Budowa układu do tworzenia charakterystyk silników krokowych

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
matisob
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 18 lis 2009, 14:56
Lokalizacja: Rypin

Budowa układu do tworzenia charakterystyk silników krokowych

#1

Post napisał: matisob » 11 lis 2010, 12:05

Buduje stanowisko do badania charakterystyki silnika krokowego. Część sterownia mam już zrobioną. Zastanawiam się nad tym jak obciążać silnik. Macie może jakieś pomysły? Pozdrawiam.



Tagi:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7638
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#2

Post napisał: pukury » 11 lis 2010, 12:26

witam.
myślę że masz zamiar obciążać znanym momentem .
wcale to nie takie proste - trzeba by jakoś ustalić charakterystykę tego " sztucznego " obciążenia .
robiliśmy swojego czasu hamownię do silników modelarskich i jako obciążenie występował silnik dc ( jako prądnica ) i odpowiednie rezystory .
tu to się raczej by nie sprawdziło - obroty .
prawdę powiedziawszy to przychodzi mi do głowy tylko hydrauliczna pompa zębata i regulowany dławik .
posiadając silnik o znanej charakterystyce można dojść co i jak .
albo zrobić jakiś elektromagnetyczna obciążenie - ale to sprawa nie taka prosta .
oczywiście zostaje szpulka i sznurek z ciężarkiem - ale to trochę " fajans "
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Ciowiec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 315
Rejestracja: 03 wrz 2006, 13:50
Lokalizacja: polska

#3

Post napisał: Ciowiec » 11 lis 2010, 13:12

A może hamulec elektromagnetyczny ??? Pojawiają się czasem na allegro za niewielką kasę - można zmieniać moment hamowania regulując napięcie zasilania....No i koszty duużo mniejsze niż np. hydrauliczna pompa, itp..

np. ten:

http://allegro.pl/hamulec-elektromagnet ... 65104.html
24V, 1,4Nm, 11W
50zł


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7638
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#4

Post napisał: pukury » 11 lis 2010, 13:20

witam.
tylko że hamulec magnetyczny może mieć problem - albo jedziemy - albo stoimy .
takie ma zadanie w silnikach elektrycznych .
są oczywiście sprzęgła elektromagnetyczne .
czy cena pompy itp jest taka wielka ?
chyba nie - pompa od malucha ze szrotu , parę rurek , manometr i zawór .
o puszce i 1l oleju nie ma co wspominać .
w zamian otrzymujemy możliwość dokładnego " dozowania " obciążenia i odczyt ma manometrze ( odpowiednio wyskalowanym ) momentu obciążającego .
myslę że powinno zadziałać .
inną sprawą jest kwestia mocy pobieranej - przy zasilaniu " czoperem " wcale nie jest prosto zmierzyć prą pobierany - wbrew pozorom .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#5

Post napisał: pltmaxnc » 11 lis 2010, 13:25

Trochę było na ten temat w wątku
https://www.cnc.info.pl/topics65/czy-op ... isterezowy
Szukałem w Polsce użytkownika testera firmy Magtrol ale niestety najbliższy w Niemczech.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7638
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#6

Post napisał: pukury » 11 lis 2010, 13:32

witam.
z pewnością istnieją metody " nieco " doskonalsze niż amatorskie :lol:
tym nie mniej - raczej musimy się poruszać w zakresie możliwości i technicznych i finansowych .
chyba że nie musimy .
obciążenia cierne mają zaletę - prostotę i wadę - musimy dokładnie znać parametry cierne .
ale ich nie znamy .
pompa załatwia wszystko - jest za to nieporęczna .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: pasierbo » 11 lis 2010, 17:16

U mnie na uczelni jest takie urządzenie<czyjaś praca dyplomowa). Moment jest mierzony w ten sposób, że do wału jest przykręcony jeden koniec podłużnej cienkiej blaszki. Drugi koniec jest na stałe umocowany do obudowy. Na blaszce jest przyklejony tensometr. Gdy silnik działa momentem to blaszka jest wyginana razem z tym tensometrem i dokonywany jest pomiar. Nie wiem jak to cechowali ale coś tam pokazuje. Być może policzyli zależność ugięcia tego od momentu i się zgadzało mniej więcej. Raczej chodziło o dydaktyczne pokazanie charakterystyki silnika niż precyzyjny pomiar ale nie twierdze że to nie może być dokładne. Silniczek jest podpięty jeden malutki na stałe a wyniki w mNm. Wyniki mają dosyć spory rozrzut ale po dodaniu linii trendu w excelu to nawet przypominało charakterystykę silnika krokowego.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 7638
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#8

Post napisał: pukury » 11 lis 2010, 17:48

witam.
przy zastosowaniu pompy można by badać i inne parametry .
np. wzrost temperatury w funkcji obciążenia , spadek momentu , dynamikę silnika przy określonym obciążeniu i pewnie inne .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#9

Post napisał: Leoo » 11 lis 2010, 20:33

Natomiast ja radzę użyć zwykłego silnika prądu stałego z regulatorem obrotów. W zależności od wielkości badanego silnika, może nawet wystarczyć dwukierunkowy napęd od wiertarki akumulatorowej. Użycie drogiego, tensometrycznego czujnika momentu obrotowego (z możliwością podłączenia do PC) ma uzasadnienie przy dużej liczbie pomiarów. Tak na szybko można zrobić siłomierz skrętny z prostego odcinka drutu sprężynowego o dobranej średnicy (np. 2mm). Jeden koniec drutu kotwiczymy do platformy pomiarowej, na drugim końcu mocujemy wskazówkę i oś silnika obciążającego. Drugą stronę osi silnika obciążającego łączymy z badanym silnikiem i w zasadzie to wszystko.
Siła hamowania będzie zależała od wielkości prądu płynącego w przeciwnym kierunku, którą będziemy regulować potencjometrem.
Wskazówkę dobrze będzie wyposażyć w układ pamiętający jej maksymalne wskazanie. Wystarczy prosty układ cierny, jak w miernikach grubości lakieru.


Autor tematu
matisob
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 18 lis 2009, 14:56
Lokalizacja: Rypin

#10

Post napisał: matisob » 16 gru 2010, 10:59

Dziękuje bardzo za wszystkie odpowiedzi. Są bardzo przydatne. Orientujecie się może gdzie można kupić tani czujnik momentu podobny do tego: http://www.wobit.com.pl/produkty/czujni ... omentu.php (silnik ma 0,5N). Tutaj ten czujnik kosztuje 700 euro :( Dokładność może być mała byleby zasada działania była podobna (żebym mógł go zamontować pomiędzy obciążeniem a silnikiem krokowym).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”