Doprowadzenie sprężarki do porządku

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
Natan5064
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 373
Rejestracja: 06 sty 2015, 00:45
Lokalizacja: Konin

Doprowadzenie sprężarki do porządku

#1

Post napisał: Natan5064 » 09 gru 2016, 19:45

Witam !
Mam taką oto pompkę.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pierwsza sprawa. to jest sprężarka dwu stopniowa 3 tłoki pchają w jeden mniejszy. na dwóch krańcowych tłokach powinien być zaworek bezpieczeństwa a ja mam zawory kulowe do odprężania :shock: Kto wie jak dobrać taki zawór ile MPa ?? już pomijam że powinno być odpowietrzenie z dwóch chłodnic ..
Dwa. Potrzebuje dorobić układ przełączania silnika gwiazda- trójkąt, posiada ktoś sprawdzony schemat takiego ustrojstwa ? albo może ktoś ma dtr do niej ?
W jaki sposób dobrać zbiornik powietrza ? 400l i 0,7Mpa ( taki mam na oku ) wystarczy do normalnego użytkowania warsztatowego ? jakiś klucz czasami, coś dmuchnąć, czasem pomalować albo wypiaskować, zastosowanie szerokie niekoniecznie profesjonalne.



Tagi:


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

#2

Post napisał: szopenn » 09 gru 2016, 21:58

A więc tak...

zawory kulowe domyślam się ktoś zamontował na ssaniu żeby sprężarka miała odciążony start, normalnie to się nazywa zawór odciążający lub zawór biegu luzem

W starych typu kompresorach - wliczając w to najprawdopodobniej twój, realizowane to było zaworem membranowym pneumatycznym, np polski zawór H1207 ZNTK Radom, ale odciążenie kompresora następowało przed zbiornikiem czyli po drugim stopniu wydechu. Najprawdopodobniej tak było i ktoś to przerobił, nie sądzę żeby ten kompresor miał "wieżyczki odciążające" przed zaworem ssawnym tak jak jest to w kompresorach brytyjskich QUINCY

Metod odciążenia startu kompresora jest kilka, w twoim przypadku można zastosować zawory elektryczne ASCO E210D0009, można je zastosować jako zawór odcinający powietrze przed zaworami ssawnymi, można również go zastosować jako zawór odciążający na kolektorze wydechowym.

W przypadku elektrycznego będzie Ci potrzebne oczywiście jakieś sterowanie, najprostsze rozwiązanie to przekaźnik rozłączający czasowy który wyregulujesz odpowiednio do momentu w którym silnik nie przejdzie w trójkąt - będzie to też zależało od temperatury otoczenia (gęsty olej = kompresor czasami potrafi wywalić bezpieczniki przy przejściu w trójkąt), ale jest to do opanowania. Czas na przejście silnika w trójkąt to moment wyłączenia systemu odciążającego.

Ale sam zawór biegu luzem nie jest Ci potrzebny jeśli ten kompresor będzie pompował do zbiornika, bo zazwyczaj zawory odciążające stosuje się jeśli kompresor wykonuje pracę ciągłą. Wtedy zamiast rozłączenia przez presostat następuje bieg luzem - czyli powyższe. Kiedyś stosowano również odciążenie startu przez tego typu zawory, ale teraz w presostacie masz zawór upuszczający powietrze z rury tłocznej zaraz po zakończeniu pracy kompresora - przed zaworem jednokierunkowym i takie odciążenie nie jest potrzebne - bynajmniej nie w przypadku sprężarki na silniku 11kw - to wciąż mała sprężarka.

Zawór bezpieczeństwa między stopniami ma w przypadku takich kompresorów 0.3mpa, możesz zastosować zwykły zaworek bezpieczeństwa
http://archiwum.allegro.pl/oferta/zawor ... 10879.html

tylko musiałbyś go rozebrać i sobie sprężynkę "poluzować" do odpowiedniego załączania...

