Spreżarka HS17 - smarowanie

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

Spreżarka HS17 - smarowanie

#1

Post napisał: tomx_ » 30 gru 2009, 23:09

Witam

Szanowne grono forumowiczów
Mam zagadkę
Nie wiem jak rozwiązać temat smarowania w tej sprężarce
Na wale ma ona umiesczoną panewkę smarowaną z układu olejowego samochodu.
Pytanie moje jaka zastosować pompe do tego ?
czy cos takiego sie nadaje ?
http://www.allegro.pl/item853443706_pom ... _suwy.html
najwygodniej bylo by zastosowac elektryczna , ale nie wiem czy jakas by sie nadawala
olej pewnie bedzie dosyc cieply i nie wiem jakie pompy to zniosa.
Bardzo dziekuję za wszelkie sugestie

Pozdrawiam
Robert



Tagi:

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#2

Post napisał: ALZ » 31 gru 2009, 00:13

Jeśli w tej sprężarce tylko stopa korbowodu była smarowana ciśnieniowo i nie ma innych kanałów olejowych to można zastosować smarowanie rozbryzgowe. Należy tylko zaślepić niepotrzebne otwory i zapewnić odpowietrzanie skrzyni korbowej.

Jeśli to sprężarka ze Stara to daj spokój z pompą, wystarczy smarowanie rozbryzgowe.

Poczytaj ten post https://www.cnc.info.pl/topics80/spreza ... t15532.htm


Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

#3

Post napisał: tomx_ » 31 gru 2009, 10:50

Dziękuję za informacje oraz linka

Jeśli chodzi o smarowanie rozbryzgowe. To troszkę się obawiam że nie będzie ono wystarczające ,zwłaszcza że chcę mieć obroty w okolicach 2000.
Trafiłem na na kilka wątków na "elektrodzie" traktujących o tych starowskich sprężarkach i opinie są różne .Są osoby którym się te panewki pozacierały bez wymuszonego smarowania.Wolał bym tego uniknąć

Pozdrawiam
Robert


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#4

Post napisał: mrozanski » 31 gru 2009, 12:36

jesli chodzi o pompe to mozesz wykorzystac zebata z jakiegos auta i napedzic ja tym samym paskiem co wal sprezarki. ale czy 2000 obr/min to nie za duzo? moze ktos sie wypowie na jakich max obr. moze chodzic taka sprezarka zakladajac ze ma ona oryginalne smarowanie?


Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: tomx_ » 31 gru 2009, 12:54

Witam
Dziekuje za odpowiedzi

W PDFie z danymi technicznymi sprężarki jest napisane max 3000 i max krótko trwałe 3300 obr/min .
http://www.polmo-lodz.com.pl/katalog/zasoby/601_07.pdf

Dlatego pomyślałem ze 2000 bedzie ok.

Pozdrawiam
Robert

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#6

Post napisał: ALZ » 31 gru 2009, 13:17

Nie wiem czy to jakaś inna konstrukcja, ale wydaje mi się że wał jest łożyskowany na łożyskach kulkowych -jeśli tak to nic nie stoi na przeszkodzie aby ją smarować rozbryzgowo. Trzeba jednak zalać to odpowiednią ilością oleju- tak aby stopa korbowodu w 1/3 się w nim zanurzała(oczywiście w dolnym położeniu). chodzi tu głównie o skuteczne smarowanie tulei cylindra. Można spojrzeć na inne konstrukcje sprężarek Polmo -smarowane ciśnieniowo od rozbryzgowego różni się tylko tym że w rozbryzgowym smarowaniu sprężarkę uzupełniono tylko o bagnecik do poziomu oleju.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#7

Post napisał: BYDGOST » 31 gru 2009, 14:25

Przy przerabianiu sprężarki ze smarowania wymuszonego na rozbryzgowe niektórzy wykonują otworek na stopie korbowodu, którym olej przedostaje się do panewki.


Autor tematu
tomx_
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 4
Posty: 84
Rejestracja: 12 lut 2005, 23:41
Lokalizacja: Warszawa

#8

Post napisał: tomx_ » 31 gru 2009, 15:23

Dziekuje za zainteresowanie

Jesli chodzi o lozyskowanie korbowodu to z jednej strony lozysko kulkowe z drugiej panewka i tam jest gniazdo do podlaczenia smarowania olejem z zewnatrz.
znalazlem taki watek na "elektrodzie"
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1148515.html

Pada tam stwierdzenie
"Rozbryzgowe smarowanie na tych panewkach, to sprawa co najmniej dyskusyjna. Do rozbryzgowego smarowania panewek, stosuje się inny skład stopu panewki. Takie smarowanie stosowane jest w kosiarkach. Panewka ma otwór dolotowy oleju, ale posiada też rowek spiralny, który służy do równomiernego rozprowadzenia oleju na czopie oraz do odprowadzania zużytego oleju z panewki. Panewka pracuje jak wiemy u góry wału korbowego, około 20 cm nad poziomem oleju. Olej od dołu wyrzucany jest łopatkami (czerpakami) do góry, z kolei łopatki napędzane są przekładnią od wału.
Wał pracuje w pionie i nie uderza w olej, więc nie doprowadza do spienienia oleju a tym samym do spadku właściwości smarujących oraz nie ma tendencji do wyrzucania oleju przez odpowietrznik.
W tej sprężarce, smarowanie rozbryzgowe nie zdaje egzaminu. Na krótką metę może i tak, ale nie polecam takiego rozwiązania, szkoda sprzętu, szczególnie gdy jest w dobrym stanie.
Moja sprężarka HS-21, chodzi na pompie hydraulicznej. Założony mam filtr oleju oraz zawór ciśnieniowy z przelewem do zbiornika. Pompa podaje bardzo wysokie ciśnienie, kilkadziesiąt atm. dlatego musi być zawór"
I wlasnie dlatego mam obawy co do smarowania rozbryzgowego.

Pozdrawiam
Robert

Awatar użytkownika

M 52
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 420
Rejestracja: 29 gru 2007, 21:01
Lokalizacja: Warszawa

#9

Post napisał: M 52 » 12 lis 2014, 22:00

Mam taką sprężarkę Polmo i po dłuuugim postoju będę znowu jej używał. I tu właśnie mam kilka pytań -
- jaki olej do tego używać?
- na co zwrócić uwagę uruchamiając maszynę po długim przestoju - stała w czystym i suchym pomieszczeniu, jest trochę zaolejona, więc gdzieś cieknie
pozdrawiam
Maciek
miłośnik maszyn parowych i silników GAD

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”