16B16KA

Szukam kilku informacji na temat

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

pitsky
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 470
Rejestracja: 06 maja 2005, 09:58
Lokalizacja: lublin

Re: 16B16KA

#21

Post napisał: pitsky » 03 gru 2019, 06:57

kolec7 pisze:
03 gru 2019, 06:16
Kamar! Od długiego czasu na forum pojawiają się dwa tematy najważniejsze z punktu widzenia użytkowania i remontów maszyn - a Ty nagle jakieś oznaki "irytacji" wykazujesz?!
Pierwszy - zaraz po zakupie maszyny, trzeba wymienić olej, a najpierw stworzyć 20 stron wątku.
Drugi - odmalować całą maszynę, wcześniej tworząc 30 stron wątku :-D
Na forach samochodowych też najdłuższe są o wymianie oleju i opon - więc norma :)




kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 984
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 16B16KA

#22

Post napisał: kolec7 » 03 gru 2019, 07:14

:lol: No tak! W sumie racja :-)
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Autor tematu
Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 19
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: 16B16KA

#23

Post napisał: Robert_K » 03 gru 2019, 14:05

No cóż, jak kilka postów wyżej pytałem czy mogę zasilić oba obwody z jednej pompy tudzież z jednego oleju to wszyscy siedzieliście cicho, jedynie kolega pioterek podpowiadał i podsyłał linki. Kiedy stwierdziłem że zaleję dwoma olejami to się Wam nagle na szyderę wzięło. Jak dzieci. Brak słów Panowie.

Skoro producent maszyny zrobił dwa obwody wyszedłem z założenia że miał w tym jakiś cel, tym bardziej, że te oleje faktycznie trochę różnią się od siebie. Jeśli można zalać oba obwody jednym olejem to trzeba było napisać na początku drugiej strony tematu że tak, podać przykładowy olej i było by po problemie.

Gdyby ktoś kiedyś szukał współczesnych odpowiedników to od firm zajmujących się m. in. olejami otrzymałem takie info o zamiennikach:

И-20А – FUCHS RENOLIN B 10 lub RENOLIN VG 32, MOBIL VACTRA 1

И-5А – FUCHS RENOLIN DTA 7, MOBIL VELOCITE 4

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: 16B16KA

#24

Post napisał: pioterek » 03 gru 2019, 16:55

Z tym, że fabryka zrobiła dwa obwody oliwienia ma zapewne związek to, że każda z części ma odmienną konstrukcję. Aby się zagłębić w temacie trzeba przeanalizować jakie części zostaną z maszyny wyrzucone ze względu na ich zużycie i czy pozostałe elementy dadzą sobie radę z tym drugim olejem bez zagrożenia dla ich trwałości. Starając się coś pomóc trafiłem na stronę gdzie była instrukcja po rosyjsku, to akurat ta strona o której mówił RomanJ4
http://stanki-katalog.ru/sprav_16b16kp.htm
Jest tam odnośnik (link) który prowadzi do opisu przekładni, cała strona daje się wczytać do tłumacza i jest mniej-więcej zrozumiała, trudno mi jednak zrozumieć czego dotyczą poszczególne fragmenty opisu gdyż nie mam z tą maszyną kontaktu fizycznego. Dlatego również ciężko coś doradzić. Autor tematu mając kontakt z tą maszyną ma w tym zakresie o wiele większe pole do popisu i tak szczerze mówiąc, liczę, że nadal będzie dopisywał do tematu swoje spostrzeżenia które mogą się kiedyś okazać bardzo pomocne gdy okaże się konieczne wrócić do wzmagań z taką maszyną komuś innemu a może i jemu samemu. Życzę powodzenia i na ile potrafię na tyle chętnie pomogę. Przyznaję, że maszyna jest mocno przekombinowana, ale jako sprawne urządzenie może i z tej okazji bardzo ułatwiać pracę tokarzowi. No to na teraz tyle, nie zrażaj się tylko gdy czyjeś wpisy nie są nazbyt pomocne, tak czasem bywa.


Autor tematu
Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 19
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: 16B16KA

#25

Post napisał: Robert_K » 05 lut 2020, 00:23

Żeby nie robić bałaganu w temacie kolegi bear piszę tutaj, chociaż pozwoliłem sobie pożyczyć jedno zdjęcie z jego galerii.

Obrazek

Na powyższym zdjęciu zaznaczyłem na czerwono dźwignię, która umożliwia wyciągnięcie wałka napędowego suportu z listwy zębatej i tym samym rozsprzęglenie napędu dla osi "Z". Pytanie, które mnie zastanawia to: w jakim celu (tzn. podczas jakich operacji tokarskich) potrzebne jest rozsprzęglenie tego napędu? Pracował ktoś w taki sposób?

