Problem z silnikiem krokowym

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
bobek19926
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 7
Posty: 21
Rejestracja: 02 lut 2013, 14:41
Lokalizacja: Sandomierz

#11

Post napisał: bobek19926 » 04 lut 2013, 13:51

Jest tak podpięty i nadal nic. Mnie dziwi to że po przekręceniu nawet o milimetr potencjometru silnik zaczyna piszczeć (gdy jest w spoczynku).



Tagi:

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1676
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#12

Post napisał: grg12 » 04 lut 2013, 14:46

bobek19926 pisze:Jest tak podpięty i nadal nic. Mnie dziwi to że po przekręceniu nawet o milimetr potencjometru silnik zaczyna piszczeć (gdy jest w spoczynku).
No to niech piszczy. Sterownik reguluje prąd w uzwojeniach metodą PWM (włącza napięcie "na full", czeka aż prąd osiągnie zadaną wartość, wyłącza napięcie, czeka do kelejnego "ticku" zegara i zaczyna od początku). Częstotliwość PWM powinna być powyżej granicy słyszalności - ale przy pewnych kombinacjach napięcia zasilania, ustawienia potencjometru i typu silnika sterownik zaczyna pracować nieco niestabilnie i kolejne impulsy nie mają tej samej szerokości - raz są szersze, raz węższe i w efekcie w sygnale pojawiają się składowe w zakresie słyszalnym. Objawia sie to jako charakterystyczny gwizd lub lub szum podobny do gotującej się wody. Po prostu ten model sterownika "tak ma".
Podłącz amperomierz na linie zasilania sterownika (jeśli nie jesteś pewny jak to zrobić - zapytaj, błąd może być kosztowny), podłącz silnik (jeden), włącz cały inters i regulując potecjometrem ustaw prąd na około 1A. Jeśli się nie da - coś jest zwalone. Jeśli się uda - sprawdź czy działa i pobaw się ustawieniami w "motor tunig".
Przy okazji - skąd wiesz że "silnik gubi kroki"? Pytam bo mam dziwne przeczucie że silnik leży sobie na stole a ty nawet nie wiesz co określenie "gubić kroki" oznacza...

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#13

Post napisał: ursus_arctos » 05 lut 2013, 12:52

Najczęściej sterowniki działają w trybie ustalonego czasu wyłączenia (fixed off time). Działa to tak: napięcie jest włączane, aż zostanie uzyskany zadany prąd, po czym jest wyłączane na określony czas - po tym czasie napięcie jest ponownie włączane i proces się powtarza. Czas narastania prądu zależy od indukcyjności silnika, napięcia zasilającego oraz prędkości silnika (przy niezerowej prędkości indukowane jest napięcie wsteczne, przeciwdziałające zasilającemu). Czas wyłączenia zazwyczaj jest regulowany jakimś rezystorem lub układem RC. Można ten czas skrócić wymieniając rezystor.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7621
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#14

Post napisał: pukury » 05 lut 2013, 13:28

witam.
na początek wymień trymerek od regulacji prądu na inny - większy.
te malutkie mają przykrą właściwość - szybko przerywają .
i mają tendencję do przekręcania się - generalnie szajs.
są na allegro po parę groszy dobre cermetowe - lub wieloobrotowe.
miałem kilka razy podobne przypadki .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
bobek19926
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 7
Posty: 21
Rejestracja: 02 lut 2013, 14:41
Lokalizacja: Sandomierz

#15

Post napisał: bobek19926 » 08 lut 2013, 12:37

Mam wieloobrotowe 20k ohm czy takie moga być?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”