Spalony silnik?

Dyskusje dotyczące silników elektrycznych i falowników.

Autor tematu
cube000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
Lokalizacja: okolice wwa

Spalony silnik?

#1

Post napisał: cube000 » 28 lis 2014, 11:07

[youtube]http://youtu.be/pWr4IfZw9gc[/youtube]
Moja mała żółta łódź podwodna (link )dzielnie mi posłużyła parę tygodni, by po tym czasie stać się już niezbędną maszyną w warsztacie. No i niestety, chyba silnik odmówił posłuszeństwa. Przeczuł że planowałem go wymienić na trójfazowy+falownik micromaster 440 i zastrajkował.
Zataczałem właśnie śrubę kulową na twardo, bo stwierdziłem że muszę ją trochę skrócić a poza tym miała bicie na zatoczonej wcześniej części. Małymi przejściami zbierałem powoli po dwie-trzy warstwy 0,1mm, zatrzymanie silnika, pomiar i korekcja wskazania na skali pokrętła (bo mam trochę luzu promieniowego na sankach poprzecznych). W pewnym momencie włączam i silnik zachowuje się jak na filmie. Rozpędza się i hamuje do (na oko) połowy obrotów.
Gdzie szukać przyczyny? Silnik, włącznik, kondensator? Proszę o podpowiedź gdzie szukać wpierw?



Tagi:

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#2

Post napisał: Zienek » 28 lis 2014, 12:09

Ja bym zaczął od kondensatora.


Autor tematu
cube000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
Lokalizacja: okolice wwa

#3

Post napisał: cube000 » 29 lis 2014, 19:55

Otworzyłem dziś obudowę włącznika i zmierzyłem obie cewki miernikiem analogowym. Wygląda to tak że na obu cewkach wskazówka niemalże uderza w ogranicznik przy pozycji 0 omów. Z tym że do jednej cewki jest podłączony kondensator 12uF 400V i mierzę opór wraz z kondensatorem. O ile pamiętam, kondensator powinien stanowić wtedy przerwę i jeśli robi zwarcie znaczy że jest do wymiany? Będę musiał poszukać takiego u mnie w mieście, powinno się coś dobrać w jakimś serwisie agd.


micro
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 471
Rejestracja: 20 lut 2005, 12:32
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: micro » 29 lis 2014, 20:19

do jednej cewki jest podłączony kondensator 12uF 400V i mierzę opór wraz z kondensatorem.
Przecież mierzysz równoległe połączenie to niby jak ma być ?.
Druga sprawa to jakiego oporu się spodziewałeś, mierząc uzwojenie silnika omomierzem?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11572
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#5

Post napisał: RomanJ4 » 29 lis 2014, 21:28

cube000 pisze:mierzę opór wraz z kondensatorem.
to masz szczęście, że się szybko rozładowywał, bo wymieniałbyś i miernik... :wink:
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
cube000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
Lokalizacja: okolice wwa

#6

Post napisał: cube000 » 30 lis 2014, 11:01

micro pisze:
do jednej cewki jest podłączony kondensator 12uF 400V i mierzę opór wraz z kondensatorem.
Przecież mierzysz równoległe połączenie to niby jak ma być ?.
Druga sprawa to jakiego oporu się spodziewałeś, mierząc uzwojenie silnika omomierzem?
Nie, silnik ma dwie cewki, gdy włącznik jest w pozycji zero, cewki są ze sobą rozłączone. Do jednej z nich, szeregowo, jest wpięty kondensator. Nie chciałem go jeszcze rozłączać bo wpięty jest w złączkę podobną do wago.
Mierząc silnik spodziewałbym się, przykładowo, rezystancji do około 10 omów na obu cewkach jeśli silnik byłby sprawny; np. 10 omów i 3 omy jeśli w jednej z cewek było by zwarcie międzyzwojowe, lub brak przejścia jeśli cewka była by upalona.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 11572
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#7

Post napisał: RomanJ4 » 30 lis 2014, 11:27

cube000 pisze:spodziewałbym się, przykładowo, rezystancji do około 10 omów
to musiałby być dłuuuugi cieniutki drucik, a jaki masz w silniku?
Np ø0,5mm(bez emalii) ma... 0,0859 Ω/m, a ø0,1mm ma 2,22 Ω/m, ø1mm ma 0,0246 Ω/m
http://elektronikjk.republika.pl/l.html
tak wiec omomierz do pomiaru uzwojeń powinien mieć zakresy w miliomach(mΩ), a nie omach, nawet najmniejszy zakres w mierniku uniwersalnym ma na tyle duży błąd pomiaru, że przewyższa różnice w oporności uzwojeń.
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3548
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#8

Post napisał: cnccad » 30 lis 2014, 12:01

o ile silnika nie spaliłeś już , to uwolnij go od obciążenia i ręcznie sprawdź jak się kręci.
wygląda na to że rusza z kondensatorem a potem spada szybkość do napięcia podanego na uzwojenie właściwe. czyli do takiej wartości jaka jest podana. I tu bym sprawdził co ten silnik dostaje za napięcie.
może to być zwykły brak kontaktu lub padnięty kondensator i zaczyna po rozruchu "mieszać" w polu i silnik spowalnia. Wówczas słuchać ciche buczenie silnika.
Pozdrawiam.

Każda praca ma swoją wartość a zaniżanie jej wartości jest brakiem szacunku do pieniędzy i samych siebie.


Autor tematu
cube000
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 199
Rejestracja: 18 gru 2010, 00:31
Lokalizacja: okolice wwa

#9

Post napisał: cube000 » 02 gru 2014, 20:42

Rzeczywiście padnięty okazał się kondensator. Wymiana na inny o tej samej pojemności i napięciu rozwiązała sprawę. Dokończyłem toczenie chińskiej śruby kulowej :)
Punkty wręczone.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Elektryczne / Falowniki”