TUM 25b -prośba o pomoc

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
lio1
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 16
Posty: 23
Rejestracja: 20 paź 2013, 16:39
Lokalizacja: okolice krakowa

TUM 25b -prośba o pomoc

#1

Post napisał: lio1 » 30 kwie 2014, 21:17

Witam serdecznie forumowiczów i proszę o pomoc!. Po wymianie łożysk na wrzecionie mojej tokareczki, nie wiem co jest ale wycieka mi olej spod koła pasowego. Wygląda mi na to że jest za dużo oleju ,między podwójnymi łożyskami w tylnej części wrzeciona, i kanalik nie jest w stanie zebrać całego strumienia z powrotem do skrzynki. Sęk cały w tym że nie ma tam żadnego simmeringu czy oringu,aby to uszczelnić,i nie wiem czy tam ma być,gdyż moja dtr-ka trochę nie wyraźna.Czy ktoś może ma pomysł dlaczego wywala olej na zewnątrz!?



Tagi:


GABE
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 230
Rejestracja: 15 sty 2014, 18:57
Lokalizacja: Tomaszów Maz.

#2

Post napisał: GABE » 30 kwie 2014, 21:29

Też mam TUM-25B i jeszcze nie zdecydowałem się na wymianę łożysk wrzeciona. Sam jestem ciekaw tej sprawy.
Może coś nie dokręciłeś? Albo odwrotnie przykręciłeś docisk łożyska i rowek znalazł się na górze?
Pewnie szykuje się powtórna rozbiórka :sad:

Możesz przesłać zdjęcie albo skan z DTR-ki?


Autor tematu
lio1
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 16
Posty: 23
Rejestracja: 20 paź 2013, 16:39
Lokalizacja: okolice krakowa

#3

Post napisał: lio1 » 30 kwie 2014, 22:24

Dzięki za odzew..wrzeciono rozbierałem kilka razy, gdyż pierwszym razem ktoś założył odwrotnie pierwszy pierścień dociskający ( ten wciskany na wrzeciono). Drugi pierścień (wciskany w obudowę) jest oczywiście frezowaniem do dołu tak by olej wszedł w kanalik. Zastanawiam się czy to nie wina oleju i jego gęstości, gdyż zalałem maszynkę olejem silnikowy do auta!?


GABE
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 230
Rejestracja: 15 sty 2014, 18:57
Lokalizacja: Tomaszów Maz.

#4

Post napisał: GABE » 30 kwie 2014, 22:35

kajpa też ma TUM-25B, może pomoże.

Co do oleju, to chyba powinien być taki jak ma być, czyli wrzecionowy.
Raczej gęstość nie powinna mieć wpływu na przecieki tylko na smarowanie.
Po skręceniu silnika i skrzyni biegów w motorze zalewałem benzyną, żeby sprawdzić czy nie ma przecieków. Potem zlewałem i wlewałem olej, bo przecież jak się rozgrzeje to ma konsystencję wody :shock: ale tam są simmeringi.
Olej silnikowy właśnie po rozgrzaniu robi się jak woda.


Autor tematu
lio1
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 16
Posty: 23
Rejestracja: 20 paź 2013, 16:39
Lokalizacja: okolice krakowa

#5

Post napisał: lio1 » 30 kwie 2014, 22:47

Dzięki GABE, brakło mi pomysłów na konfiguracje i pomysły co dalej .Wyciągnąlem nawet rurke z olejem z otworu w bloku i puścilem tylko na zewnętrzne łożysko,spowodowało to tylko ze olej pojawia się trochę później i w mniejszej ilości...powodzenia w remoncie swojej maszynki( wrzucaj więcej fotek)!!


GABE
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 9
Posty: 230
Rejestracja: 15 sty 2014, 18:57
Lokalizacja: Tomaszów Maz.

#6

Post napisał: GABE » 30 kwie 2014, 23:02

Oj, jeszcze dużo roboty przede mną :sad:
Więcej fotek tutaj https://picasaweb.google.com/1084245359 ... redirect=1

Awatar użytkownika

Tomciowoj
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 662
Rejestracja: 14 kwie 2013, 21:35
Lokalizacja: Wielkopolska

#7

Post napisał: Tomciowoj » 01 maja 2014, 09:31

lio1 pisze:Wyciągnąlem nawet rurke z olejem z otworu w bloku i puścilem tylko na zewnętrzne łożysko,spowodowało to tylko ze olej pojawia się trochę później i w mniejszej ilości
W TUM-25A łożysko przy kole pasowym dałem zamknięte tzn 2RS.


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#8

Post napisał: ak47 » 01 maja 2014, 19:11

Olej nie powinien być za rzadki przede wszystkim bo wtedy ucieka każdym otworkiem i nieszczelnością. Jak zakupiłem swoja maszynę i odkręciłem wrzeciennik olej miałem bardzo rzadziutki, może hydrauliczny to był ? ale nie wymieniałem go bo po zakupie za bardzo już kasy nie było na takie operacje. Kupiłem tylko silikon silnikowy i dokładnie wyczyściłem i obsmarowałem powierzchnie na których miała trzymać się pokrywa. Złożyłem, poczekam 1 dzień, olej i tak znalazł gdzieś szparki i spierdzielał. Obecnie mam olej maszynowy. Wrzeciennik sklejany na silikon silnikowy (czerwony). Nie ma kropli oleju na zewnątrz.


Autor tematu
lio1
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 16
Posty: 23
Rejestracja: 20 paź 2013, 16:39
Lokalizacja: okolice krakowa

#9

Post napisał: lio1 » 01 maja 2014, 21:15

Dziękuję za podpowiedź, wygląda na to że pożałowałem na olej i teraz będe musiał kupić drugi raz, ale maszynowy.Zastanawiam się czy nie dać też jednego zewnętrznego łożyska jako krytego, tak jak proponuje Tomciowoj, tak na wszelki wypadek!?


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 937
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#10

Post napisał: ak47 » 01 maja 2014, 21:25

może powiększyć lekko kanałek jeśli się da, a może wrzeciennik nie jest przewidziany do zalania skoro nie uszczelnień i tylko smarowanie pompką ma wystarczeć ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”