moment silnika krokowego i sterowanie (zestaw mobilny)

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#51

Post napisał: Zienek » 09 sty 2012, 23:02

Dla najlepszych parametrów warto dać napięcie blisko górnej granicy zasilania drivera. Czopper w driverze już zrobi z tego napięcia taki użytek, żeby wydusić max z silnika. Będzie przykłądał wysokie napięcie, kiedy będzie chciał wzbudzić szybko prąd w cewce. Kiedy silnik będzie miał stać albo poruszać sie wolno - wtedy nie będzie go katował napięciami, bo to nie będzie potrzebne.



Tagi:


Autor tematu
kubamisiura
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 25
Posty: 25
Rejestracja: 06 sty 2012, 22:02
Lokalizacja: szczecin

#52

Post napisał: kubamisiura » 09 sty 2012, 23:10

Zienek pisze:Dla najlepszych parametrów warto dać napięcie blisko górnej granicy zasilania drivera. Czopper w driverze już zrobi z tego napięcia taki użytek, żeby wydusić max z silnika. Będzie przykłądał wysokie napięcie, kiedy będzie chciał wzbudzić szybko prąd w cewce. Kiedy silnik będzie miał stać albo poruszać sie wolno - wtedy nie będzie go katował napięciami, bo to nie będzie potrzebne.
Czyli reasumujac na moim silniku ktorego sie odnosze. Musze nastawic mu prad 1A na sterowniku oraz zasilic napieciem 7V reszte trzeba napisac w mikrokontolerze. To po co mi zasilanie 24V? Mysle ze do wolnych predkosci wystarczy napiecie znamionowe w moim przypadku użyć 12v z zela przerobione jakoś na 7V. czy tak?

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#53

Post napisał: ursus_arctos » 09 sty 2012, 23:40

Czyli nawiazujac do silnika FL57STH56-1006A z mojego linka twoje narysowane wykres no nap znamionowe 7V i spada do 0V a pradu to 1A i spada do 0,9 przy przełączeniach. Czy tak ?
Czyli mam na silnik podac nap znamionowe czyli 7V oczywiscie nie wyższe.
Właśnie wyższe, i to dużo!!!!! Gdyby było znamionowe, to nie trzeba by go przerywać. O to własnie chodzi w chopperach - wyższe napięcie to taki zapas siły na "rozpędzenie" prądu w uzwojeniu - po osiągnięciu zadanego prądu napięcie jest odłączane. Co istotne, średnie napięcie będzie takie, jak znamionowe (na postoju silnika - w ruchu wszystko jest bardziej popierniczone) - czyli np. jak masz zasilanie 28V do silnika 7V to napięcie będzie przykładane przez 1/4 czasu a przez 3/4 prąd będzie płynął rozpędem przez diody. Natomiast jak silnik będzie się szybko kręcił to od pewnego momentu napięcie w ogóle nie będzie odłączane, tylko będzie zmieniany jego zwrot.


Autor tematu
kubamisiura
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 25
Posty: 25
Rejestracja: 06 sty 2012, 22:02
Lokalizacja: szczecin

#54

Post napisał: kubamisiura » 09 sty 2012, 23:48

ursus_arctos pisze:
Czyli nawiazujac do silnika FL57STH56-1006A z mojego linka twoje narysowane wykres no nap znamionowe 7V i spada do 0V a pradu to 1A i spada do 0,9 przy przełączeniach. Czy tak ?
Czyli mam na silnik podac nap znamionowe czyli 7V oczywiscie nie wyższe.
Właśnie wyższe, i to dużo!!!!! Gdyby było znamionowe, to nie trzeba by go przerywać. O to własnie chodzi w chopperach - wyższe napięcie to taki zapas siły na "rozpędzenie" prądu w uzwojeniu - po osiągnięciu zadanego prądu napięcie jest odłączane. Co istotne, średnie napięcie będzie takie, jak znamionowe (na postoju silnika - w ruchu wszystko jest bardziej popierniczone) - czyli np. jak masz zasilanie 28V do silnika 7V to napięcie będzie przykładane przez 1/4 czasu a przez 3/4 prąd będzie płynął rozpędem przez diody. Natomiast jak silnik będzie się szybko kręcił to od pewnego momentu napięcie w ogóle nie będzie odłączane, tylko będzie zmieniany jego zwrot.
Juz chyba bardziej czaje czyli na wejscie sterownika silnika krokowego nie podaje sie nap takie jak na silniku tylko najlepiej mx takie jakie obsluzy sterownik i wtedy on sam sobie dobije do 7V i sie wyłaczy. Przy podaniu 12V na sterownik silnik nie bedzie mial takiej dynamiki (ktorej mi nie trzeba) i bedzie wolniej reagowal. Czy dobze mowie. Po prostu dluzej mu zejdzie na dobijanie znamionowego. Jesli to prawda to ja nie potrzebuje duzej dynamiki jesli max moja predkosc to obr na sek. Jak to sie bedzie zachowywac z zasil 12V.

