Jak to ruszyć? Silnik krokowy (bipolarny) 4 wyprowadzenia

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
pol1technik
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2011, 17:00
Lokalizacja: Łódź

#21

Post napisał: pol1technik » 20 paź 2011, 13:52

ursus_arctos Bardzo dziękuje za odpowiedź. Okazuje się, że wcale to takie nie skomplikowane, do tego samego doszedłem można powiedzieć kilka chwil temu.
Pozostaje mi zadać tylko już jedno pytanie w kwestii zasilania. Otóż czy w ramach podnoszenia napięcia i ograniczenia prądu muszę koniecznie podnieść je do napięcia wynoszącego 20x Napięcie zasilania silnika? Czy jeżeli w moim przypadku przy napięciu zasilania w katalogu podano 2,1V ja podam 12V i odpowiednio ograniczony prąd do wysokości podanej przez producenta, to zasada czoperowania będzie nadal spełniona. Teoretycznie jak się dziś dowiedziałem Czoperowanie ma na celu zwiekszenie prędkości obrotowej silniczka tak więc czy jeżeli zwiększając napięcie 20 razy a niecałe 6 razy napewno będzie widać różnicę w prędkości i pewnie w niczym więcej. Ale to pytanie stawiam do was. Z innych źródeł dowiedziałem się że napięcie powinno się zwiększać 3 - 5 razy z innych że do 10 razy, od was wiem że od 20 do 25 razy. Pewnie jest tak, że wszyscy mają racje.


Yasiek M

Tagi:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#22

Post napisał: diodas1 » 20 paź 2011, 14:14

Przez analogię- jeżeli do "malucha" włożysz silnik od Mercedesa to samochód bedzie szybciej przyspieszał ale to nie znaczy że należy nim jechać z maksymalną prędkością. Zatem noga lekko na gazie. Tutaj tym hamulcem przed szaleństwem jest właśnie czoper. Praktycznie nie trzeba wiele liczyć. Im wyższe napięcie podawane na sterownik tym lepsze przyśpieszenie silnika przy każdym kolejnym kroku. To już wyszło z powyższych rozważań. Z drugiej strony ograniczeniem jest odporność sterownika czyli jeżeli producent podaje max napięcie na wejściu to nie należy go przekraczać. Sterownik L297, L298 wytrzymuje 35VDC. Jeżeli taki mu dasz zasilacz to będzie silnik dostawał i tak tyle ile potrzebuje ale będzie miał najwyższe osiągi. Mając silnik który ma tabliczce napięcie znamionowe rzędu 2V i tak masz dużo bardziej komfortową sytuację niż gdyby tam była wartość 12V czy więcej.
Z instrukcji na temat doboru zasilacza do silników należałoby wyciągnąć inny wniosek. Skoro silnik chce na przykład 5 V a 25x5=125V to chcąc zbudować prawdziwą rakietę trzeba by stworzyć sterownik który takie napięcie wytrzyma. Dla Twoich potrzeb wystarczy to co masz i masz mieć. :)


Autor tematu
pol1technik
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2011, 17:00
Lokalizacja: Łódź

#23

Post napisał: pol1technik » 20 paź 2011, 14:38

diodas1 I o to właśnie mi chodziło. Prostymi słowami do celu. 12V wygląda optymistycznie czyli nie ciśniemy na maxa :D to takie rozwiązanie jak do maluch włożyć silnik renault :D To lecę kupić tranformator i płytkę i te dwa układziki i może zaczniemy coś działać :D
Yasiek M


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#24

Post napisał: diodas1 » 20 paź 2011, 14:58

Jeżeli kupisz transformator 12V to po wyprostowaniu na kondensatorach zasilacza (ma być najprostszy, niestabilizowany) uzyskasz około 17V czyli wystarczająco dla silnika i bezpiecznie dla sterownika.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#25

Post napisał: ursus_arctos » 20 paź 2011, 16:54

Reguła "20x" to taki wynik doświadczeń i pewnych kompromisów.
Generalnie, podpinałem silnik 2.3V na 12V i działał - ale wolno. Ten sam silnik na 20V chodził prawie 2x szybciej.

@diodas1: jak masz transformator, to zamiast mostka można dać podwajacz - będzie 34V.


Autor tematu
pol1technik
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2011, 17:00
Lokalizacja: Łódź

#26

Post napisał: pol1technik » 20 paź 2011, 19:47

ursus_arctos pisze:Reguła "20x" to taki wynik doświadczeń i pewnych kompromisów.
Generalnie, podpinałem silnik 2.3V na 12V i działał - ale wolno. Ten sam silnik na 20V chodził prawie 2x szybciej.

@diodas1: jak masz transformator, to zamiast mostka można dać podwajacz - będzie 34V.
Ok, bardzo dziękuję, dodam tylko, ze na tym przykładzie chce się nauczyć sterować silniczkiem. Ten sterownik ani silniczek nie będzie współpracował z żadnym poważnym urządzeniem typu frezara cnc czy inne zmyślne urządzenie. Będzie to po prostu prosty układ sterownika do celów zapoznawczych. Dlatego też trzeba liczyć się po pierwsze z kosztami po drugie nie będą mi potrzebne zabójcze prędkości :D
Ale fajno żeśmy się dogadali.

Pozdro. Jak coś zabingla dam znać :D Jak nie to też dam znać :)
Yasiek M


qset
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 70
Rejestracja: 15 paź 2011, 15:42
Lokalizacja: Częstochowa

#27

Post napisał: qset » 21 paź 2011, 00:28

Jeżeli chodzi o koszty to najtaniej(dla celów zapoznawczych) to wyjdzie ta Atmega(którą chyba masz) plus parę tranzystorów i program z półkrokiem i silnik się kręci. :grin:


Autor tematu
pol1technik
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 16
Rejestracja: 17 paź 2011, 17:00
Lokalizacja: Łódź

#28

Post napisał: pol1technik » 21 paź 2011, 07:18

qset pisze:Jeżeli chodzi o koszty to najtaniej(dla celów zapoznawczych) to wyjdzie ta Atmega(którą chyba masz) plus parę tranzystorów i program z półkrokiem i silnik się kręci. :grin:
Nie no już odżałowałem te pieniądze i kupiuję te płytkę w cnc.info te 2 układziki wyjdzie około 20 zł + reszta pewnie jest w domu + nieszczęsne zasilanie
Yasiek M

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”