Z tego co widzę kompresor daje 1400L na minutę tak? dobrze widzę? zbiornik 400L Ci wystarczy ale... ze względu właśnie na duże zapotrzebowanie prądowe takiego kompresora podczas startu, to przy takiej efektywności można zastosować nawet zbiornik 1000L a nawet i 2000L. Będzie się Tobie załączał przy zapotrzebowaniu warsztatowym raz dziennie i nie wykończy Cię rachunkami za prąd. Ta maszyna ma jeszcze z pewnością tłoki żeliwniaki także jest wieczna tylko dbać.

Z chłodnicy powinieneś mieć zaworek do odprowadzenia kondensatu...

Jeśli chodzi o przełącznik gwiazda trójkąt to możesz kupić standardowy, ale wtedy czeka Ciebie przełączanie manualne przy każdym rozruchu kompresora. Układy zautomatyzowane są drogie i tu kłania się kreatywność co potrafisz i czy jesteś w stanie sobie sam czasowy moduł stworzyć który sterowałby przekaźnikami w taki sposób żeby to przejście gwiazda trójkąt zagwarantować. Na OLX pojawiają się czasami w rozsądnych cenach układy automatyczne, ale cena i tak jest uzależniona od mocy silnika.

Zaś..... zastanów się nad tym jak ten kompresor będzie pracował, bo może się okazać że praca w gwieździe Ci zupełnie wystarczy i będzie dla Ciebie bardziej ekonomiczna. Pilnuj obrotów nominalnych kompresora, nie wiem jak w tym alupie ale takie kompresory mają często smarowanie centralne. Domowi mechanicy często zmniejszają obroty kompresora kierując się błędnym tokiem myślenia że to zaoszczędzi im prądu a wydajność i tak im nie potrzebna, tylko że panewki dostają wtedy po d.... choć powinno się udać Tobie to wyregulować zaworem bypassowym - jeśli ten kompresor oczywiście taki układ posiada. Przy smarowaniu rozbryzgowym właściwe obroty też są ważne, szczelność skrzyni korbowej itp. No i zwróć jeszcze uwagę na koło pasowe kompresora, jeśli nie jest oryginalne to zapewnij mu odpowiednie chłodzenie.

PS.
najbardziej mi się podoba ta tabliczka z olejami... gęstość i reszta się nie liczy... dzisiaj do takiej maszyny to by Ci kazali kompresorowy kupić za 500 zł 10L :grin:

PS.


na tym zdjęciu widać niby ten twój zawór bezpieczeństwa na cylindrze, według mnie jest to zawór odciążający który ma oddzielne sterowanie gdzieś w skrzynce kompresora włączany przy pracy ciągłej. Musisz rozebrać żeby się przekonać

edit:
i jeszcze przy okazji opis sprzedawcy z allegro:
http://archiwum.allegro.pl/oferta/kompr ... 29830.html

automat gwiazda - trójkąt
odprężanie poprzez 2 elektrozawory spustowe z chłodnic
sygnalizator niskiego poziomu oleju

a więc wychodzi na to że kompresor ma bardziej zaawansowane sterowanie, bo skrzynka steruje pracą gwiazda trójkąt - najprawdopodobniej w trybie pracy ciągłej, i wtedy właśnie steruje pracą biegu luzem. W pracy przerywanej najprawdopodobniej kompresor chodzi w gwieździe, a ma jeszcze pewnie układ zabezpieczający czasowy który wyłącza kompresor w przypadku braku ciśnienia oleju na starcie lub podczas pracy.


zbiornik jest 1000L także się nie pomyliłem, wydajność na ssaniu czyli... nie jest to super mocny kompresor, ale zabawka to to też nie jest, będzie dobrze pompować.

I jeszcze jedno pytanie, czy ty posiadasz jedynie pompę? czy zdekompletowany kompresor? masz tam jakieś pozostałości oryginalnej automatyki??


