faktu, że S355 to bardzo dobra stal, proponuję jednak stosować min. J3 lub K2, ot niewiele to kosztuje, a człowiek śpi spokojniej. To ta lepsza alternatywa.

Zdanie brzmi: "nie opłaca się produkować z stali o mniejszej wytrzymałości". To dość istotne, nie muszę przekonywać i liczyć o ile może być lżejsza konstrukcja.

2. Odporność na ścieranie.
W każdym przypadku odporność S355 i 45 normalizowanej będą do się zbliżone. Jeśli przy stali S355 czy 45 normalizowanej zaczynasz pisać o odporności w wysokiej temperaturze, czy w wodzie, to przepraszam. Jesteś lepszy, nie staruję w Twojej lidze. Szukałbym z miejsca innych materiałów.

3.Twardość 350HV. Co prawda norma EN1090 podaje dla stali klasy S355 maksymalną twardość 380HV, jednak ja wierzę Edmundowi Tasakowi:
Jeśli Ce<0,45% i twardość w SWC nie przekracza 350HV, materiał jest dobrze spawalny, a prawdopodobieństwo powstawania pęknięć (zimnych) jest niewielkie.
Grubość 40mm i podgrzewanie wstępne. Tu też wierzę Panu Edmundowi, co pisze przy pęknięciach zimnych o sztywności konstrukcji. Współczynnik usztywnienia K (intensywności naprężeń) zmienia się diametralnie dla grubości pow. 40mm. Nawet są jakieś wymagania oznaczania stali o grubości pow. 40mm na magazynie, by się lampka zapaliła osobie odpowiedzialnej.

Coś z forum:
O 350 HV pisali tez w linkowanym ostatnio tu artykule:
http://www.pspaw.wip.pw.edu.pl/index.ph ... 225/pdf_14

Nie besztam stali, jednak spróbuję ująć to inaczej, by nie wyszło że S355J2 to złą stal.
Lecz na suwnicę bym nie dał S355J2. Co najmniej S355K3, zależy czy byłaby do bieguna zimna (Polski), tam bym dał K4.

pozdro

edyta, dziękuję za uwagi, poprawiłem słownictwo i określenie stali S355J2.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1693
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

Re: Blog o obróbce cieplnej

#34

Post napisał: InzSpawalnik » 01 maja 2018, 17:13

Podgrzewanie wstepne nie zalezy jedynie od grubosci materialu i rodzaju zlacza ! Zalezy w bardzo duzej mierze od metody spawania a co za tym idzie ilosci ciepła wprowadzonego. Od okreslenia temperatury podgrzewania wstepnego ( miedzy innymi dls S355 ) sa odpowiednie normy
.


Autor tematu
melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 23
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Re: Blog o obróbce cieplnej

#35

Post napisał: melonmelon » 06 maja 2018, 22:16

A licz temperaturę podgrzewania wg jakiego chcesz wzoru, wg jakiej chcesz normy.
Nie zmieni to faktu obowiązkowego podgrzewania stali C45 dla każdej grubości i S355 pow. 40mm.
Wróć! Dla spawania elektrożużlowego może się okazać, że nie trza podgrzewać. Ale nikt nie będzie tak spawał poniżej 40mm dla S355, czy C45 dla dowolnej grubości raczej.

pozdro


Autor tematu
melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 23
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Re: Blog o obróbce cieplnej

#36

Post napisał: melonmelon » 19 maja 2018, 21:56

Coś tam nabazgrałem o stali pancernej w haubicy Krab.
http://blog.melontools.com/inne/wadliwa ... bicy-krab/

pozdro


Autor tematu
melonmelon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 23
Posty: 601
Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
Lokalizacja: świete miasto

Re: Blog o obróbce cieplnej

#37

Post napisał: melonmelon » 01 kwie 2020, 11:03


ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”