Bitmapa na wektor


Autor tematu
menhils
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 28
Rejestracja: 23 lis 2014, 00:08
Lokalizacja: Sląsk

Bitmapa na wektor

#1

Post napisał: menhils » 24 kwie 2016, 14:59

Witam, mam wydrukowaną rzecz na kartce A4 i chciał bym ją wyciąć na frezarce. Zeskanowałem, w programie Inkscape utworzyłem wektory z tej bitmapy, i teraz mam problem ponieważ wektory nie są idealne, frez nie będzie jechał prosto. Jest jakiś sposób lub inny program który by utworzył proste wektory?

Obrazek



Tagi:


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

Re: Bitmapa na wektor

#2

Post napisał: lajosz » 24 kwie 2016, 18:04

menhils pisze:Jest jakiś sposób lub inny program który by utworzył proste wektory?
Jest.
Wystarczy narysować (wektorami oczywiście) ręcznie fragment zaznaczany na niebiesko (na poniższym obrazku) i skopiować obrotem z kątem obrotu 60 stopni, a jako środek obrotu, wybrać centrum tej ...gwiazdy i ... po wszystkim.

Gdybyś miał z tym kłopoty, to pod obrazkiem link do pliku wykonany w/w metodą.

Obrazek

>>> Gwiazda <<<


Autor tematu
menhils
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 2
Posty: 28
Rejestracja: 23 lis 2014, 00:08
Lokalizacja: Sląsk

#3

Post napisał: menhils » 24 kwie 2016, 19:31

Dzięki wielki, a można jeszcze wiedzieć jakiego programu użyłeś?
A co z bardziej skomplikowanym rysunkiem? Też ręcznie?


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#4

Post napisał: lajosz » 24 kwie 2016, 22:39

menhils pisze:... można jeszcze wiedzieć jakiego programu użyłeś?
A co z bardziej skomplikowanym rysunkiem? Też ręcznie?
Użyłem programu Artcam, ale można to zrobić niemal w każdym CAD-zie, Corelu, czy innym programie wektorowym.

Natomiast stopień skomplikowania rysunku, to rzecz wtórna.
Wszystko (moim zdaniem) zależy od przeznaczenia gotowego produktu.
Jeśli będzie to wyrób (nazwijmy to) artystyczny, to dokładność w tym przypadku ma niewielkie znaczenie niezależnie od stopnia skomplikowania, więc można się posiłkować wektoryzacją bitmap.

Jeśli jednak ma to być rzecz techniczna, gdzie tolerancja wymiaru to dziesiątki, setki lub tysięczne, to wektoryzacja bitmapy, moim zdaniem JEST NIEDOPUSZCZALNA, czyli trzeba rysować ręcznie z uwzględnieniem geometrii.


dance1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3094
Rejestracja: 11 mar 2007, 22:42
Lokalizacja: G-G

#5

Post napisał: dance1 » 25 kwie 2016, 18:46

lajosz pisze:
Jeśli jednak ma to być rzecz techniczna, gdzie tolerancja wymiaru to dziesiątki, setki lub tysięczne, to wektoryzacja bitmapy, moim zdaniem JEST NIEDOPUSZCZALNA, czyli trzeba rysować ręcznie z uwzględnieniem geometrii.
dałeś mi do myślenia lajoszu, jaką rozdzielczość musiałaby posiadać bitmapa żeby realne było przerysowanie ręczne w tolerancji setek lub tysięcznych.?
I don't like principles, I prefer prejudices


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#6

Post napisał: lajosz » 25 kwie 2016, 18:57

dance1 pisze: jaką rozdzielczość musiałaby posiadać bitmapa żeby realne było przerysowanie ręczne w tolerancji setek lub tysięcznych.?
Jaką rozdzielczość ?

Jakąkolwiek, byleby było widać jakieś kreski (piksele).
Bitmapa w tym przypadku służy tylko jako podkład lub rysunek pomocniczy, oczywiście najlepiej, żeby był zwymiarowany.

