unipolarny jako bipolarny

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
M4ly
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 96
Rejestracja: 03 gru 2007, 17:35
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

unipolarny jako bipolarny

#1

Post napisał: M4ly » 17 gru 2007, 00:05

Witam mam zamiar zakupić te silniki LINK# http://allegro.pl/item282967378_silniki ... f_vat.html

Teraz pytanie na które nigdzie nie znalazłem jasnej odpowiedzi
Jak to wszystko podłączyć miej więcej wiem trzeba pominąc sirodkowe wyjscie na uzwojeniach

ale jak juz to wszystko podlączymy to co z momętem wzrosnie czy zmaleje
gdzies wyczytalem ze prędkosc obrotowa zmaleje a momęt wzrosnie

no i jeszcze co z prądem i napięciem jakie podac?

Prosze o odpowiedz



Tagi:

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#2

Post napisał: markcomp77 » 17 gru 2007, 01:03

może być pomocne:

Obrazek

istotne:
wartość momentu przewidziana przez producenta nie powinna być zwiększana (znacznie)...

1)
więc jesli zmienimy sterownie z unipolarnego (półcewkowe) na bipolarne na pełnych cewkach (połaczenie szeregowe cewek)... to prąd sterujący powinien zmaleć (2 x) jeśli chcemy zachować stały moment...

2)
można też sterować półcewki... wtedy silnik będzie szybszy... prąd taki sam jak przy sterowniu unipolanym

3)
otorzyć silnik (można coś popsuć niestety!!!) i wyciągnąć z faz tak druty aby było ich 8 na zewnąrz... jednak to operacja ryzykowna dla silnika!!!

---
najlepiej mieć silnik 8-przewodowy...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm


Autor tematu
M4ly
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 96
Rejestracja: 03 gru 2007, 17:35
Lokalizacja: Gorzów Wlkp

http://allegro.pl/item282967378_silniki_krokowe_0_7nm_f_vat.

#3

Post napisał: M4ly » 18 gru 2007, 19:53

Czyli po podlączeniu tego silnika http://allegro.pl/item282967378_silniki ... f_vat.html
szeregowo będzie on posiadał większy moment i będzie pobierał mniej prądu a prędkosc obrotowa spadnie ?

2pytanie
Teraz stosując przekładnie 1:2 osiągne wieksza dsokładnosc i czy wtedy sensowne będzie robienie sterownika na 1/8 kroku ? proszę mi to wytłumaczyć o ile to możliwe Był bym wdzięczny

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3975
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#4

Post napisał: markcomp77 » 18 gru 2007, 23:15

M4ly pisze:szeregowo będzie on posiadał większy moment i będzie pobierał mniej prądu a prędkosc obrotowa spadnie ?
to troszeczkę nie tak...

moment postojowy (trzymania - holding torque) danego silnika zależy od ilości zwojów fazy... i od prądu
często mówi się o tzw. ampero-zwoju (lub zwojo-amperu)
aby moment trzymania miał stałą wartość - ampero-zwój również ma pozostać stały

stąd =>

jeśli silnik ma np. 100 zwojów i przy prądzie 2A osiąga moment trzymania 2Nm
to jeśli puścimy 4A przez 50 zwojów tego silnika - to moment trzymania również będzie 2Nm
---

jeśli mamy silnik 8-przewodowy możemy łączyć uzwojenia równolegle... szeregowo (lub unipolarnie)

np. silnik z mojej oferty:
http://www.allegro.pl/item283022708_sil ... _nowy.html

Obrazek

osiąga moment 12.5Nm już przy 3.9A - ale w połączeniu szeregowym
jednak ten sam moment uzyskujemy przy połączeniu równoległy i prądzie 7.8A...

to po co stosować większy prąd?... i płacić duuużo więcej za sterownik na większy prąd!

chodzi o szybkość "ładowania prądem" indukcyjności faz silnika
szybciej daje się ładować mniejszą indukcyjność - za szybkość trzeba zapłacić
--

wracając do pierwszego pytania

dany silnik należy wykorzystywać w sposób zbliżony do założeń producenta - wtedy będzie działał dłużej...
znając parametry silnika unipolarnego:
prąd 1,4
ok 0,7 Nm
i patrząc na tabelkę którą przedstawiłem wcześniej

1) połączenie szeregowe
I = 0.71 * 1.4 = 0.994A... można trochę więcej... lub mniej
silnik będzie miał moment (0.7Nm * 1.42) i będzie dość wolny
wolny - czyli charakterystyka moment / prędkość będzie szybko opadać w dół


2) połączenie na półcewki - zasilamy tylko półcewki (podłączamy z danej fazy tylko środek i jeden z końców... drugi zostaje luzem - zaizolowany!)
I= 1.4A
silnik będzie miał moment znamionowy 0.7Nm

3) otwieramy silnik (na własne ryzyko!!!) i łączymy uzwojenia równolegle...
I = 2 * 0.994A = ok. 2A
silnik pracuje najszybciej (bardziej płaska charakterystyka)... jednak trzeba się napracować...i niestety można coś popsuć... również sam silnik rozmagnesować itp...
kiedyś się tak bawiłem... i zrobiłem nawet fotki - silnik jeszcze działa :)

Obrazek

Obrazek
wiecj na moim malutkim forum...

inna skuteczna (ale kosztowna :( ) metoda przyśpieszenia silnika... czyli skrócenia czasu ładowania indukcyjności faz to - zastosowanie wyższego napięcia zasilania sterownika

M4ly pisze: stosując przekładnie 1:2 osiągne wieksza dsokładnosc i czy wtedy sensowne będzie robienie sterownika na 1/8 kroku ?
typowy silnik krokowy ma 200 kroków na obrót.. z dokładnością ustalenia pozycji ok. 5%
stosowanie przekładni redukującej obroty - poprawia rozdzielczość... i dokładność...
mikrokrok poprawia rozdzielczość... ale nie dokładność... zawsze poprawia kulturę pracy i zmniejsza podatność na rezonanse -> dlatego warto stosować mikrokrok
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”