Witam,
mam tokarkę SL20 z napędzanymi narzędziami,
ostatnio przymierzam się do obróbki części w której mam wytoczyć otwór
centralny i nawiercić 8 otworów co 45 stopni.
Sprawa niby prosta gdyby nie tolerancja pozycji w 0,1
Moj Hass SL20 nie pozycjonuje dokładnie kąta,
błędy jakie otrzymuje wahaja się do +_0,4 pozycji kątowej
czyli jak w programie zadam kąt 45,00 stopni to maszyna złapie np 45,25
lub gdy zadam w programie kąt 135,00 stopni to po pomiarze mam 134,82
i tak dalej.
Do indeksowanie używam funkcji M19 z Parametrem R
np M19 R45,000
oczywiści hamulec włączam
Czy może mi ktoś poradzić o co chodzi,
czy miał ktos podobny problem.
Czy to jest po prostu przypadłość/niedokładność Hass
dodam że mam 2 SLki i na obu występuje ten sam problem,
próby wykonywałem jeszcze nawiertakiem więc błąd odgięcia wiertłą odpada,
Z góry dzięki!
Błąd pozycjonowanie osi C w SL 20
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 7977
- Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
- Lokalizacja: Oława
Re: Błąd pozycjonowanie osi C w SL 20
Witamtomimass pisze:...Do indeksowanie używam funkcji M19 z Parametrem R
np M19 R45,000
oczywiści hamulec włączam...
Włącz oś C poleceniem M154 , a potem G00 C (po C wpisać kąt) - ta opcja jest dokładniejsza.
przykład;
....
T0404
M133 P800
M154
G98
G00 C0
G83 X36.4 Z-37. R1.5 Q4. F100.
C90.
C180.
G80
M155
....
Przy frezowaniu (wierceniu ...chyba też ) korzystając z G112 skutecznym rozwiązaniem są przesunięcia robocze :
przykład:
%
O00061
T0404
G54
G17
G112
M154
M08
G97 M133 P2450
G00 G98 Z-1.6
G00 X9.55 Y11.56
G01 X6.72 Y7.66 F150.
G02 X10. Y1.99 R10.2
G01 X11.83 Y1.99
G03 X7.64 Y9.25 R12
G01 X9.55 Y11.56 F600.
G18
M99
%
%
O00060
(NAKRĘTKA 60)
G28 U0
G54
#5226=0
M98 P61 L1
#5226=120
M98 P61 L1
#5226=240
M98 P61 L1
M09
M135
G113
G18
G28 U0
M30
%)
P.S. tomimass - jaki masz soft na swojej SL-20 ? ...mój to L09.02D.
Pytam z ciekawości.
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki
HAAS - frezarki, tokarki
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 265
- Rejestracja: 23 kwie 2008, 22:34
- Lokalizacja: WarSZawkA
Jak wpisujesz M19 to nie dzialasz na osi C tak jak napisal WZOR wlacz sobie os C komenda M154 (wylaczenie M155) a pozniej pozycjonuj za pomoca komendy G00 C... (zamiast ... wpisac kat). Jedyne do czego mozna sie przyczepic to to ze G83 moze ci domyslnie nie dzialac i wyrzucac blad "No spindle speed" lub cos podobnego W takiej sytuacji:
1. wcisnac grzybek bezpieczenstwa
2. przelaczyc setting 7 na off (lub po polsku WYL) - zatwierdzic Enter'em
3. wejsc w parametry
4. wpisac 315 i nacisnac strzalke w dol
5. wcisnac strzalke w prawo
6. sprawdzic czy podswietlone jest "NO SPINDLE CAN CYCLE"
7. wpisac 1 i nacisnac enter.
8. uwazac bo od tego momentu mozna wywiercic otwor nie wlaczajac obrotow :]
1. wcisnac grzybek bezpieczenstwa
2. przelaczyc setting 7 na off (lub po polsku WYL) - zatwierdzic Enter'em
3. wejsc w parametry
4. wpisac 315 i nacisnac strzalke w dol
5. wcisnac strzalke w prawo
6. sprawdzic czy podswietlone jest "NO SPINDLE CAN CYCLE"
7. wpisac 1 i nacisnac enter.
