hartowanie do 45HRC materiału H17

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Zimny bielsko
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 21 lip 2009, 20:32
Lokalizacja: sosnowiec/b-b

hartowanie do 45HRC materiału H17

#1

Post napisał: Zimny bielsko » 21 lip 2009, 20:42

Szukam firmy bądź osoby pracującej na hartowni, która zahartuje mi detal z materiału h17 (1.4000) , o grubości 2mm do ok 45HRC. Jest jeden niuans ma być to tarcza do hamulca rowerowego i musi być idealnie płaska. Dowiedziałem się że można taką płaskość uzyskać poprzez ścisk detalu podczas hartowania ale jak to zrobić z czego i za ile????

Poniżej zdjęcie detalu grubość jak wspominałem 2mm, średnica 180mm



Tagi:


frontside
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 226
Rejestracja: 06 maja 2007, 14:37
Lokalizacja: warszawa

#2

Post napisał: frontside » 22 lip 2009, 22:03

W B-B masz producenta pił tarczowych - oni ulepszają krążki na własne potrzeby, może ktoś to zrobi - ew. pytaj na wydziale frezów tarczowych.

Awatar użytkownika

bujaka
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 76
Rejestracja: 19 sty 2009, 22:40
Lokalizacja: Kraków

#3

Post napisał: bujaka » 22 lip 2009, 22:13

Stali H17 (wg. starej PN http://www.investa.pl/oferta/stal_nierd ... tunkow.htm ) nie zahartujesz (ma max 0,1%C) to ferrytyczna nierdzewka, przesycanie też chyba odpada (nigdzie w literaturze nie spotkałem się by przewidywali dla niej hartowanie, albo przesycanie), możliwe że twardość po próbie hartowania wzrośnie, ale wątpię żeby można było uzyskać 45HRC, po hartowaniu musiała by mieć mieć z 50 HRC bo podczas odpuszczania twardość maleje, ta stal poprostu nie nadaje się do hartowania
Zimny bielsko pisze:Dowiedziałem się że można taką płaskość uzyskać poprzez ścisk detalu podczas hartowania
hartowałem tarcze o grubości ok. 2mm i średnicy ok. 400mm z 50HF (po hartowaniu wychodziły strasznie pokrzywione :mrgreen: ), ale ściskanie było podczas odpuszczania, nie wolno było też odkręcić ścisku (mieliśmy specjalnie zrobiony przyrząd) aż po odpuszczaniu nie ostygły do temp. pokojowej, po takich zabiegach były faktycznie płaskie


Autor tematu
Zimny bielsko
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 21 lip 2009, 20:32
Lokalizacja: sosnowiec/b-b

#4

Post napisał: Zimny bielsko » 23 lip 2009, 09:48

pytałem w bielsku w fabryce pił tarczowych - GLOB i GLOBUS, i w obu patrzyli na mnie jak na idiotę, w momencie się spotkałem z opiniami , że się nie da, że to nie wyjdzie, że im się nie opłaca i nie dało się z nimi dogadać. Dlatego dalej poszukuje jakiejś małej "domowej" hartowni w której przeprowadze próby .----- tyle co do wypowiedzi dla frontside - pozdrawiam


Wszyscy producenci tarcz hamulcowych do roweru wymieniają stal 1.4000, dorwałem taką stal i wypaliłem na laserze określony wzór pasujący do roweru, (grubość 2mm, średnica 180mm). Mając swój produkt i produkt oryginalny wymontowany z roweru, posłałem to na próby twardości moja tarcza miała ujemny wynik w HRC, a tarcza oryginalna miała 45 HRC.
Doszedłem do wniosku że musze ją zahartować i hartować w jakiś zaciskach, by usyskać idealną płaskość bo oryginalne tarcze taką posiadają. Prośba do BUJAKA, wysłałbyś mi maila albo wstawił zdjęcie tych zacisków i opisał dokładnie jak to hartować i odpuszczać. Bo nie znam się na tym ni w ząb, a bardzo mi na tym zależy POZDRAWIAM


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1167
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

#5

Post napisał: mike217 » 23 lip 2009, 10:22

W globusie to co najwyżej możesz stracic nerwy.. maja tam taki burdek na kółkach , że szkoda gadać...nikt nic nie wie za 10 dni..

Awatar użytkownika

bujaka
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 76
Rejestracja: 19 sty 2009, 22:40
Lokalizacja: Kraków

#6

Post napisał: bujaka » 26 lip 2009, 02:12

Ok, podaj mi email. Jeśli by nawet ta twoja tarcza z H17 jakimś cudem się zahartowała to będzie problem z ustaleniem temp. hartowania bo w żadnym poradniku nie znajdziesz temp. hartowania stali która nie jest do hartowania. Ewentualnie można przeprowadzić eksperyment: wyciąć z skrawka materiału który Ci pozostał bardzo wąski paseczek, tak żeby go można było nagrzać na kuchence gazowej do barwy żółtej albo nawet jasno żółtej (odpowiada ok. 1000°C, i następnie szybko ochłodzić w wodzie, potem możesz sobie porównać np. zginając go w rękach, piłując pilniczkiem, czy jego twardość wzrosła w porównaniu z twardością materiału bez obróbki cieplnej, jeżeli tak to można się dopiero zastanawiać nad parametrami hartowania całej tarczy
Obrazek
szkic
Obrazek


Autor tematu
Zimny bielsko
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 21 lip 2009, 20:32
Lokalizacja: sosnowiec/b-b

#7

Post napisał: Zimny bielsko » 27 lip 2009, 11:23

bujaka, moj mail to [email protected] dzięki wielkie dzieki za info

[ Dodano: 2009-07-27, 11:32 ]
bujaka, napisz do mnie jakiegoś maila to wymienimy się numerami telefonów bo potrzebuje z tobą pogadać o tym hartowaniu. Z góry dziekuje


akai
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 14
Rejestracja: 11 kwie 2009, 13:31
Lokalizacja: Wrocław

#8

Post napisał: akai » 28 lip 2009, 11:14

a może indukcyjnie?
można spróbować indukcyjnie z odpowiednim kształtem induktora?
nie gwarantuje twardości ale napewno się nie odkształci. Moge się podjąć tego. Pisz na PW.
Pozdro
JEŻELI POTRZEBUJESZ DETALE:
-WYCIĘTE LASEREM
- TOCZONE
- FREZOWANE
- SZLIFOWANE
ZAPRASZAM TANIO WŁASNY MAT. SZYBKO:)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”