Nietypowe wspomaganie układu kierowniczego

Linie produkcyjne, automaty, roboty nie tylko CNC. Przeróbki, modernizacje oraz konstrukcje własne.

Autor tematu
STRAZOK
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 46
Rejestracja: 02 mar 2007, 11:09
Lokalizacja: RŚl

Nietypowe wspomaganie układu kierowniczego

#1

Post napisał: STRAZOK » 30 maja 2013, 16:18

witam, z góry przepraszam jeśli to zły dział prosił bym moderatora o przeniesienie do właściwego. Jeszcze jedno dla tych malkontentów którzy dużo gadają mało robią i pomagają dajcie spokój szukam konkretnych rad i pomocy.

Sytuacja wygląda następująco wstawię obraz pracy skumacie jak to wygląda i z czym mam problem.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

urządzenie ma symulować pracę układu kierowniczego zgodnie z układem w samochodzie na czym polega inność tego rozwiązania a mianowicie na braku połączenia mechanicznego miedzy kierownicą a układem skrętnym samochodu.

Zacząłem od prób z silnikami krokowymi i enkoderami inkrementalnym takim zwykłym w rodzaju potencjometru 24 impulsy na obrót. dało marne efekty silniki podskakiwały i różne dziwne rzeczy się działy za namową znajomego postanowiłem zautomatyzować to na nowo. Po jego namowie chciałbym zastosować silniki DC coś w rodzaju serwomotoru. Wymyśliłem sobie to tak - sterownik gotowy z Wobitu mianowicie daje link do niego


STEROWNIK DC

układ z mikro kontrolerem który wykonam będzie sterował tym np na Atmega 128

enkoder na kierownicy i układzie kierowniczym chciałem dać taki

CONTELECT VERT X 28

enkoder wysyła sinus i cosinus na oscyloskop w zakresie 0,5V do 4,5V

Prosił bym o pomoc w dobraniu silników i sugestie co można inaczej zrobić.



Tagi:

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: clipper7 » 30 maja 2013, 16:46

STRAZOK pisze:co można inaczej zrobić.
Dawniej takie układy robiło się na selsynach, prosto, bez kłopotów i elektroniki. :lol:
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


Autor tematu
STRAZOK
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 46
Rejestracja: 02 mar 2007, 11:09
Lokalizacja: RŚl

#3

Post napisał: STRAZOK » 30 maja 2013, 16:56

No mniej więcej tak to ma działać jak selsyn ale nie można go zastosować w tym przypadku


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#4

Post napisał: ma555rek » 30 maja 2013, 17:08

Jeżeli celem jest tylko powtórzenie pozycji kierownicy przez koła to wstaw potencjometr a silnik maglownicy będzie równoważył mostek oporowy - czysto analogowo i bez przekłamań. I łatwa korekcja.
Sterownik Wobitu reguluje prędkość a tu bardziej potrzebne jest utrzymanie pozycji - stąd kłopotliwy dla w stabilnej pracy moduł pozycjonowania w oparciu o +/-Vstr.
Niepowodzenie z enkoderem i silnikami krokowymi może wynikać z małej rozdzielczości enkodera kierownicy. Bo nic nie powinno podskakiwać - pewnie krok był za długi.

Jeżeli chcesz symulator trochę poważniejszy to wprowadź sprzężenie zwrotne obciążające kierownicę
- krokówka która ustępuje pod kierownicą "niewystarczająco szybko" i napina sprężynę
- silnik DC z momentem skierowanym odwrotnie do wychylenia i wartością proporcjonalną regulowaną tym wychyleniem ( a w przyszłości również zależnym od symulowanej "prędkości")
Pasjonat

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7971
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Nietypowe wspomaganie układu kierowniczego

#5

Post napisał: tuxcnc » 30 maja 2013, 17:29

STRAZOK pisze:Zacząłem od prób z silnikami krokowymi i enkoderami inkrementalnym takim zwykłym w rodzaju potencjometru 24 impulsy na obrót. dało marne efekty silniki podskakiwały i różne dziwne rzeczy się działy
To z zasady nie miało prawa działać.
Daj enkoder z 1000 cpr i sterownik silnika z mikrokrokiem.
Oczywiście sygnał enkodera trzeba przetłumaczyć na STEP/DIR, ale to się da zrobić nawet na kilku układach serii 74xx.

.


Autor tematu
STRAZOK
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 46
Rejestracja: 02 mar 2007, 11:09
Lokalizacja: RŚl

#6

Post napisał: STRAZOK » 30 maja 2013, 18:56

ma555rek pisze:Jeżeli celem jest tylko powtórzenie pozycji kierownicy przez koła to wstaw potencjometr a silnik maglownicy będzie równoważył mostek oporowy - czysto analogowo i bez przekłamań. I łatwa korekcja.
Jeżeli chcesz symulator trochę poważniejszy to wprowadź sprzężenie zwrotne obciążające kierownicę
- krokówka która ustępuje pod kierownicą "niewystarczająco szybko" i napina sprężynę
- silnik DC z momentem skierowanym odwrotnie do wychylenia i wartością proporcjonalną regulowaną tym wychyleniem ( a w przyszłości również zależnym od symulowanej "prędkości")
Tak chce aby na kierownicy tez pojawiał się moment tzn dawał opór dla kierującego. Ma to działać tak ze jak ruszę "koło" ruszy kierownica w kierunku zgodnym z kołem jak ruszę kierownice ma ruszyć koło jak by komunikacja miedzy kierownicą a kołem. Ma to byc zależne od prędkości jaką "jedziemy". To co napisałeś hymmm jest trochę mało zrozumiałe dla mnie co znaczy mostek oporowy dla silnika co mam zamiast rezystora w mostku wstawić potencjometr i silnik ? Chodzi o takie coś ?Mostek rezystorowy


ma555rek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1214
Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
Lokalizacja: nie ważne

#7

Post napisał: ma555rek » 30 maja 2013, 20:33

STRAZOK pisze:jak ruszę "koło" ruszy kierownica w kierunku zgodnym z kołem jak ruszę kierownice ma ruszyć koło
STRAZOK pisze:to ma działać jak selsyn ale nie można go zastosować w tym przypadku
to się zdecyduj bo chcesz tak jak właśnie działa łącze na selsynach - oba końce równoważne
Oczywiście możesz wprowadzić przekładnię elektroniczną lub elektryczną ale idea pozostaje.
Pasjonat


Autor tematu
STRAZOK
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 46
Rejestracja: 02 mar 2007, 11:09
Lokalizacja: RŚl

#8

Post napisał: STRAZOK » 30 maja 2013, 21:17

oj no każdy wie jak działa układ kierowniczy w samochodzie a selsyn to podobna sytuacja mniej więcej. To co w takim wypadku proponujesz tak aby te silniki były równoważne. No i dalej poszukuje silnika który to będzie napędzał pomysł padł taki z obliczeń wynika ze potrzebuje silnik który mi da 420 rpm'ów ale o taki ciężko. Szukałem u wobita gdzie sterownik i znalazłem to 1.61.050.443

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „INNE MASZYNY i URZĄDZENIA”