podstawowe informacje na temat sposobów przeniesienia napędu

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
bonsai_ck
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 12 mar 2011, 00:12
Lokalizacja: kielce

podstawowe informacje na temat sposobów przeniesienia napędu

#1

Post napisał: bonsai_ck » 11 kwie 2011, 21:41

Witam,
rozumiem, że moje poprzednie pytania nie wymagały wysiłku w znalezieniu odpowiedzi na własną rękę, dlatego też zostały one przemilczane. Zgodzę się, że jeśli chodzi o koszta to nietrudno było to oszacować dlatego teraz chciałbym bardziej sprecyzować.
Czy mógłbym prosić o podstawowy przegląd jeśli chodzi o wady i zalety poszczególnych rozwiązań przeniesienia napędu, oraz kiedy warto zastosować jedno rozwiązanie a kiedy inne. Gdyby dodatkowo ktoś mógł się podzielić paroma zdjęciami zawierającymi konkretne rozwiązania. Wiem, że w galerii znajdę wiele (przejrzałem całą) ale bardzo by mi pomogło zamiast ogólnego widoku maszyny gdybym mógł zobaczyć jakieś szczegóły, żeby było wiadomo "jak to ugryźć".
Chciałbym jeszcze zapytać czy oprócz najbardziej typowych metod przeniesienia napędu czyli: pasek zębaty, śruba pociągowa, listwa zębata; stosuje się wałek z magnesami i jeżdżący po nim wózek z cewką (nie wiem dokładnie jak to się nazywa, widziałem na targach)

Z góry dziękuje za każdą (jakąkolwiek) odpowiedź (tą z krytyką za głupie pytania również)



Tagi:


lolo2
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 703
Rejestracja: 30 paź 2009, 13:39
Lokalizacja: Global

#2

Post napisał: lolo2 » 13 kwie 2011, 13:03

Nie lepiej poczytać jakieś książki z PKM (podstaw konstrukcji maszyn) ?

Polecę np. Bogdan Branowski Podstawy Konstrukcji napędów Maszyn.
Masz tam opisane większość stosowanych rozwiązań napędów, obliczenia, wady zalety.

Co do wałka z magnesami i cewkami na wózku, to chyba bardziej jest to stosowane do pomiarów np. w przepływomierzach takie coś sie stosuje, ale jako bramkę pomiarową a nie jako napęd. Nie wiem, nie wypowiem sie szerzej na ten temat.


Autor tematu
bonsai_ck
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 12 mar 2011, 00:12
Lokalizacja: kielce

#3

Post napisał: bonsai_ck » 14 kwie 2011, 23:22

Studiuje na wydziale mechanicznym i miałem PKM więc zdaje mi się że mam obraz jakie są wady i zalety poszczególnych rozwiązań i kiedy w ogólności należałoby zastosować jedno a kiedy drugie. Miałem nadzieję, że grono praktyków wskaże mi jak na to spojrzeć przez pryzmat zastosowań w typowych maszynach cnc, czyli przy jakich siłach, prędkościach, przemieszczeniach, etc. zdecydować się na co i jakie z tego korzyści.

Niemniej bardzo dziękuję za odpowiedź i tą książkę. Z pewnością będzie pomocna i chętnie do niej zajrzę.

Jeśli chodzi o te wałki z magnesami to widziałem teraz na targach automaticon wiele stoisk gdzie to rozwiązanie wykorzystywano typowo w operacjach manipulacyjnych. Wydaje mi się, że plazmę można by z tym połączyć ale raczej przy frezowaniu nie zdałoby egzaminu. Chociaż przyznaje, że nie żadnych parametrów takiego napędu i mogę się mylić.

[ Dodano: 2011-04-29, 11:34 ]
Czy dysponuje ktoś zdjęciami, gdzie ładnie widać szczegóły przeniesienia napędu poprzez koło i listwę zębatą? Wiem, że to dość popularne ale jakoś nie mogę znaleźć zdjęcia gdzie widać by było sam napęd

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”