8. uwazac bo od tego momentu mozna wywiercic otwor nie wlaczajac obrotow :]
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki, stoły, podajniki
FANUC - frezarki, tokarki, automaty wzdłużne
Instrukcje HAAS są dostępneTU
HAAS - frezarki, tokarki, stoły, podajniki
FANUC - frezarki, tokarki, automaty wzdłużne
Instrukcje HAAS są dostępneTU
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 20
- Rejestracja: 24 kwie 2008, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
Witam,
M154 rzeczywiście polepszyło sprawę ale przy okazji wyszedła inny mankament,
a mianowicie jeśli zapzegnę oś C (używając M154) to na mojej SL 20 mogę ręką ruszać uchwyt czyli gdzieś jest luz i to znaczy.
Wydaje mi się że między zębatką silnika od osi C a zębatką na wrzecionie.
Wie ktoś czy ten luz można skasować.
Powinno się używać M14 i M15 w trybie osi C czyli gdy pracujemy w M154.
P.S.
WZÓR - mój soft to L08.04D
M154 rzeczywiście polepszyło sprawę ale przy okazji wyszedła inny mankament,
a mianowicie jeśli zapzegnę oś C (używając M154) to na mojej SL 20 mogę ręką ruszać uchwyt czyli gdzieś jest luz i to znaczy.
Wydaje mi się że między zębatką silnika od osi C a zębatką na wrzecionie.
Wie ktoś czy ten luz można skasować.
Powinno się używać M14 i M15 w trybie osi C czyli gdy pracujemy w M154.
P.S.
WZÓR - mój soft to L08.04D
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 265
- Rejestracja: 23 kwie 2008, 22:34
- Lokalizacja: WarSZawkA
mozesz miec racje z tym luzem... sam raczej tego nie ustawisz,generalnie spojrz sobie na proces zazebiania:
M154
G04P5.
M155
G04P5.
M99
i zobacz czy kola dobrze sie dotykaja (w wielu wypadkach jest tam luz i serwis musi to ustawic)
do M154 nie musisz juz uzywac hamulca ale nic sie tez nie stanie jesli go wlaczysz
M154
G04P5.
M155
G04P5.
M99
i zobacz czy kola dobrze sie dotykaja (w wielu wypadkach jest tam luz i serwis musi to ustawic)
do M154 nie musisz juz uzywac hamulca ale nic sie tez nie stanie jesli go wlaczysz
Pomagam w:
HAAS - frezarki, tokarki, stoły, podajniki
FANUC - frezarki, tokarki, automaty wzdłużne
Instrukcje HAAS są dostępneTU
HAAS - frezarki, tokarki, stoły, podajniki
FANUC - frezarki, tokarki, automaty wzdłużne
Instrukcje HAAS są dostępneTU
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 20
- Rejestracja: 24 kwie 2008, 08:14
- Lokalizacja: Kraków
Witam,
luz była ale go skasowałem,
Miałm często taki problem że robiłem fazkę nawiertakiem po wiertle i było widać 'gołym' okiem że się kąt fazki z otworem nie zgrywają, fazka nie wygochodziłą jednakowa na całym obowodzie.
Jak skasować luz.
Zazębiamy oś C (M154)
sprawdzamy luz, ruszając uchwytem jeśli możemy "obkręcić" o nawet mały kąt to ->
odkręcamy kalapę tylną tak żeby widzieć mechanizm osi c
na tym mechanizmie są śruby co odpowiadają za wysokość zębatki od silnika c
ruszamy śrubą aż skasujemy luz, ale bez przesady bo zatrzemy przekłądnie.
Fazka wychodzi jak niegdy przedtem.
Pozdrawiam
luz była ale go skasowałem,
Miałm często taki problem że robiłem fazkę nawiertakiem po wiertle i było widać 'gołym' okiem że się kąt fazki z otworem nie zgrywają, fazka nie wygochodziłą jednakowa na całym obowodzie.
Jak skasować luz.
Zazębiamy oś C (M154)
sprawdzamy luz, ruszając uchwytem jeśli możemy "obkręcić" o nawet mały kąt to ->
odkręcamy kalapę tylną tak żeby widzieć mechanizm osi c
na tym mechanizmie są śruby co odpowiadają za wysokość zębatki od silnika c
ruszamy śrubą aż skasujemy luz, ale bez przesady bo zatrzemy przekłądnie.
Fazka wychodzi jak niegdy przedtem.
Pozdrawiam