Autor tematu
Natan5064
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 373
Rejestracja: 06 sty 2015, 00:45
Lokalizacja: Konin

#3

Post napisał: Natan5064 » 10 gru 2016, 16:57

Dzięki za taki elaboracik :)
Kupiliśmy go praktycznie golasa, agregat silnik chłodnice, zero elektryki i przyłączek bez zbiornika ale za 700zł to sie nie wybrzydza :)
Zrobione na ten moment jest ręczny układ włączania, na głowicach są zawory kulowe do odpowietrzania ( spuszczam nimi ciśnienie zanim włączę) a nie bezpieczniki, strona ssąca jest "nie ruszana" głowica i zaraz filtr, chłodnice podłączone na oko i to błąd bo sa połączone spusty razem, a miedzy nimi zbiornik lpg jako odstojnik ( nie do końca działa- w zasadzie nie ma prawa).

Automatykę sądzę ze ogarnę we własnym zakresie, ale o regulowanym czasie przełączna silnika nie pomyślałem ;)

Smarowanie na 80% jest rozbryzgowe, były tulejowane cylindry i nie widziałem tam żadnej pompki oleju- choć już dokładnie nie pamiętam, tłoki chyba alu ale też głowy nie daje.. .
Nie mogę znaleźć tego zaworu po modelu, podasz link albo parametry ?

Co do zbiornika to podałem akurat taki bo miejsca nie za dużo i koszty też do przeżycia.

[ Dodano: 2016-12-10, 17:08 ]
oooo ale mam to jeszcze;
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

[ Dodano: 2016-12-10, 17:09 ]
Obrazek


marcpol
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 170
Rejestracja: 20 lut 2012, 19:50
Lokalizacja: Białystok

#4

Post napisał: marcpol » 10 gru 2016, 18:25

Jako sterownik układu gwiazda trójkąt polecam PCG 417 i 3 styczniki. Zwykły przekaźnik czasowy zupełnie nie nadaje się do takiego zastosowania. Warto też zastosować zabezpieczenie w postaci wyłącznika silnikowego.

Silnik nie może stale pracować podłączony w gwiazdę - będzie przeciążony i ulegnie uszkodzeniu.

Zawory upustowe muszą być sprawne, zamontowane w obu kolektorach i podłączone pod styki pomocnicze styczników. Inaczej nie ma mowy o uruchomieniu sprężarki z ciśnieniem w zbiorniku. Przed zbiornikiem zawór zwrotny.

Zawory bezpieczeństwa kup gotowe, oprócz ciśnienia zwróć uwagę na ich przepustowość. Nic przy nich nie kombinuj i nie rozciągaj sprężynek.


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

#5

Post napisał: szopenn » 10 gru 2016, 19:51

Ale może przecież upuszczać powietrze z kolektorów standardowym presostatem, który będzie mu też załączał i rozłączał PCG417.... dobrze mówię?

Przydałoby się jeszcze jakieś sterowanie zamykania ssania na czas pracy ciągłej. Pomyśl jeszcze o zabezpieczeniu fazowym i termicznym silnika. Jakieś styczniki z termikami?


marcpol
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 170
Rejestracja: 20 lut 2012, 19:50
Lokalizacja: Białystok

#6

Post napisał: marcpol » 11 gru 2016, 14:38

Presostat z odprężnikiem ma zbyt małą przepustowość.

Nie wiem, w jakiej aplikacji będzie pracował ten kompresor, ale praca ciągła (bieg luzem) ma sens tylko przy bardzo dużym zapotrzebowaniu na powietrze, na przykład piaskowanie. Trzeba policzyć czy ekonomicznie opłacalne jest dodawanie takiej funkcjonalności.


