Napęd szyny do fotografii timelapse
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 14
- Rejestracja: 31 sty 2011, 16:37
- Lokalizacja: Łódź
Napęd szyny do fotografii timelapse
Witajcie,
jestem nowy na forum i niniejszym pozdrawiam Wszystkich serdecznie.
Zajmuję się fotografią a ostatnio także trochę filmowaniem.
Od kilku miesięcy dorywczo próbuję skonstruować szynę o długości 1,5m, po której ma jeździć wózek z aparatem fotograficznym robiącym zdjęcia w zaprogramowanych interwałach czasowych (technika timelapse).
Wózek ma przebywać na szynie drogę 1200mm w czasie od 15min do 2h. Samą szynę z wózkiem mam już zrobioną na profilach przemysłowych ARMA i mechanicznie spełnia moje oczekiwania. Kłopoty natomiast sprawia mi napęd. Zacząłem od zwykłego pręta gwintowanego M6x1 zatkniętego na motoreduktor 160rpm + regulator obrotów PWM. Jednak mechanicznie działa to paskudnie - śruba bardzo łatwo się zniekształca i jak już się trochę zniekształci to mogiła - wszystko zaczyna chodzić okropnie nierówno - ma cykliczne opory. Efekt wstępny (całkiem dobry - bo bez sterownika PWM i z jeszcze "prostą" śrubą") można zobaczyć tu: http://www.vimeo.com/17826095
Jednak jako, że z mechaniki jestem lamer, więc muszę wszystko uprościć. Wymyśliłem, że użyję motoreduktora 12V 1,8 obr./min. + koło zębate T16837 M1 12 zębów z EBMiA + listwa zębata M1. Ten zestaw dawałby wyjściowy czas przejazdu ok. 16min, z regulacją PWM może dałoby się zejść do 2h. Jednak ten motoreduktor (http://allegro.pl/show_item.php?item=1420328851) ma ośkę 9,5mm a koło piastę 9mm, więc nie da się jednego na drugie prosto wsadzić.
I tu pytania:
- czy uda mi się połączyć oś z kołem zębatym za pomocą tulei zaciskowej, np. mosiężnej, Alu o fi wewn. np 9,5 albo 10mm? Nagwintuję w niej otwory na śruby kontrujące i w ten sposób całość wycentruję.
- oś silnika ma 25mm, koło zębate też 25mm. Razem więc oś wydłużyłaby się do 50mm. Czy spowoduje to jakieś mechaniczne działania nieporządane?
- motoreduktor ma 200kg*cm momentu obrotowego. Czy nię będzie się działo coś takiego, że na zasadzie reakcji skręcany będzie także cały wózek i dociskany ślizgaczami do profili prowadzących? Wózek z aparatem i osprzętem będzie ważyć pewnie ok. 4-5kg.
Całość wyobrażam sobie mniej więcej tak (przepraszam za lamerski rysunek) jak w załączonym pdfie oraz obrazku.
Dziękuję z góry za (przydługą) lekturę oraz komentarze!
jestem nowy na forum i niniejszym pozdrawiam Wszystkich serdecznie.
Zajmuję się fotografią a ostatnio także trochę filmowaniem.
Od kilku miesięcy dorywczo próbuję skonstruować szynę o długości 1,5m, po której ma jeździć wózek z aparatem fotograficznym robiącym zdjęcia w zaprogramowanych interwałach czasowych (technika timelapse).
