Przeróbka silnika.

Dyskusje na temat elektrowrzecion do napędu narzędzi skrawających

Autor tematu
pixes2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 582
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
Lokalizacja: Zgierz

Przeróbka silnika.

#1

Post napisał: pixes2 » 26 lut 2012, 22:37

Witam.
Czy można, bez szkody dla silnika, utraty mocy, zmienić kierunek obrotów w silniku komutatorowym AC ?
Silnik jest szeregowy. Wydaje się, że wystarczy zmienić "biegunowość" wirnika i będzie ok. Co ważne - szczotki są w osi wirnika.
Praktykował ktoś to ? Jakieś doświadczenia ? Nie chciałbym go trwale upośledzić.

Pozdrawiam.
Tomek.



Tagi:


mariuszbroda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 430
Rejestracja: 13 lip 2011, 21:57
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: mariuszbroda » 27 lut 2012, 01:35

Jeżli silnik jest nowy i nie pracował to nie ma problemu...
natomiast już używany jest pewien problem-należy odwrócić szczotki(mają już kierunek zużycia) i należy popracować nad komutatorem:wyczyścić działki i zaokrąglić delikatnie nowe krawędzie natarcia,bo są charakterystycznie wyostrzone na zejsciach szczotek,dobrze przeszlifować też komutator,choćby ładnie ręcznie,lepiej nie toczyć( papier 400-800 plus nafta,może być WD)


Autor tematu
pixes2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 582
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
Lokalizacja: Zgierz

#3

Post napisał: pixes2 » 27 lut 2012, 12:14

mariuszbroda pisze:natomiast już używany jest pewien problem-należy odwrócić szczotki
Silnik przepracował może z 10minut. Fakt, że kręcąc ręką inaczej słychać pracę szczotek
zależnie od kierunku obracania. Z odwróceniem nie ma problemu.
Czyli poza w/w nie ma przeciwwskazań ?

Pozdrawiam.
Tomek.


mariuszbroda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 430
Rejestracja: 13 lip 2011, 21:57
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: mariuszbroda » 28 lut 2012, 01:14

Trzeba jeszcze zobaczyć,czy zmiana kierunku nie wpłynie źle na chłodzenie,jeżeli wentylator ma proste łopatki to ok.jezeli ma kierunkowe to zmieni się kierunek zasysania powietrza,co ma znczenie przy długotrwałej pracy...
przy kierunkowej turbinie może być źle,bo powietrze jeżeli pójdzie od strony przekładni np. będzie ciepłe....no takie duby teoretyczne,zmieniaj i jechaj :smile:


Autor tematu
pixes2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 582
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
Lokalizacja: Zgierz

#5

Post napisał: pixes2 » 28 lut 2012, 13:41

mariuszbroda pisze:jeżeli wentylator ma proste łopatki to ok
Łopatki są proste, więc z chłodzeniem nie ma problemu.
Niestety po zamianie kabelków przy komutatorze iskrzy jak diabli. :neutral: Dałem tylko impulsik
zasilania, ale nie wygląda to dobrze... Można coś innego zakombinować z połączeniem ?

Pozdrawiam.
Tomek.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7609
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#6

Post napisał: pukury » 28 lut 2012, 13:55

witam.
pozostaje kwestia - czy szczotki są symetrycznie do stojana .
to znaczy - czy są po kątem prostym .
niektóre silniki mają przesunięcie i źle pracują w drugą stronę .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Autor tematu
pixes2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 582
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:38
Lokalizacja: Zgierz

#7

Post napisał: pixes2 » 28 lut 2012, 19:53

Witam.
To może być to. Sprawdzę jeszcze dzisiaj.
Dzięki za podpowiedź.

Pozdrawiam.
Tomek.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#8

Post napisał: ALZ » 28 lut 2012, 20:14

Szczotki na bank są symetryczne, ale przesuniete względem osi dla zmiejszenia kata natarcia komutatora do szczotki. Zmieniajac obroty właśnie to przesuniecie bedzie powodem iskrzenia bo szczotki wręcz frezują komutator. Jesli jest taki układ to zmiana obrotów jest wykluczona


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: Andrzej 40 » 28 lut 2012, 20:34

Szczotki (poza uwagami kolegów) mają pewien luz w szczotkotrzymaczach i po odwróceniu obrotów będą do czasu dotarcia bardziej iskrzyły. Sprawdź czy iskrzenie maleje z czasem.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7609
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#10

Post napisał: pukury » 28 lut 2012, 20:42

witam.
ALZ - o to mi chodziło .
przejściowo mózg mi się zlasował i nie mogłem znaleźć określenia .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektrowrzeciono”