Zaczynam - CNC do metali kolorowych i nie tylko, 400x400x150
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 17
- Rejestracja: 19 mar 2008, 15:11
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
Zaczynam - CNC do metali kolorowych i nie tylko, 400x400x150
Witam wszystkich jako że pojawiłem się na tym forum poraz pierwszy.
Zaczynam pracę nad pierwszą własną frezareczką i pewnie będę zawracał głowę pytaniami
Co chcę zrobić, frezarkę o polu roboczym 400x400x150mm do metali kolorowych, głównie aluminium. Pewnie nie wymyślę sam nic specjalnego więc mój projekt oparłem na konstrukcjach Piotra (piotrjub) które są dla mnie przykładem jak coś zrobić dobrze.
Cały projekt robię w oprogramowaniu 3D, tak mi jest łatwiej.
- konstrukcja standardowa z stałą bramą
- rama z profili stalowych, spawana i poddana obróbce cieplnej
- na wszystkich osiach prowadnice liniowe HIWIN z wózkami 20mm
- dla osi Z i X rozstaw prowadnic 120mm
- do przeniesienia napędu śruby kulowe 16mm, szlifowane
- silniki krokowe 3Nm
- wrzeciono Cress 1050
Projekt robię tak abym mógł w przyszłości zamienić silniki krokowe na serwonapędy oraz wrzeciono wymienić na coś z oferty ELTE. Teraz nie chcę z tym szaleć bo nie wiem co mi wyjdzie
Dla osi Z i Y napęd z silnika będzie przenoszony przez sprzęgło a dla X przez pasek zębaty.
Chciałem dodać renderki tego co już zrobiłem ale forum chyba mnie nie lubi, załączam obrazki jpeg 640x480 a dostaje komunikat że musi być mniejszy niż 800x600
Zaczynam pracę nad pierwszą własną frezareczką i pewnie będę zawracał głowę pytaniami
Co chcę zrobić, frezarkę o polu roboczym 400x400x150mm do metali kolorowych, głównie aluminium. Pewnie nie wymyślę sam nic specjalnego więc mój projekt oparłem na konstrukcjach Piotra (piotrjub) które są dla mnie przykładem jak coś zrobić dobrze.
Cały projekt robię w oprogramowaniu 3D, tak mi jest łatwiej.
- konstrukcja standardowa z stałą bramą
- rama z profili stalowych, spawana i poddana obróbce cieplnej
- na wszystkich osiach prowadnice liniowe HIWIN z wózkami 20mm
- dla osi Z i X rozstaw prowadnic 120mm
- do przeniesienia napędu śruby kulowe 16mm, szlifowane
- silniki krokowe 3Nm
- wrzeciono Cress 1050
Projekt robię tak abym mógł w przyszłości zamienić silniki krokowe na serwonapędy oraz wrzeciono wymienić na coś z oferty ELTE. Teraz nie chcę z tym szaleć bo nie wiem co mi wyjdzie
Dla osi Z i Y napęd z silnika będzie przenoszony przez sprzęgło a dla X przez pasek zębaty.
Chciałem dodać renderki tego co już zrobiłem ale forum chyba mnie nie lubi, załączam obrazki jpeg 640x480 a dostaje komunikat że musi być mniejszy niż 800x600
Ostatnio zmieniony 19 mar 2008, 15:46 przez Robertos_toyoto, łącznie zmieniany 1 raz.
Tagi:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 17
- Rejestracja: 19 mar 2008, 15:11
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 17
- Rejestracja: 19 mar 2008, 15:11
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 17
- Rejestracja: 19 mar 2008, 15:11
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
Dobra uwaga, myślałem już o tym ale nie specjalnie mam pomysłu. O ile dla Y mam rozwiązanie to dla X nie bardzo. Wprawdzie zaplanowałem osłonę która będzie zapobiegała sypaniem syfu z wrzeciona na prowadnicę Z ale nie jestem pewien czy załatwi sprawę. Piszesz oczywiście o osłonięciu śruby ?
Na tych obrazkach jeszcze wszystkiego nie widać ale już mam w projekcie wyłączniki krańcowe dla Z oraz osłony i mocowanie dla kabli.
Będę się raczej starał zaprojektować większość zanim zacznę oddawać elementy do wykonania ale krzyżak XZ chyba zacznie się robić po świętach.
Jeszcze pytanie, co sądzicie o tych śrubach kulowych 16mm, czy będą wystarczające do tego rozwiązania ?
Na tych obrazkach jeszcze wszystkiego nie widać ale już mam w projekcie wyłączniki krańcowe dla Z oraz osłony i mocowanie dla kabli.
Będę się raczej starał zaprojektować większość zanim zacznę oddawać elementy do wykonania ale krzyżak XZ chyba zacznie się robić po świętach.
Jeszcze pytanie, co sądzicie o tych śrubach kulowych 16mm, czy będą wystarczające do tego rozwiązania ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Proponuję przenieść nakrętkę osi Z na drugą stronę i zrezygnować z dolnego wsparcia śruby. Silnik nie musi być montowany na wsporniku. Zamocuj go bezpośrednio na płycie wrzeciona, w ten sposób znacznie poprawisz chłodzenie. Oczywiście łożysko śruby i sprzęgło trzeba przenieść w stronę krzyżaka ale nie będzie to problemem kiedy nakrętka będzie po drugiej stronie. Sprzęgło proponuję zmienić na mieszkowe. Jesto ono praktycznie sztywne obrotowo, przez co nie będziesz musiał w przyszłości kombinować z tłumikami, by osiągnąć wyższe prędkości obrotowe.
Tunel nakrętki osi X i Z nie jest potrzebny. Wystarczy wspornik zamocowany czterema śrubami.
Oczywiście nakrętki Kolega przewiduje z kasowaniem luzu?
Tunel nakrętki osi X i Z nie jest potrzebny. Wystarczy wspornik zamocowany czterema śrubami.
Oczywiście nakrętki Kolega przewiduje z kasowaniem luzu?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 17
- Rejestracja: 19 mar 2008, 15:11
- Lokalizacja: Otwock
- Kontakt:
Myślałem o takim rozwiązaniu ale nie bardzo by to wyszło. Mocując silnik bezpośrednio do płytu muszę ją zrobić dłuższą aby zachować zakres ruchu osi Z a wtedy mam problem bo nie mam gdziej jej wykonać (mam dostęp do dokładnej frezarki ale ma ograniczone pole robocze) Nawet mocując nakrętkę śruby Z na dole na wsporniku nie uda mi się schować łożyska pod krzyżak XZ.