Co do oleju - temat póki co zostawiłem, jak poskładam suport to będę się brał za układ smarowania i wtedy wyklaruje się ostateczna wersja. Skłaniam się jednak ku jednemu wspólnemu zbiornikowi dla skrzynki Nortona i wrzeciennika, w innych tokarkach wrzeciennik pracuje na oleju który jest zalecany tutaj do Nortona i jest dobrze, więc tutaj też powinno być dobrze. Druga rzecz, że wydaje mi się że parametry oleju miały by większe znaczenie gdyby wrzeciono było na panewkach, dla łożysk olej nie musi być chyba tak krytycznie dobrany, o czym z resztą pisał kamar kilka postów wcześniej.
Stronę, którą wkleiłeś czytałem kilka razy ale informacje na temat olejów są bardzo skąpe, ograniczają się jedynie do zaleceń jaki olej ma być zalany.

Tematu nie aktualizowałem z braku czasu ale cały czas coś się dzieje. Kilka zdjęć poniżej. Aktualnie jestem na etapie składania skrzynki suportowej, do wymiany nadawała się większość łożysk więc je wymieniłem.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam.


Autor tematu
Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 19
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: 16B16KA

#26

Post napisał: Robert_K » 09 lut 2020, 23:14

Już jakiś czas temu wymyśliłem sobie że założę DRO do tokarki, ale o ile liniał osi Z jest w miarę dobrze schować przed wiórami o tyle w osi X jest trudniej. Z przodu źle bo wrzeciono i mógłby oberwać np. szczękami, które czasami wystają z uchwytu, z tyłu też źle bo czasami można koniem się rozpędzić i przyłożyć. I wszędzie wióra. Wymyśliłem więc, że schowam liniał osi X wewnątrz suportu, tak, żeby i z przodu i z tyłu nie ograniczać sobie swobody ruchu. W tym celu trzeba było podfrezować nieco sam suport, co też zrobiłem.

Obrazek

Liniał będzie zamontowany jak na zdjęciu poniżej, tylko będzie krótszy i prawdopodobnie obrócony o 180 stopni, żeby przewód był wyprowadzony z drugiej strony.

Obrazek

Przy okazji, mając ustawiony suport na maszynie pomierzyłem wytarcie prowadnic i wynik jest, można powiedzieć, mało zadowalający - różnica pomiędzy najniższym a najwyższym punktem to 0,6mm - całkiem sporo.
Dodam, że zużyte są oba elementy - suport jak i płyta osi X, której jeszcze nie pomierzyłem, ale wybrzuszenie gdzie w suporcie jest kanał olejowy widać nawet na oko. Zapewne też będzie miała ponad pół milimetra.
Co z tym zrobić? Szukać kogoś ze szlifierką i wyprowadzić? Czy może przefrezować samemu z grubsza frezem "jaskółką" i resztę doskrobać ręcznie?

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika

rc36
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2264
Rejestracja: 11 kwie 2014, 01:25
Lokalizacja: Bliskie okolice Bydgoszczy

Re: 16B16KA

#27

Post napisał: rc36 » 10 lut 2020, 19:07

Robert_K pisze:Liniał będzie zamontowany jak na zdjęciu poniżej, tylko będzie krótszy i prawdopodobnie obrócony o 180 stopni, żeby przewód był wyprowadzony z drugiej strony.


Nie wiem po co te kombinacje, w mojej tokarce liniał osi X jest zamontowany od strony konika, ochroną przed przydzwonieniem w liniał konikiem jest śruba/zderzak i się to sprawdza. Nie wiem jak chcesz ten liniał tam wpasować i go wyregulować, jak coś pójdzie nie tak to liniał chrupnie i nie będziesz wiedział nawet kiedy.


Autor tematu
Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 19
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: 16B16KA

#28

Post napisał: Robert_K » 10 lut 2020, 20:38

rc36 pisze:Nie wiem jak chcesz ten liniał tam wpasować i go wyregulować
Wbrew pozorom nie będzie to specjalnie trudne. Mam już wszystko przemyślane.
Kombinacje - może i tak, ale tokarka ma 750 długości toczenia i jak wsadzę liniał z tyłu to zabiorę sobie kilka centymetrów z tego wymiaru a nie chciałbym tego, bo i tak jest krótko.

Pozdrawiam.


Autor tematu
Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 19
Posty: 1113
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: 16B16KA

#29

Post napisał: Robert_K » 08 lip 2020, 16:02

Dawno nie pisałem w temacie ale coś tam drgnęło do przodu.

Obrazek

Zbiornik na olej zrobiłem jeden, smaruje i wrzeciono i skrzynkę prędkości tym samym olejem. Profilaktycznie wymieniłem jedynie pompę na bardziej wydajną.

Obrazek

Rzut oka na szafę sterującą, jeszcze w trakcie pracy, aktualnie całość wygląda schludniej.

Obrazek


Do zrobienia została jeszcze instalacja chłodziwa i do dokończenia panel sterujący oraz osłona przesuwna.

Pozdrawiam.


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1238
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: 16B16KA

#30

Post napisał: bear » 12 lip 2020, 19:53

Przycisk od przyspieszonych masz w oryginale czy przerobiony? Możesz podrzucić zdjęcie ;)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”