Czy tak mozna napedzac srube?

Dyskusje dotyczące śrub kulowych i trapezowych.

Autor tematu
bulas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 5
Rejestracja: 08 mar 2010, 23:24
Lokalizacja: Cork

Czy tak mozna napedzac srube?

#1

Post napisał: bulas » 13 wrz 2010, 01:18

Witam, jestem na forum swiezakiem, ale o temacie mam jakies pojecie. Buduje wlasnie mala frezareczke. Mam pytanie odnosnie napedu sruby osi Z. Sruba ma skok 20mm wiec mam zamiar zamontowac przeklanie 4:1 uzywam silnikow 1.8" 1.4N. Wymyslilem sobie by polaczyc dwa silniki razem. Mianowicie dwa silniki jeden z prawej drogi z lewej na nich dwa identyczne kolka pasowe z 10 zebami w srodku kolo walka 40 zebow i to wszystko na jednym wasie. Silniki oczywiscie beda krecily sie w rozne strony. Wydaje mi sie ze wszystko bedzie ok a sila zwiekszy mi sie dwokrotnie. Prosze o wasze opinie czy wogole mozna tak zrobic. Silniki beda sterowane z odzielnych napedow a w Mach3 skonfigorowane za pracuja razem w przeciw fazie.
Pozdrawiam
Załączniki
praekladnia.jpg
cos takiego lub jak opisalem silniki z obu stron duzego kola.
praekladnia.jpg (1.92 KiB) Przejrzano 2466 razy



Tagi:

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4706
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Czy tak mozna napedzac srube?

#2

Post napisał: pitsa » 13 wrz 2010, 07:28

Mały kąt opasania.
Między zębatkami silników można dać kółko napinające pasek.


Autor tematu
bulas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 5
Rejestracja: 08 mar 2010, 23:24
Lokalizacja: Cork

Re: Czy tak mozna napedzac srube?

#3

Post napisał: bulas » 13 wrz 2010, 13:04

pitsa pisze:Mały kąt opasania.
Między zębatkami silników można dać kółko napinające pasek.
Myslalem o czyms takim jak na obrazku, daje dwa silniki poniewaz zamierzam rowniez skrawac aluminium a jak juz wszpomnialem sruba ma 20mm skok to po mojej przeklani da mi to 5mm na obrut. Mam jeszcze jedno pytanie nie wiem czy jet to sloszny dzial chodzi o enkoder. Chce je zamontowac na silnikach krokowych, pytanie moje jak operuje tym wszystkim mach3. Mianowicie jak juz skonfigoruje silniki podam odpowiedni ilosc impulsow na powicmy 1cm, potem enkoderu to samo. Co sie stanie jezeli powiedzmy maszyna wraca do miejsca startu wiec wie ze musi podac dana ilosc impulsow do silnika by tam dotrzec lecz pod koniec okazuje sie ze enkoder twierdzi ze jeszcze mu brakuje? Rozumiem to tak ze jezeli uzywam enkoderow to mach3 tylko na nich opiera swoje polozenie i steruje silnikiem na podstawie impulsow z enkodera am nie silnikow krokowych? Jak to jest w takiej sytuacji? Czy ktos ma jakos doswiadczenie z takim polaczeniem. Byl bym bardzo wdzieczy za nr tel kogos kto chcial by sie swoja wiedza podzielic.
Pozdrawiam
Marek
Załączniki
pas u mnie.jpg
pas u mnie.jpg (46.23 KiB) Przejrzano 812 razy

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#4

Post napisał: pasierbo » 13 wrz 2010, 17:15

Drugi silnik + drugi sterownik + dodatkowe koło zębate- to może wyjść drożej niż mocniejszy silnik. W dodatku wszystko zaczyna się komplikować i nie ma gwarancji ze to będzie działało. Może Wystąpić takie zjawisko ze silniki będą się znosić nawzajem. Machem nie da się sterować silnikami z wykorzystaniem enkoderów.


Autor tematu
bulas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 5
Rejestracja: 08 mar 2010, 23:24
Lokalizacja: Cork

#5

Post napisał: bulas » 13 wrz 2010, 18:21

W indtrukcji macha3 jest wyraznie napisane jak podlaczyc enkodery i ze mozna je stosowac. Dlaczego "pasierbo" twierdzisz ze nie mozna??

Awatar użytkownika

pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#6

Post napisał: pasierbo » 13 wrz 2010, 18:31

no bo nie wysterujesz przy ich pomocy silników. one służą tam co najwyżej do odczytu pozycji ale na pewno nie do sterowania w pętli zwrotnej.
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2010, 22:57 przez pasierbo, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
bulas
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 5
Rejestracja: 08 mar 2010, 23:24
Lokalizacja: Cork

#7

Post napisał: bulas » 13 wrz 2010, 18:58

dzieki za pomoc znalazlem, na CNCZONE.com dokladnie opisane dlaczego nie mozna, a szkoda. A propo mojego projektu dwoch silnikow to ja juz posiadam kilka silnikow i napedow jak i rowniez taki zestaw kol i paskow wiec dlatego chcialbym tak to rozwiazac i mam nadzieje ze sie uda.

Awatar użytkownika

wacek007
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 100
Rejestracja: 05 mar 2007, 20:24
Lokalizacja: Czestochowa

#8

Post napisał: wacek007 » 14 paź 2010, 20:40

Moim zdaniem jeśli już koniecznie tak, to daj dwa pasy. Jeden silnik na jednym pasie, drugi na drugim pasie i dwa koła na śrubę. Widywałem takie rozwiązania przy bramowych frezarkach. No, nie dokońca takie, bo tam chodziło o napędzenie dwóch śrub jednym silnikiem. Moim zdaniem lekko chybiony pomysł, ponieważ na pewno pasy tam stosowane miały sporą rożciągliwość, szczególnie przy długości 1,5m na strone. Sterując to wszystko serwonapędem będzie nim telepało aż miło, może nie od razu ale jak się pasy trochę rozciągną.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Śruby Kulowe / Śruby Trapezowe”