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#55

Post napisał: ursus_arctos » 10 sty 2012, 00:25

wtedy on sam sobie dobije do 7V i sie wyłaczy
Raczej: dobije do 1A i się wyłączy.
Nadal, 12V przy silniku na 7V to malutko.

Zawsze można malutką przetworniczkę typu boost zrobić przed driverem :). Robiłem kiedyś takie maleństwo co robiło mi z 15V z 8. Skład:
1 cewka ok. 10uH, 1 układ UC3845, 1 tranzystor MOSFET (taki na kilkadziesiąt A, żeby przy pracy na 2A chodził bez radiatora), 2 kondensatory elektrolityczne, kilka ceramicznych i kilka oporników, potencjometr. Koszt części rzędu 10zł, powierzchnia płytki 2x3cm czy jakoś tak, wszystko na montażu przewlekanym. Przetworniczka umiała puścić coś rzędu 1.5A.

Awatar użytkownika

Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#56

Post napisał: Yogi_ » 10 sty 2012, 00:40

kubamisiura pisze: Sposób poruszania to ślizg na prowadnicy.
A dokładniej? Opisz proszę jak to widzisz? Bo na razie to max prędkość to ok. ZTCP 17mm/s. Ma być zmienna? Określ sposób przemieszczenia, łatwiej będzie dobrać napęd.
Pozdrawiam
Krzysiek


Autor tematu
kubamisiura
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 25
Posty: 25
Rejestracja: 06 sty 2012, 22:02
Lokalizacja: szczecin

#57

Post napisał: kubamisiura » 10 sty 2012, 09:32

ursus_arctos pisze:
wtedy on sam sobie dobije do 7V i sie wyłaczy
Raczej: dobije do 1A i się wyłączy.
Nadal, 12V przy silniku na 7V to malutko.

Zawsze można malutką przetworniczkę typu boost zrobić przed driverem :). Robiłem kiedyś takie maleństwo co robiło mi z 15V z 8. Skład:
1 cewka ok. 10uH, 1 układ UC3845, 1 tranzystor MOSFET (taki na kilkadziesiąt A, żeby przy pracy na 2A chodził bez radiatora), 2 kondensatory elektrolityczne, kilka ceramicznych i kilka oporników, potencjometr. Koszt części rzędu 10zł, powierzchnia płytki 2x3cm czy jakoś tak, wszystko na montażu przewlekanym. Przetworniczka umiała puścić coś rzędu 1.5A.
sugerujesz ze ten układ wogole nie ruszy na 12v?

[ Dodano: 2012-01-10, 09:34 ]
Yogi_ pisze:
kubamisiura pisze: Sposób poruszania to ślizg na prowadnicy.
A dokładniej? Opisz proszę jak to widzisz? Bo na razie to max prędkość to ok. ZTCP 17mm/s. Ma być zmienna? Określ sposób przemieszczenia, łatwiej będzie dobrać napęd.
juz pisalem wczesniej tam jest taki rysunek z silnikiem i zebatka liniowa, zebatka liniowa bedzie przymocowana do prowadnicu slizgowej. wozek na ktorym bedzie jezdzic obciaeenie tez bedzie sie przesuwal po prowadnicy slizgowej. rozniejz silnik bedzie na wozku i zazebial sie z zebatka wtedy dostane ruch. obciazenie 3-4kg

Awatar użytkownika

Yogi_
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 759
Rejestracja: 13 sty 2010, 08:07
Lokalizacja: Braniewo

#58

Post napisał: Yogi_ » 10 sty 2012, 10:34

Aha
Pozdrawiam
Krzysiek

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#59

Post napisał: ursus_arctos » 12 sty 2012, 10:23

sugerujesz ze ten układ wogole nie ruszy na 12v?
Sugeruję, że może wyciągniesz z niego 2 obr/s z sensownym momentem.

EDIT:
Wczoraj podłączyłem zasilacz 30V do swoich silników (2.3V). Poprzednio pracowałem z zasilaczem 19V. Różnica w max. prędkości ruchu bramy wyniosła ponad 3x. Prądu nie zmieniałem. Powiem, że nie spodziewałem się aż takiego efektu.


Autor tematu
kubamisiura
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 25
Posty: 25
Rejestracja: 06 sty 2012, 22:02
Lokalizacja: szczecin

#60

Post napisał: kubamisiura » 17 sty 2012, 21:17

chyba na razie to rozwiazanie nie jest najlepsze na mobilny sprzet. Krokowa bedzie troche kosztowac no i zasilanie , sterownik i procesor. Na razie dziekuje wszystkim za pomoc.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”