Przyznam, że do tej pory nie miałem styczności, jeśli chodzi o projektowanie przekładni pasowych dla tego bardzo proszę o pomoc szanownych Forumowiczów. Jestem w trakcie kompletowania dokumentacji niezbędnej do budowy urządzenia, które posłuży mi do obróbki drewna. Problem, jaki na potkałem dotyczy obliczeń związanych z doborem odpowiednich kół pasowych (wielorowkowych), paska, przełożenia oraz prędkości obrotowej. Chciałbym, aby użytkownicy tego forum pomogli mi znaleźć i zastosować odpowiednie wzory, które będą mi niezbędne do celów projektowych.
Dane, jakie posiadam to:
- silnik 5kW 2850 obr/min śr.wału = 28mm
- K1 = koło pasowe wielorowkowe (napędzane) śr = 58, 7 mm ilość rowków = 6
- zębatka (ilość zębów) – 7
Co mnie interesuje:
- jakie musze zastosować przełożenie, aby na zębatce otrzymać prędkość 10 000 obr/min
- jaka powinna być średnica koła pasowego na wale silnika (K2)
- odległość, jaka musi zostać zachowana między kołami pasowymi
- prędkość obrotowa na kole napędzanym
-
Rys. dla celów podglądowych
problemy z obliczeniem przekładni pasowej
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 139
- Rejestracja: 28 lut 2006, 19:50
- Lokalizacja: Łańcut
Można też na piechotę:
-przełożenie; 10000/2850=3.5
-średnica koła pasowego na wale silnika (K2)=58,7x3,5=206mm Mówimy oczywiście o średnicach skutecznych.
-odległość między środkami osi kól pasowych 58,7/2+206/2=132,35. Jesto oczywiście minimalna teoretyczna odległość przy której koła się stykają ze sobą. Należy je więc odsunąć, np. o dodatkowe 20mm, czyli całkowita odległość= 150mm. Rzeczywista będzie zależeć od długości pasa, który należy teraz dobrać, ale min. to 150mm. Należy się jeszcze zastanowić czy cała moc 5kW będzie przenoszona przez przekładnię i sprawdzić, czy jest ona w stanie ją przenieść. Przy zbyt małej odległości kół kąt opasania mniejszego koła może być za mały.
-prędkość obrotowa na kole napędzanym ?? wynika z założeń 10 000obr/min
-przełożenie; 10000/2850=3.5
-średnica koła pasowego na wale silnika (K2)=58,7x3,5=206mm Mówimy oczywiście o średnicach skutecznych.
-odległość między środkami osi kól pasowych 58,7/2+206/2=132,35. Jesto oczywiście minimalna teoretyczna odległość przy której koła się stykają ze sobą. Należy je więc odsunąć, np. o dodatkowe 20mm, czyli całkowita odległość= 150mm. Rzeczywista będzie zależeć od długości pasa, który należy teraz dobrać, ale min. to 150mm. Należy się jeszcze zastanowić czy cała moc 5kW będzie przenoszona przez przekładnię i sprawdzić, czy jest ona w stanie ją przenieść. Przy zbyt małej odległości kół kąt opasania mniejszego koła może być za mały.
-prędkość obrotowa na kole napędzanym ?? wynika z założeń 10 000obr/min