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: szopenn » 11 gru 2016, 14:50

Jeśli chodzi o upuszczenie powietrza między zaworem zwrotym a tłocznymi, to każdy presostat sobie z tym poradzi. Przecież w kolektorze nie ma 200L powietrza...

ps. napisałem że musi sobie to przemyśleć, bo przy sporadycznej pracy i zaniżonym ciśnieniu - a on pisał o 7barach, to i 11kw w gwieździe będzie mu służył a to znacznie uprości sterowanie.


Kolego Marcpol, a orientujesz się może jaki układ zastosować na zabezpieczenie olejowe? W fabrycznym kompresorze działa to tak że zastosowany jest układ który po wyłączeniu kompresora podaje impuls zastępczy z czujnika ciśnieniowego na przełącznik główny. Po ponownym uruchomieniu "impuls" jest podtrzymywany przez około 3 sekundy, następnie układ przełącza się na "impuls" z czujnika ciśnienia oleju - jeśli go brakuje to naturalnie kompresor rozłączy się.

Impuls w airpolu z tego co się orientuje to jest masa.
Ostatnio zmieniony 12 gru 2016, 17:33 przez szopenn, łącznie zmieniany 1 raz.


marcpol
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 170
Rejestracja: 20 lut 2012, 19:50
Lokalizacja: Białystok

#8

Post napisał: marcpol » 11 gru 2016, 18:56

Presostat nie poradzi sobie, bo wydajność sprężarki na pełnych obrotach to 1400 l/min Praktycznie tyle musi być w stanie upuścić presostat. Nie zadziała to, gdy będzie ciśnienie w zbiorniku. Silnik ruszy i stanie.

Sprężarka jest tak zaprojektowana, że silnik jest w pełni obciążony przy znamionowym ciśnieniu. Praca w gwieździe odbywa się jedynie przy otwartych zaworach odciążających. Moment obrotowy w gwieździe wynosi około 50% momentu znamionowego. Jeśli podczas pracy w gwieździe zamkniesz zawory to silnik będzie przeciążony, wzrośnie jego temperatura i uszkodzą się uzwojenia, o ile nie zainstalowano zabezpieczeń. Rozwiązaniem jest wymiana silnika na dwukrotnie większy lub zmiana kół pasowych. Jedno i drugie rozwiązanie nie ma sensu.

Ale masz też rację. Na tabliczce jest 15 at. Prawdopodobnie przy ciśnieniu 7 bar wystarczy obciążenie silnika będzie mniejsze. Wtedy być może wystarczy presostat, stycznik i przekaźnik czasowy do elektrozaworów. Trzeba zmierzyć pobierany prąd amperomierzem cęgowym.

Zabezpieczenie olejowe o ile występuje czujnik można rozwiązać podpinając pod wyjście ze PCG417 do stycznika trójkąta poprzez przekaźnik.
Działa to następująco: przekaźnik jest sterowany czujnikiem ciśnienia oleju. Sprężarka startuje, podczas pracy na gwieździe nie musi być ciśnienia. Gdy przełączy się na trójkąt, a ciśnienia nadal nie będzie przekaźnik nie pozwoli na załączenia stycznika trójkąta - silnik przestanie pracować.

Rozwiązanie ma wadę - jest niezgodne ze sztuką - mimo, że silnik nie pracuje to na początki (końce) uzwojeń jest podawane napięcie. Rozwiązania fabryczne przewidują zwykły przekaźnik czasowy, który odcina stycznik główny lub można odcinać sterowanie PCG417. To bezpieczniejsza opcja pod względem przeciwporażeniowym.

Rozwiązanie, które opisałeś też jest bardzo dobre.

Oczywiście jak sprężarka ma smarowanie rozbryzgowe to czujnika ciśnienia oleju nie ma.

[ Dodano: 2016-12-11, 19:16 ]
PS. Myślę, że 1424l/min to wydajność na ssaniu. Na wydechu jest mniejsza. To za mały silnik, aby osiągnąć taką wydajność i ciśnienie 15 bar. Inne tłokowe konstrukcje mają przy silnikach 11 kW ciśnienie do 8 bar i podobną wydajność.