Wózek ma przebywać na szynie drogę 1200mm w czasie od 15min do 2h. Samą szynę z wózkiem mam już zrobioną na profilach przemysłowych ARMA i mechanicznie spełnia moje oczekiwania. Kłopoty natomiast sprawia mi napęd. Zacząłem od zwykłego pręta gwintowanego M6x1 zatkniętego na motoreduktor 160rpm + regulator obrotów PWM. Jednak mechanicznie działa to paskudnie - śruba bardzo łatwo się zniekształca i jak już się trochę zniekształci to mogiła - wszystko zaczyna chodzić okropnie nierówno - ma cykliczne opory. Efekt wstępny (całkiem dobry - bo bez sterownika PWM i z jeszcze "prostą" śrubą") można zobaczyć tu: http://www.vimeo.com/17826095
Jednak jako, że z mechaniki jestem lamer, więc muszę wszystko uprościć. Wymyśliłem, że użyję motoreduktora 12V 1,8 obr./min. + koło zębate T16837 M1 12 zębów z EBMiA + listwa zębata M1. Ten zestaw dawałby wyjściowy czas przejazdu ok. 16min, z regulacją PWM może dałoby się zejść do 2h. Jednak ten motoreduktor (http://allegro.pl/show_item.php?item=1420328851) ma ośkę 9,5mm a koło piastę 9mm, więc nie da się jednego na drugie prosto wsadzić.
I tu pytania:
- czy uda mi się połączyć oś z kołem zębatym za pomocą tulei zaciskowej, np. mosiężnej, Alu o fi wewn. np 9,5 albo 10mm? Nagwintuję w niej otwory na śruby kontrujące i w ten sposób całość wycentruję.
- oś silnika ma 25mm, koło zębate też 25mm. Razem więc oś wydłużyłaby się do 50mm. Czy spowoduje to jakieś mechaniczne działania nieporządane?
- motoreduktor ma 200kg*cm momentu obrotowego. Czy nię będzie się działo coś takiego, że na zasadzie reakcji skręcany będzie także cały wózek i dociskany ślizgaczami do profili prowadzących? Wózek z aparatem i osprzętem będzie ważyć pewnie ok. 4-5kg.
Całość wyobrażam sobie mniej więcej tak (przepraszam za lamerski rysunek) jak w załączonym pdfie oraz obrazku.
Dziękuję z góry za (przydługą) lekturę oraz komentarze!
- Załączniki
-
- rail_plus_motoreduktor.pdf
- (34.86 KiB) Pobrany 449 razy
--
Pozdrawiam
Michał
Pozdrawiam
Michał
Tagi:
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 92
- Rejestracja: 31 gru 2008, 14:21
- Lokalizacja: Wlkp
witam
Zastanowiłbym się na zamianą układu zębatka - koło zębate, paskiem zębatym i kołem, z paskiem zamocowanym do wózka a napędzanym z końca prowadnicy tak jak dziś masz ten pręt gwintowany.
Tu masz rysunek o co chodzi
Powinno to nam pozwolić na:
-zmniejszenie wagi
-uniknięcie problemów z korozja zębatki/smarowaniem
-unikniecie drgającego silnika na wózku
pozdrawiam
Zastanowiłbym się na zamianą układu zębatka - koło zębate, paskiem zębatym i kołem, z paskiem zamocowanym do wózka a napędzanym z końca prowadnicy tak jak dziś masz ten pręt gwintowany.
Tu masz rysunek o co chodzi
Powinno to nam pozwolić na:
-zmniejszenie wagi
-uniknięcie problemów z korozja zębatki/smarowaniem
-unikniecie drgającego silnika na wózku
pozdrawiam
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 14
- Rejestracja: 31 sty 2011, 16:37
- Lokalizacja: Łódź
Hmmm... musiałbym mieć 3 metry zamkniętego pasa + koła zębate po każdej stronie. Mocno to komplikuje projekt.maga11 pisze:witam
Zastanowiłbym się na zamianą układu zębatka - koło zębate, paskiem zębatym i kołem, z paskiem zamocowanym do wózka a napędzanym z końca prowadnicy tak jak dziś masz ten pręt gwintowany.
Myślałem natomiast nad tym wariantem: pas otwarty, zębatka + silnik na wózku.
Ale tu znów muszę dodatkowo zakładać rolki lub napinacze oraz listwy mocujące pas z każdej strony.
Jednak listwa zębata ma tę zaletę, że jak wózek dojedzie do końca szyny to silnik się "rozsprzęgnie" z listwą (listwa 120cm, szyna 150cm) i nie będzie jałowo pchał wózka. Z pasem zębatym już nie będzie tak łatwo o "naturalne" zabezpieczenie końca ruchu.
