Zasilacz do silnika 2,1 kW 20 prąd stały

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
maly_66
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2008, 22:11
Lokalizacja: Łódź

Zasilacz do silnika 2,1 kW 20 prąd stały

#1

Post napisał: maly_66 » 19 paź 2009, 22:19

Witam
Proszę o radę, spalił się zasilacz do regulacji obrotów silnika prądu stałego.
Silnik napędza posuwy w wytaczarce , czy któryś z kolegów wie gdzie kupic taki zasilacz , lub jak go wykonac [ schemat]. Oryginalnego raczej nie kupię ponieważ maszyna jest z lat 70 -tych prod .CCCP
Brałem pod uwagę zastosowanie silnika prądu przemiennego i falownika ale słyszałem że taki zestaw na bardzo małych obrotach ma mały moment.
Dane z tabliczki silnika;
2,1kW
220V 11,0A
1500\3750 obr\min
Zaznaczam że nie jestem elektronikiem a mechanikiem.
Dziękuję.



Tagi:


paulg
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 790
Rejestracja: 28 paź 2005, 19:59
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

#2

Post napisał: paulg » 20 paź 2009, 08:24

Na aukcjach allegro pojawiają się regulatory DC - ale o znacznie mniejszej mocy.
W jednym z opisów doczytałem iż sprzedawca może dostosować układ do potrzeb klienta.
Może tą drogą ... ale czy to to czego kolega oczekuje to nie wiem :wink:
"Tak naprawdę, to nie rozumiesz jakiegoś zagadnienia, dopóki nie potrafisz go wytłumaczyć swojej babci."
Albert Einstein


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#3

Post napisał: Leoo » 20 paź 2009, 08:39

Może Kolega zamieścić fotki uszkodzonego regulatora?
Możliwe, że potrzebna jest stabilizacja obrotów i zwykły regulator z potencjometrem nie wystarczy. Nie wiemy jaką obciążalność szczytową wprowadza napęd.


Autor tematu
maly_66
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2008, 22:11
Lokalizacja: Łódź

#4

Post napisał: maly_66 » 20 paź 2009, 22:41

Witam , mogę załączyc zdjęcia ale najpierw muszę je zrobic.
Do tej pory chyba była stabilizacja obrotów ponieważ na końcu wału silnika zamocowana jest
prądniczka tachometryczna.Uważam jednak że stabilizacja nie jest konieczna ,maszynę używam sporadycznie więc mogę posuw podciągnąc gdy się zmniejszy.
Jeśli chodzi o prąd to jego wartośc jest dosyc wysoka ponieważ kiedy załączam przyśpieszony
silnik dostaje kopa na maksymalne obroty, bez wolnego rozruchu.


kasjo
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 323
Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
Lokalizacja: Białystok

#5

Post napisał: kasjo » 21 paź 2009, 11:21

A może regulator jest ok, a z tacho jest coś nie tak.
Maksymalne rozpędzanie się silnika spowodowane może być także z powodu:
-uszkodzenie prądniczki tachometrycznej (najłatwiej sprawdzić miernikiem)
-przerwaniu jednego lub obu przewodów od prądniczki do regulatora (jw.)
-odwrotnego podłączenia prądniczki.
Sprawdź także szczotki od prądniczki, przeczyść papierkiem klatki prądniczki.
Chyba, że jednoznacznie można określić uszkodzenie regulatora (poszedł dym) :)

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: clipper7 » 21 paź 2009, 13:03

Do regulacji tego typu służą tzw. regulatory trakcyjne, np. starsze regulatory rodziny SIMOREG f-my Siemens. Miały one wejście prądniczki tacho, regulowane rampy rozpędu i hamowania, wartości graniczne prądów itp. Poszukaj starszych modeli tej rodziny, może ktoś ma na sprzedaż używane. Ja sam, niestety, wyrzuciłem 2 szt. parę lat temu. :cry: Przez 15 lat miałem z nimi do czynienia, były bezawaryjne i łatwe w użyciu. Cały czas mam na myśli stare modele, te współczesne to już kosmos.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2059
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#7

Post napisał: Andrzej 40 » 22 paź 2009, 06:46

Parę podpowiedzi i pytań.
1) Czy można regulować obroty? (nie stabilizować)
2) Czy obroty są regulowane potencjometrem ? Jesli tak to sprawdzić omomierzem potencjometr i przewody.
3) Czy któryś z kondensatorów nie wykazuje objawów uszkodzenia (wyciek elektrolitu, rozdęta obudowa, skorodowane odprowadzenia).
Ponieważ kostrukcja jest z lat 70 bardzo prawdopodobne, że rozbieg był realizowany na kondensatorach. Chyba, że są tam układy scalone. Są ?
4) Sprawdzić omomierzem prądniczkę i przewody tacho - przy wyłączonej sieci,sprawdzić napięcie z prądniczki na obrotach.
Będzie zmienne, jeśli jest bezkolektorowa (wirnik jest magnesem, uzwojenie tylko na stojanie, "przeskakuje " przy pokręcaniu).
Dalsze pytania i podpowiedzi wymagają przynajmniej zdjęć od strony elementów i od strony połączeń.
Pozdrawiam
Andrzej


Autor tematu
maly_66
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 37
Rejestracja: 27 lut 2008, 22:11
Lokalizacja: Łódź

#8

Post napisał: maly_66 » 25 paź 2009, 16:57

Cześć.
Obroty są regulowane skokowo lecz nie jest to chyba potencjometr ,jest to sty k osadzony na osi który zwiera się kolejno z mosiężnymi kołeczkami.
Jutro spróbuję zamieścić zdjęcia.
Głównym objawem niedomagania jest gwałtowny wzrost obrotów do max a następnie spadek do zera i tak cyklicznie .Podczas wzrostu obrotów tak mocno wzrasta prąd że aż przysiadają żarówki .Maszyna nie reaguje na przekręcanie potencjometrem.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: clipper7 » 25 paź 2009, 18:15

maly_66 pisze:objawem niedomagania jest gwałtowny wzrost obrotów do max a następnie spadek do zera
To są typowe objawy odwrotnie podłączonej/uszkodzonej prądniczki tacho. Rzadziej występuje uszkodzenie sterowania lub stopnia mocy.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”