Uhu diagnoza

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

Uhu diagnoza

#1

Post napisał: rradek » 11 mar 2012, 11:01

Witam serdecznie szanownych użytkowników,

jakiś czas temu w celach naukowo poznawczych postanowiłem odgrzać temat UHU. Zaznaczam, że nie jestem elektronikiem a temat traktuję jako hobby więc proszę o wyrozumiałość. Kupiłem kilka sterowników i płytki w wersji 3.8 po czym temat zaczął się rozwijać. Kilka tygodni później kontrolery ruszyły :grin: .
Testy przeprowadzałem stopniowo z różnymi silnikami przy 12V, 24V, 35V aż w końcu dotarłem do 160V i 2,5A (IRFP 4332).
Pewnego dnia czar prysł- zaraz po podłączeniu zasilania silników poleciały tranzystory i bezpieczniki. Nie ukrywam że mogło to być wynikiem niewłaściwej kolejności załączania zasilania(chyba uruchomiłem układ zanim rozładowały się kondensatory w zasilaczu).
W pierwszej kolejności wymieniłem MOSFETY i transile, sprawdziłem ścieżki i większość elementów biernych po czym karuzela ruszyła na nowo (z żarówką wpiętą w obwód zasilania) niestety nie było już tak fajnie-zwarcie na zaciskach zasilania silników.

Kolejne kroki:
-sprawdzenie napięć zasilania układów,
-wymiana wszystkich scalaków ze sterownikiem włącznie,
-sprawdzenie enkodera,
-sprawdzenie sygnałów wejściowych UHU(24MHz, A, B,).


Wnioski po uruchomieniu :
-UHU działa- jest komunikacja,
-linia enkodera działa poprawnie,
-działa limit błędu enkodera (przy obracaniu wałem silnika bez zasilania w obu kierunkach ),
- jest sygnał PWM na driverach silników (bez zasilania silnika występują na nich naprzemienne stany +5V/0 na jednym i -5V/ 0 na drugim).

Co nie działa:
-silnik nie trzyma pozycji i kręci się bezwładnie,
-po chwili od uruchomienia zapala się dioda przeciążenia po czym gaśnie i zapala się dioda błędu(ale nie w wyniku przekroczenia limitu błędu enkodera, raczej w wyniku zwarcia w mostku albo sił nadprzyrodzonych których nie potrafię określić ).
-obwód przeciążeniowy działa w pewnych warunkach. Regulując trymerem maksymalny prąd zauważyć można pukt "0". Jego przekroczenie wywołuje błąd(przeciążenie) opisany wyżej. Przed przekroczeniem punktu "0" działa kontrola prądu tzn. próba zatrzymania silnika ręką powoduje zaświecenie się diody przeciążenia ale nie ma regulacji prądu,
-grzeje się jedna para tranzystorów,
-regulacja trymera powyżej "0" powoduje stopniowy wzrost prądu aż do wyłączenia zasilacza,
-wypięcie enkodera kiedy trymer jest poniżej"0" powoduje maksymalne obciążenie zasilacza.

Dodam że w drugim sterowniku występuję podobna sytuacja.
I na tym właśnie kończy się moja wiedza w tym temacie i pomysły na rozwiązanie problemu.
Będę wdzięczny za wszelkie rady, nawet te krytyczne.



Tagi:

Awatar użytkownika

rockykon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 917
Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
Lokalizacja: Wawa

#2

Post napisał: rockykon » 11 mar 2012, 12:05

A nie podłączyłeś przypadkiem silnika na odwrót ?
jakie masz napięcie na kondensatorze na IR2184 ?

Obawiam sie na wersje płytki która posiadasz 160 V to trochę sporo, w takich przypadkach dodatkowo trzeba stosować układy zabezpieczające przed wzrostem zasilania podczas hamowania, ja dodatkowo jeszcze stosuje transile na zasilaniu silnika .


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#3

Post napisał: rradek » 11 mar 2012, 16:47

Odwrotne podłączenie silnika nie powinno wywołać aż takiego uszkodzenia, UHU powinno "zgłupieć" i zaświecić error.

Napięcie na tantalu 10uF wynosi 12V, na 100nF również natomiast na 220nF jest ciut niższe-11,4V.

Co do zabezpieczenia przed szpilkami- mam 1,5PKE200CA ale uważam, że trzeba się trochę bardziej wysilić. Niestety moja wiedza w tym temacie wymaga uzupełnienia więc będzie trzeba wgryźć się w temat.

Awatar użytkownika

rockykon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 917
Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
Lokalizacja: Wawa

#4

Post napisał: rockykon » 11 mar 2012, 21:27

na moj gust albo IR zjarany, albo tranzystor transil. najczęściej to wina IRow, zamien je miejscami i zobacz co sie dzieje,

no i do takich testów przydałby sie zasilacz z ograniczeniem prądowym.


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#5

Post napisał: rradek » 11 mar 2012, 21:34

Wymieniłem dwa IRS-y i wszystkie MOSFETY razem z transilami :(.

Awatar użytkownika

rockykon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 917
Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
Lokalizacja: Wawa

#6

Post napisał: rockykon » 11 mar 2012, 21:48

i jakie napięcie i w jakiej kolejności podłączyłeś ?

co sie dzieje po zamianie IRow miejscami ? ewentualnie tylko z jednym ?
nie ma zwarcia na wyjściu ? odłącz silnik i sprawdź miernikiem wyjście.


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#7

Post napisał: rradek » 11 mar 2012, 22:40

Wyjęcie driverów i zamiana ich miejscami nic nie zmienia(w końcu są nowe), za to po odpięciu silnika grzeje się para T1-T4. Na zaciskach silnika cały czas napięcie zasilania-w chwili obecnej 12V.

Awatar użytkownika

rockykon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 917
Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
Lokalizacja: Wawa

#8

Post napisał: rockykon » 11 mar 2012, 23:20

po włożeniu juz nie są nowe, mogły sie uwalić na nowo,
czy nie masz zwarcia na sterowniku na wyjściu do silnika ??


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#9

Post napisał: rradek » 11 mar 2012, 23:37

Nie, na wyjściu nie. Silnik cały czas się kręci bez względu na to co dzieje się na zasilaniu sterownika-zbyt duży prąd, przeciążenie, grzejące się tranzystory , current limit i error.

Awatar użytkownika

rockykon
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 917
Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
Lokalizacja: Wawa

#10

Post napisał: rockykon » 12 mar 2012, 13:22

Z opisu wygląda na uszkodzony jeden kanał, musisz sprawdzić który, wyjmij jeden sterownik IR, a potem możesz wywatowywać tranzystory.. duzo łatwiej by było jak bys miał oscyloskop.

Napięcie na 220n na obu sterownikach masz takie samo ??

Ewentualnie uszkodzona moze być bramka przed IR'ami która odwraca sygnał ..

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”