Ale czynnik wagi i korozji - owszem, owszem, to są zalety pasa i zębatki Alu...
Dzięki!
--
Pozdrawiam
Michał
Pozdrawiam
Michał
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 14
- Rejestracja: 31 sty 2011, 16:37
- Lokalizacja: Łódź
Hej, właśnie tam jest taka tulejka. Z jednej strony wchodzi oś silnika, z drugiej piasta zębatki.pukury pisze:witam.
raczej musisz mieć tulejkę z otworem z jednej strony jak oś reduktora - a z drugiej jak do koła .
Zastanawiam się tylko nad grubością jej ścianek, średnicą wewnętrzną, materiałem (Alu, mosiądz, stal?) oraz jak wycentrować całość.
Dzięki!
--
Pozdrawiam
Michał
Pozdrawiam
Michał
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 20
- Posty: 7608
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
widać że jest tulejka
tylko czy jest podtoczona tak jak pisałem ? - to znaczy 9mm / 9.5mm .
ścianka - im grubsza tym lepiej .
w końcu gdzieś musi się zmieścić gwint śrubek .
jak wycentrować ? najlepiej na tokarce .
w sumie - wbrew pozorom - musi to być raczej dokładnie zrobione .
zęby nie wybaczają " krzywości "
może jednak - pasek zębaty ?
pozdrawiam .
widać że jest tulejka
tylko czy jest podtoczona tak jak pisałem ? - to znaczy 9mm / 9.5mm .
ścianka - im grubsza tym lepiej .
w końcu gdzieś musi się zmieścić gwint śrubek .
jak wycentrować ? najlepiej na tokarce .
w sumie - wbrew pozorom - musi to być raczej dokładnie zrobione .
zęby nie wybaczają " krzywości "
może jednak - pasek zębaty ?
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 6107
- Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
- Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka
Re: Napęd szyny do fotografii timelapse
Ja bym dal srube trapezowa, nakretke IGUSa, silnik krokowyHiszpanskaInkwi pisze:...
- motoreduktor ma 200kg*cm momentu obrotowego. Czy nię będzie się działo coś takiego, że na zasadzie reakcji skręcany będzie także cały wózek i dociskany ślizgaczami do profili prowadzących? Wózek z aparatem i osprzętem będzie ważyć pewnie ok. 4-5kg.
Całość wyobrażam sobie mniej więcej tak (przepraszam za lamerski rysunek) jak w załączonym pdfie oraz obrazku.
Dziękuję z góry za (przydługą) lekturę oraz komentarze!
z regukcja na pasku jaka trzeba i sterownik z generatorem.
Zalety - dokladna regulacja predkosci stelej w calym przejezdzie.
Obawiam sie, ze zwykly silnik i sterownik PWM Ci tego nie da.
J.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 14
- Rejestracja: 31 sty 2011, 16:37
- Lokalizacja: Łódź
Re: Napęd szyny do fotografii timelapse
Wiem, wiem, piękne maszyny, Dynamic Perception czy DitoGear.oprawcafotografii pisze:Ja bym dal srube trapezowa, nakretke IGUSa, silnik krokowyHiszpanskaInkwi pisze:...
- motoreduktor ma 200kg*cm momentu obrotowego. Czy nię będzie się działo coś takiego, że na zasadzie reakcji skręcany będzie także cały wózek i dociskany ślizgaczami do profili prowadzących? Wózek z aparatem i osprzętem będzie ważyć pewnie ok. 4-5kg.
Całość wyobrażam sobie mniej więcej tak (przepraszam za lamerski rysunek) jak w załączonym pdfie oraz obrazku.
Dziękuję z góry za (przydługą) lekturę oraz komentarze!
z regukcja na pasku jaka trzeba i sterownik z generatorem.[...]
Ale koszt już się robi duży, a ja ni kuta nie mam pojecia o krokowcach i sterownikach do nich. No i uparłem się zrobic 3x taniej niż najtansza znana mi taka konstrukcja (Dynamic Perception). Ale może w następnej wersji...
--
Pozdrawiam
Michał
Pozdrawiam
Michał