TSB 20 - zapytanie o przecinanie

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
hs2
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 88
Rejestracja: 28 kwie 2010, 17:31
Lokalizacja: Nowy Dwór Gdański

TSB 20 - zapytanie o przecinanie

#1

Post napisał: hs2 » 27 cze 2012, 19:21

Witam!

Mam pytanie do kolegów którzy opanowali sztukę przecinania.

Mam tokarkę TSB 20, jestem początkujący (toczę od miesiąca, puki co wiem jak złamać nóż na 3 sposoby). W tokarce jest silnik 1,5 kW (moc na wale silnika).


Robię dla siebie tulejki o zewnętrznej średnicy fi 24 mm i wewnętrznej fi 17,60 mm. Stal zwykła (nie znam się jeszcze na oznaczeniach - stal jest miętka, nie hartowana)

Obroty: około 400 obr/min
Docisk noża- z ręki na wyczucie

Problem jest taki że przy przecinaniu dziś nóż zatrzymał mi wrzeciono z tulejką. Wcale mocno nie dociskałem noża. Gdzie mogłem popełnić błąd? Czy ten błąd mógł w jakiś sposób uszkodzić tokarkę? (bicie na wrzecionie zmierzyłem czujnikiem zegarowym i było poprawnie bardzo małe)



Tagi:


zdzicho
Posty w temacie: 2

#2

Post napisał: zdzicho » 27 cze 2012, 19:32

Jeśli materiał jest miękki ,to wiór jest tak plastyczny ,że potrafi się zatrzeć i zatrzymać wrzeciono( jaku ciebie) ,lub złamać nóż,(jeśli tokarka jest mocniejsza). Oprócz obowiązkowego chłodzenia ,pomaga rozjeżdżanie kanału na boki.


Autor tematu
hs2
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 88
Rejestracja: 28 kwie 2010, 17:31
Lokalizacja: Nowy Dwór Gdański

#3

Post napisał: hs2 » 27 cze 2012, 20:28

zdziacho - na wstępie dzięki za odpowiedź i przede wszystkim poświęcony czas.

Wiór faktycznie jest plastyczny bo przy toczeniu wzdłużnym potrafi wykręcić długie spiralne wióry - to chyba oznacza plastyczność? Wydaje mi się że twardy robił by takie okruchy jak pękające płytka węglika spiekanego która jest w końcu twardsza od stali.