Problem z obliczeniem przekładni i końcowego skoku silnika

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
adym
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 27
Rejestracja: 20 mar 2010, 12:26
Lokalizacja: Lublin

Problem z obliczeniem przekładni i końcowego skoku silnika

#1

Post napisał: adym » 16 sie 2010, 16:52

Witam
Mam problem z obliczeniem przełożenia zespołu przekładni. Jedna z zębatek do ślimacznica a druga to zwykłe koło zębate. Z racji iż nie jestem specem i mój opis mógłby dużo nie wyjaśnić zamieszczam zdjęcie.

Chciałbym się dowiedzieć o ile stopni obróci się duże koło zębate po jednym skoku silnika krokowego:

Dane silnika krokowego:
Liczba skoków 24
Kąt skoku 7,5°

Dane Ślimacznicy:
Liczba zwojów: 1
Liczba zębów: nie wiem jak liczyć 9 lub 10 (prędzej 10)

Jeżeli brakuje jakichś danych z chęcią zamieszczę.
Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#2

Post napisał: skoti » 16 sie 2010, 17:44

Ślimak to ta cześć na silniku natomiast ślimacznica to te kolo zębate . Przełożenie takiej przekładni to ilość zębów ślimacznicy do 1 . Jeden obrót silnika powoduje obrót ślimacznicy o jeden zab .
Musisz wiec policzyć ilość zębów ślimacznicy wtedy poznasz przełożenie . Kat obrotu liczysz dzieląc 360 stopni przez ilość zębów ślimacznicy , otrzymany wynik dzielisz przez liczbę skoków silnika i masz wynik .
Z tym ze jeśli te kolo zębate nie jest z kompletu z tym ślimakiem na silniku to prawdopodobnie nie będzie to działać .


Autor tematu
adym
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 27
Rejestracja: 20 mar 2010, 12:26
Lokalizacja: Lublin

ODP

#3

Post napisał: adym » 16 sie 2010, 18:55

Witam ponownie

Dziękuję za wyjaśnienie lecz nie do końca rozumiem:D.
Muszę być pewny na 100 procent poprawności wyniku. Koła zębate i silnik pochodzą z jednej drukarki i na 99 współpracowały ze sobą.

Chcę osiągnąć na "dużym kole zębatym" następujący skutek:
Po kilku skokach silnika ("całkowitych") duże koło zębate przesuwa się o 1 stopień.
Oczywiście jeżeli to będzie 1 stopień z groszami nie obrażę się :)

Prosiłbym o sprawdzenie

Wyszło mi że silnik dopiero po 8 obrotach spowoduje obrót dużego koła o 1*
Czy to dobrze wyszło?

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#4

Post napisał: skoti » 16 sie 2010, 19:23

Podaj liczbę zębów ślimacznicy bo na zdjęciu to kiepsko widać .


Autor tematu
adym
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 27
Rejestracja: 20 mar 2010, 12:26
Lokalizacja: Lublin

#5

Post napisał: adym » 16 sie 2010, 19:33

Witam
Liczba zębów ślimaka 10
Liczba zębów ślimacznicy 96

Uwaga liczba skoków silnika to 48 :)

Aha i jeszcze jedno: zębatki na pierwszy rzut oka pasują do siebie ale nie wiem jak sprawdzić czy będą dobrze pracowały

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#6

Post napisał: skoti » 16 sie 2010, 21:00

360 / 96 = 3.75
Czyli jeden obrót silnika obróci ślimacznice o 3.75 stopnia .
3.75 / 48 = 0,078125
Czyli 1 krok silnika obróci ślimacznice o 0,078125 stopnia
1 / 0,078125 = 12.8
Wiec 1 stopień na wielkim kole to 12.8 kroku .
13 kroków będzie najbliżej i da 1,015625 stopnia


Autor tematu
adym
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 4
Posty: 27
Rejestracja: 20 mar 2010, 12:26
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: adym » 16 sie 2010, 21:17

Dziękuję bardzo za pomoc :)

A powiedz mi jak sprawdzić czy ślimak pasuje do ślimacznicy.
Luzów jak przykładam nie ma. Slimacznica ma zęby trójkątne ale nie zaokrąglone.

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#8

Post napisał: skoti » 16 sie 2010, 21:51

Jeżeli to razem pracowało i nie widać na oko uszkodzeń to powinno być ok . Jeżeli robisz nowa obudowę do tej przekładni to zrób ja tak żeby była możliwość regulacji odległości miedzy osiami ślimaka i ślimacznicy . Dosuwając ślimaka do ślimacznicy kasuje się luz w takich przekładniach .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”