Bardzo małe obroty silników

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
stefek47
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 29 gru 2013, 17:25
Lokalizacja: Śląsk

Bardzo małe obroty silników

#1

Post napisał: stefek47 » 29 gru 2013, 17:35

Witam szanownych forumowiczów! Jestem zielony w zakresie cnc, mam minimalne doświadczenie w elektronice i zbudowałem swoją pierwszą frezarkę cnc jednak jest jeden problem.


Chodzi o to, że mam silniki 3,1 N (cewki połączone szeregowo) http://www.ebmia.pl/silnik-krokowy-6086 ... 11135.html
płytę główną http://www.ebmia.pl/plyta-glowna-sskmb1-p-42776.html
sterowniki http://www.ebmia.pl/sterownik-silnika-k ... 42769.html.


Silniki są zasilane napięciem 5V (mimo że sterownik ma niby od 12V to działa tak samo) i przy ustawieniach a mach3 na 50 kroków na mm (śruba 4mm) prędkośc przesuwu 100mm/s i przyspieszenie 2 m/s^2. jest to fatalny efekt ale jedyne ustawienie na którym silniki kręcą się w miarę płynne a i tak tracą czasem krok.


Czy mógłby mi ktoś powiedzieć jak temu zaradzić?



Tagi:

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#2

Post napisał: dudis69 » 29 gru 2013, 18:07

Witam.
stefek47 pisze:Silniki są zasilane napięciem 5V
No to mamy odpowiedź. :wink:
Zasilanie 5VDC podajesz do zasilenia logiki w SSK-B02,
a na silnik podajesz praktycznie napięcie maksymalne jakie może
wytrzymać sterownik (40VDC).
Bezpieczne dla B02 to 36VDC i tego się trzymaj.
Zapoznaj się też z zasadami dobierania zasilania:
http://www.ebmia.pl/pliki/dodatkowe/Zas ... kowych.pdf
Pozdrawiam Sławek


Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1302
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#3

Post napisał: KAJOS » 29 gru 2013, 18:44

Wow na 5v sie kręcą ? :P
Czym wyższe napiecie na silniki tym wyższe obroty możemy osiagnać :wink:
Nie przekraczaj tylko podanego prądu na silniki :evil:
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek


Autor tematu
stefek47
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 29 gru 2013, 17:25
Lokalizacja: Śląsk

#4

Post napisał: stefek47 » 29 gru 2013, 19:07

no kręcą się na 5V ale jak to wpłynie na silnik skoro napięcie znamionowe izolacji uzwojenia silnika to 5.46v? Jak to w ogóle działa?

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#5

Post napisał: dudis69 » 29 gru 2013, 19:35

stefek47 pisze:5V ale jak to wpłynie na silnik skoro napięcie znamionowe izolacji uzwojenia silnika to 5.46v
O co tu kaman :?:
stefek47 pisze:Jak to w ogóle działa
Siłą woli.
W tej konfiguracji połączeń na silnik możesz podać napięcie ponad 130VDC,
ale ten sterownik tego nie wytrzyma. :twisted:
Podepnij bezpieczne 36VDC i ciesz się nowymi zabawkami.
Pozdrawiam Sławek


Awatar użytkownika

KAJOS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1302
Rejestracja: 10 gru 2006, 00:22
Lokalizacja: NISKO

#6

Post napisał: KAJOS » 29 gru 2013, 21:34

... " napiecie znamionowe izolacji " dobre dobre :mrgreen: ale nie w tym przypadku i przy takich napieciach :) Ja nawet testowałem silniki ze sterownika zasilanego bezposrednio z sieci i do przebic nie doszło ale grzało przyjemnie w ręce z powiewem dreszczyku przebicia :twisted:
Żeby coś wynaleźć wystarczy odrobina wyobraźni i sterta złomu.

Obrazek


Autor tematu
stefek47
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 29 gru 2013, 17:25
Lokalizacja: Śląsk

#7

Post napisał: stefek47 » 29 gru 2013, 22:31

"napięcie znamionowe izolacji uzwojenia" czy w tym wyrażeniu jest coś błędne? Jeżeli tak to szanowni koledzy powiedzcie mi żebym więcej takich błędów nie popełniał :)
A co do tego napięcia, to chciałbym się dowiedzieć co jak gdzie się zamienia, albo chociaż chciałbym poznać teorię dotyczącą zasilania silników krokowych, by to zrozumieć.


piromarek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1341
Rejestracja: 08 maja 2007, 08:05
Lokalizacja: Chodzież

#8

Post napisał: piromarek » 29 gru 2013, 22:54

:-)
Trudno powiedzieć , jaka ta izolacja musiała by być cienka, aby przebiło ją tak małe napięcie.
Musimy pamiętać, że aby prąd na indukcyjności wzrósł do wymaganej wartości, musi upłynąć trochę czasu. Czas jest ten tym mniejszy im wyższe napięcie przyłożymy.
Im szybciej chcemy kręcić wirnikiem, tym czasy kluczowania są krótsze i tym mniej czasu dajemy na wzrost prądu do nominalnego, a co za tym idzie do uzyskania strumienia adekwatnego do nominalnego momentu siły.

Wniosek jest taki, jak napisał kolega powyżej.
Zasilamy sterownik jak nawyższym napięciem na jakie pozwala, pilnując wyłącznie prądu maksymalnego silnika. Najczęściej napięcie jest kluczowane na uzwojeniu silnika czoperem, wiele razy na sekundę do wymaganej wartości ustawionej na czujniku prądu.
I to zabezpiecza nasz silnik przed przepaleniem. Zniszczy go prąd nie napięcie. Napięcie musiało by mieć ze 2 kV :-)

pozdrawiam


Autor tematu
stefek47
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 11
Posty: 11
Rejestracja: 29 gru 2013, 17:25
Lokalizacja: Śląsk

#9

Post napisał: stefek47 » 01 sty 2014, 22:28

Teraz mam taki problem że mi silniki trzeszczą/piszczą jakby miały za małe natężenie prądu ale po podkręceniu potencjometru piszczą słabiej za to silniki sie szybko grzeją. Jest to na napięciu 24V. Czy będzie podobnie albo gorzej na 36V? i czy to może jakoś zaszkodzić?


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#10

Post napisał: diodas1 » 01 sty 2014, 23:58

stefek47, żebyś tylko nie namieszał za bardzo. Sterownik wymaga do zasilania dwóch napięć: 5V DC do układów logiki na płytce sterownika i drugie- wyższe o większej wydajności prądowej które przez kostkę wzmacniaczy L298 zasila silnik. W tym sterowniku ważne jest żeby napięcie 5V istniało zawsze przed włączeniem tego wyższego a wyłączane było także nie wcześniej niż wyższe. Podanie napięcia zasilającego silniki bez wcześniejszego włączenia zasilania logiki na płytce sterownika kończy się zwykle jego śmiercią. Nie masz jakiejś instrukcji ustawiania prądu, że działasz tak na chybił trafił?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”