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1940
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

#9

Post napisał: szopenn » 12 gru 2016, 09:44

marcpol pisze:Presostat nie poradzi sobie, bo wydajność sprężarki na pełnych obrotach to 1400 l/min Praktycznie tyle musi być w stanie upuścić presostat. Nie zadziała to, gdy będzie ciśnienie w zbiorniku. Silnik ruszy i stanie.
Nie rozumiesz mnie... przy pracy automatycznej - czyli włącz wyłącz, presostat po odłączeniu silnika załącza zawór upustowy rury tłocznej.. sprężarka nie chodzi, następuje psssss, upuszcza powietrze przed zaworem zwrotnym i sprężarka jest gotowa do uruchomienia bez ciśnienia w rurze tłocznej, startuje lekko... każdy presostat sobie z tym poradzi. CHodziło mi o to, żeby tego rodzaju presostat - z zaworem upustowym, zastosować jako sterujący PCG417. Zaś nie piszę o tym, żeby z presostatu robić zawór biegu luzem... oczywiście w tym wypadku to się nie uda, ale osobiście też nie jestem zwolennikiem odciążania kompresora poprzez rozszczelnianie rury tłocznej. Robi to niepotrzebny hałas, lepiej zastosować sterowanie ssania, zablokować ssanie - ale kolega chyba nie myśli o pracy ciągłej, choć w sumie ma do tego dobry sprzęt.
marcpol pisze:Działa to następująco: przekaźnik jest sterowany czujnikiem ciśnienia oleju. Sprężarka startuje, podczas pracy na gwieździe nie musi być ciśnienia. Gdy przełączy się na trójkąt, a ciśnienia nadal nie będzie przekaźnik nie pozwoli na załączenia stycznika trójkąta - silnik przestanie pracować.
To nie jest do końca optymalne, ile zakładasz tej pracy w gwieździe? Powiem tak... miałem do czynienia z kompresorem Quincy, zabezpieczenie 25a, silnik 7.5kw. W zimie musiał dłużej pochodzić w gwieździe zanim bez wywalania korków przeszedł na trójkąt. Gdyby w czasie rozruchu działo coś się z ciśnieniem to pracując w gwieździe dłużej niż 3/5 sekund zatarłby się na panewkach...
Rozwiązanie, które opisałeś też jest bardzo dobre.
Taki moduł jest zastosowany w airpolach.. no ale co to za moduł??


PS.
tak to jest 1400 na ssaniu trzeba przy dwustopniowej sprężarce odjąć 20% i wyjdzie mniej więcej realna wydajność. To nie jest potwór dlatego odważyłem się zasugerować pracę w gwieździe, nawet sprężarki włoskie o podobnej wydajności na rzędówkach dwu stopniowych nie mają automatyki gwiazda trójkąt i biją do 10atmosfer. Termiki na fazie jednak się przydadzą. Ja osobiście nie zaniżałbym wydajności tego kompresora, dmuchałbym 14 bar w butle 1000L, redukcja kosztów i czasu.

PS. CZy zechciałbyś ugryźć kilka elementów na schemacie airpola? Który jest tak ubogi w opisie że ja nie wiem do końca o co w nim chodzi...


Autor tematu
Natan5064
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 373
Rejestracja: 06 sty 2015, 00:45
Lokalizacja: Konin

#10

Post napisał: Natan5064 » 12 gru 2016, 15:27

Niestety najprawdopodobniej bedzie zbiornik 400l i 7 bar. po 1zł za litr to nie ma co wybrzydzać... To bedzie kompresor bardziej dla amatora niż zawodowca..
Kiedyś miałem zbiornik 3000l po lpg ale poszedł w świat ..

Też bym zerknął na inne schematy może mnie coś olśni ;)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”