Prośba o rozpoznanie tokarki?

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
deRoble
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 9
Rejestracja: 04 lut 2017, 15:37
Lokalizacja: Kraków

Prośba o rozpoznanie tokarki?

#1

Post napisał: deRoble » 04 lut 2017, 18:29

Czy któryś z forumowiczów wie co to za tokarka?

Osoba od której ją kupiłem mówiła że jest to niemiecka maszyna i nie jest to samoróbka ale nic więcej nie umiał powiedzieć.
Do maszyny został zaadoptowany stół po maszynie do szycia i teraz silnik znajduje się pod stołem i napędza paskiem tokarkę.
Chciałbym wiedzieć jak wyglądała oryginalnie ta tokarka i z jakiej stajni pochodzi.
Szukałem w internecie ale nic nie znalazłem poza jednym zdjęciem z niemieckiego portalu ogłoszeniowego.
Jest tam krótki opis, z którego nic nie wynika oraz jedno kiepskiej jakości zdjęcie.
http://www.markt.de/ahnatal/sonstiges/h ... expose.htm
Jakby ktoś coś więcej wiedział to był wdzięzny za wszelkie sugestie

Obrazek

Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11577
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#2

Post napisał: RomanJ4 » 04 lut 2017, 18:39

Rozpoznanie - to tokarka ! :mrgreen:
pozdrawiam,
Roman


tom_tom
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 58
Rejestracja: 18 sie 2011, 10:30
Lokalizacja: Katowice

#3

Post napisał: tom_tom » 04 lut 2017, 19:17

Co to za model - nie wiem, ale zafascynował mnie jeden detal.
Kaseta (choinka) do napędu łańcuchem. Zaraz poniżej konika.
Większość 'tokarek' ma tą oś napędzan manualnie - korbka etc. A tu patrz pan - łańcuchem od rowera można.
Może ktoś CNC planował z przerzutką ?. Byle tam wolnobiegu nie było
Repetitio mater studiorum est
Ale dlaczego tyle razy ?

Tom


Autor tematu
deRoble
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 9
Rejestracja: 04 lut 2017, 15:37
Lokalizacja: Kraków

#4

Post napisał: deRoble » 04 lut 2017, 19:40

Jak by ktoś chciał wykorzystać ten patent do CNC to poniżej jest zdjęcie szczegółu :)

Obrazek


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: Andrzej 40 » 04 lut 2017, 21:36

Poza kołami zębatymi od roweru to jest tokarka UNISPAN 110 prod. DDR. Jedyne co wiem z danych to wznios osi 110mm (stąd pewnie oznaczenie) i świetnie wykonany konik, na łożysku kulkowym, stożek MK2.
Dodatkowe informacje:
http://www.lathes.co.uk/unispan/


Autor tematu
deRoble
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 9
Rejestracja: 04 lut 2017, 15:37
Lokalizacja: Kraków

#6

Post napisał: deRoble » 05 lut 2017, 15:40

Dziękuję wszystkim za pochylenie się nad tą fascynującą zagadką a w szczególności Andrzej 40, który znalazł rozwiązanie.

Ja od siebie dodam, że podrążyłem temat i doszedłem do kolejnych odkryć mianowicie,
że ta tokarka istnieje jeszcze pod inną nazwą oprócz tej już wymienionej UNISPAN 110
mianowicie UNIKOMPAKT 110.
Z tego co zauważyłem to UNISPAN 110 jest zasilany wiertarką a UNIKOMPAKT 110 ma swój niezależny silnik.

Ciekawostką jest również to, że ta tokarka jest powiązana z tokarką UNIMA 110 opisywaną na tym forum w innym wątku o czym świadczy chociażby podobieństwo samej nazwy.
Prawie dokładnie wyglądająca UNIMA 110 jest opisywana na stronie jako UNISPAN 110 czyżby miały wspólnego rodzica?

Postaram się wkleić jakieś zdjęcia aby pokazać wizualnie te różnice tak aby był materiał porównawczy w jednym miejscu może się komuś przyda jeszcze.

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję wszystkim.


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Andrzej 40 » 05 lut 2017, 18:06

Jak się dobrze przyjrzeć to UNIMA 110 ma trochę inne łoże i wrzeciennik niż UNISPAN 110. Jest chyba cięższa (130 kg) . Niby obie są DBF (Tokarko - Wiertarko - Frezarka), ale w przypadku UNISPAN 110 nie mam pewności.
UNIMA 110 i UNIKOMPAKT 110 to chyba to samo. Przodkiem jest, podobnie jak dla OUS-1, ASTOBA UW-1 (popularna później Hommel UW-1).
Ten napęd UNISPAN 110 z wiertarką chyba nie jest firmowy. Ale nie znalazłem zdjęcia na którym byłoby dobrze widać oryginalny napęd. Może ktoś z kolegów ma taką maszynkę i wrzuci zdjęcia. Znalazłem takie coś - chyba do UNIKOMPAKT 110.
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 6&p=200205 na 2 str. jest adres linku do instrukcji .
I jeszcze bezpośredni link do podobnej:
https://forum.zerspanungsbude.net/downl ... ?id=107491


Autor tematu
deRoble
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 9
Rejestracja: 04 lut 2017, 15:37
Lokalizacja: Kraków

#8

Post napisał: deRoble » 05 lut 2017, 19:29

Poniżej zdjęcia z internetu, które przedstawiają wersje tej tokarki z widocznym logiem

UNIKOMPAKT 110 logo nad silnikiem na zdjęciu drugim przy powiększeniu można odczytać.

ObrazekObrazek

UNISPAN 110

ObrazekObrazek


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: Andrzej 40 » 05 lut 2017, 20:31

To pokręciłem trochę. :cry: Wygląda na to, że UNIKOMPAKT i UNISPAN to to samo lub jakieś krewniaki - identyczne łoża i koniki.
Ten silnik z wiertarki jakoś mi nie pasuje do całości. Niemcy na ogół nie odstawiali takiej klamizerki.


Autor tematu
deRoble
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 9
Rejestracja: 04 lut 2017, 15:37
Lokalizacja: Kraków

#10

Post napisał: deRoble » 06 lut 2017, 00:59

Jeżeli chodzi o DBF (Tokarko - Wiertarko - Frezarka) w przypadku UNISPAN 110 i UNIKOMPAKT 110
to na moim drugim zdjęciu z pierwszego postu gdzie jest pokazana tokarka od tyłu
wyraźnie widać na łożu dwa prostokątne ślady niezamalowane, na których znajdują się po dwie dziury
do mocowania, jedna jest przewidziana pod silnik a druga z pewnością pod kolumnę frezarki.
Niezamalowane miejsce na tą kolumnę widać również powyżej na jednym zdjęciu UNISPAN 110 tym z wiertarką.
Niestety nigdzie nie widziałem zdjęcia z tą kolumną. Fajnie by było ją zobaczyć o ile istniała dla tego modelu?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”