No przecież nikt nie rysuje elementów o wymiarach np. 0.01mm w rzeczywistej skali.


dance1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3094
Rejestracja: 11 mar 2007, 22:42
Lokalizacja: G-G

#7

Post napisał: dance1 » 25 kwie 2016, 20:13

może i nikt nie rysuje ale skaner, wie co to jest? często mam płaskie elementy do skanowania i późniejszej obróbki stąd też zaciekawiła mnie twoja wypowiedź o obrysach z dokładnością do tysięcznych, zwymiarowany rysunek/bitmapa jako podkład ma się nijak do obrysowywania.
Pytałem o rozdzielczość bo chyba wiesz że czym wyższa tym szybciej i dokładniej bitmapę przerysujesz, w dychach idzie się zmieścić :wink:
I don't like principles, I prefer prejudices


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#8

Post napisał: lajosz » 25 kwie 2016, 21:22

dance1 pisze:zwymiarowany rysunek/bitmapa jako podkład ma się nijak do obrysowywania.
Pytałem o rozdzielczość bo chyba wiesz że czym wyższa tym szybciej i dokładniej bitmapę przerysujesz, w dychach idzie się zmieścić
Jeśli skanujesz cokolwiek (w miarę płaskiego oczywiście), to chyba nie po to, żeby to obrysowywać potem ręcznie.
Zakładam, że skanujesz po to, żeby zwektoryzować bitmapę, a następnie ewentualna korekcja skali i .... do frezowania.
Jeśli jest jak wyżej, to owszem, znacząco przyspiesza to pracę, ale .... wektory otrzymane poprzez wektoryzację bitmap (szczególnie tych z dużą rozdziałką) są bardzo ....nierówne, a są nierówne, bo pikseloza bitmapy powoduje ich małe wygładzenie, czyli ściślejsze przyleganie do pikseli podczas wektoryzacji i w efekcie otrzymujemy "postrzępiony" wektor który jednak ogólnie jako całość trzyma geometrią w miarę sensownie.

Niby wszystko OK, ale puszczać coś takiego na frezarkę, to mordować ja powoli :)

Owszem, można stosować wygładzanie tak podczas wektoryzacji, jak i później, ale wówczas otrzymujemy gładziutkie wektory, tyle, że jak o całość nie trzymają geometrii.
Tak że ... coś za coś :)

Natomiast jeśli skanujesz, a następnie obrysowujesz skan ręcznie, to przyznam, że nie za bardzo widzę sens, bo mając rysunek na papierze (lub fizyczny przedmiot) przed oczami, można od razu narysować to w CAD-zie i wtedy mamy 100% pewności, że są zachowane właściwe wymiary i geometria.

Awatar użytkownika

EZ-CAM Polska
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 11
Rejestracja: 06 sty 2016, 17:59
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

#9

Post napisał: EZ-CAM Polska » 25 kwie 2016, 23:13

Bardzo fajnie można to sobie też ogarnąć z programem Adobe Streamline.
Wygląda to tak, że zeskanowany obraz trzeba zapisać w formacie "TIF" na przykład jeśli masz JPG to darmowym programem GIMP do obróbki grafiki możesz wyeksportować do pliku TIF. Potem taki plik TIF wrzucasz do ADOBE STREAMLINE i konwertujesz na do pliku EPS ( format plików, będący podzbiorem języka PostScript, służący do przechowywania pojedynczych stron grafiki wektorowej w postaci umożliwiającej osadzanie ich w innych dokumentach). Z plikiem EPS poradzi sobie każdy CAM. Na filmiku You Tube wszystko dokładnie pokazane jak krok po kroku to wykonać - w tym przypadku pokazana płaskorzeźba okrętu, ale z każdą dowolną grafiką sobie poradzi.

Pozdrawiam
EZ-CAM Polska
Oprogramowanie CAD/CAM

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#10

Post napisał: triera » 25 kwie 2016, 23:14

Bitmapa na wektor automatycznie:
na laurkę dla babci, albo sam szybko posiwiejesz ;)

na maszynę - tylko ręcznie...

(samo poprawianie efektu automatycznej wektoryzacji,
tak aby się nadawał na maszynę bywa dłuższe niż obrysowywanie ręczne)

w kwestii terminologii:
obrysowywanie ręczne to nadal forma wektoryzacji grafiki.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Ogólne dyskusje na temat oprogramowania CAD/CAM”