Jak rozwiązac sterowanie osłony magazynku narzędzi

Na tym forum rozmawiamy o elektronice nie związanej bezpośrednio z tematem CNC

Autor tematu
kefas
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 22
Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
Lokalizacja: warm-maz

Jak rozwiązac sterowanie osłony magazynku narzędzi

#1

Post napisał: kefas » 25 lut 2009, 18:11

Witam wszystkich.
W nowej maszynie cnc mam liniowy magazynek narzędzi, który chcę osłaniać w czasie pracy wrzeciona przesuwaną obudową.

Zasada działania pokrywy magazynka narzędzi.

Pokrywa przesuwając się po prowadnicach liniowych jest zasuwana na magazynek narzędzi.
Posiada ona wewnątrz listwę zębatą, która jest napędzana kołem zębatym za pośrednictwem paska idącego od silnika krokowego.

Cykl pracy:

Sterowanie pokrywy odbywa się za pomoca sygnału włącz , wyłącz wrzeciono (tylko zwarcie i rozwarcie)
Gdy podany jest sygnał stop wrzeciona , silnik krokowy odsuwa pokrywe, aż ruch ten zostanie wyłączony wyłącznikiem krańcowym na końcu stołu.
Tam pokrywa czeka, aż zostanie podany sygnał start wrzeciona i wtedy jedzie z powrotem, zamykając magazynek ,aż do nastepnego włacznika krańcowego na początku stołu. Tam czeka do powtórzenia cyklu.


Silnik będzie miał zadawane impulsy za pomocą generatora z możliwością ich plynnej regulacji
Dodatkowo chcę zastosować parametr czasu rozpędu głowicy aby obydwie funkcje
zsynchronizować.

Domyślam się,że aby ten układ zadziałał potrzebne będzie sterowanie za pomoca dwóch przekaźników i dwóch wyłączników krańcowych.

Nie bardzo wiem jak poradzić sobie ze schematem takiego układu

Będę zobowiązany za pomoc w tym temacie.



Tagi:

Awatar użytkownika

skoti
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1743
Rejestracja: 28 gru 2004, 23:56
Lokalizacja: Rybnik

#2

Post napisał: skoti » 25 lut 2009, 19:11

Kolego po co sobie komplikować zycie silnikiem krokowym ? Prościej by bylo zastosować silniczek DC . Zmieniając bieguny masz ruch w dwóch kierunkach a regulując napięcie masz mozliwosc regulacji szybkości .
Do tego jakiś prosty układzik i gotowe ale to juz musisz się usmiechnac do jakiegoś elektronika .


Autor tematu
kefas
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 22
Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
Lokalizacja: warm-maz

#3

Post napisał: kefas » 25 lut 2009, 19:47

dziękuję za poradę. Wiem,że taka opcja jest do wyboru, jednak chciałbym to zrobić na silniku krokowym, jeśli ktoś mogłby mi pomóc w narysowaniu schematu, będe bardzo wdzięczny. Nie jestem zbyt biegły w elektronice,ale połaczyć wszystko razem dam radę.
Sterownik do silnika, silnik i zasilacz do sterownika posiadam i z podłaczeniem tych podzespołów nie będę miał kłopotów.
Jeśli ktoś z kolegów uzna,że taka usługa powinna być odpłatna, to chętnie zapłace i zapraszam do kontaktu na mój e-mail.


embroide
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
Lokalizacja: Kosów

#4

Post napisał: embroide » 25 lut 2009, 22:01

Najprościej widział bym to tak.
O ile twój sterownik krokówki ma osobne wejścia sterujące kierunkiem obrotów to do tych wejść podłączasz krańcówki a do krańcówek wyjścia przekaźnika ze stykami przełącznymi.
Cewkę tego przekaźnika podłączasz do zasilania wrzeciona i najprościej aby napięcie jej uzwojenia odpowiadało napięciu wrzeciona.
Oczywiście do przekaźnika a dokładnie do styku przełącznego należy podłączyć plus zasilani lub masę to znaczy taki poziom, jaki w sterowniku wyzwala wejścia sterujące kierunkiem.
I tak jeśli uruchomisz wrzeciono napięcie jego zasilania uruchomi także przekaźnik, który poda sygnał poprzez zwartą krańcówkę (otwarcia) do sterownika krokówki. Silnik zacznie się obracać i zamykać pokrywę, zamknie ją i uruchomi krańcówkę (rozewrze jej styki) co spowoduje mimo zwartych styków przekaźnika jego zatrzymanie. Analogicznie sytuacja się powtórzy przy wyłączeniu wrzeciona, z tym że zadziała druga krańcówka.

Dorzucam prościutki schemacik. K1 – przekaźnik, S1, S2 - krańcówki
Załączniki
SCHEM.jpg
SCHEM.jpg (24.85 KiB) Przejrzano 652 razy


Autor tematu
kefas
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 22
Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
Lokalizacja: warm-maz

#5

Post napisał: kefas » 26 lut 2009, 17:37

dziekuje za pomoc, jednego tylko nie rozumiem- jak silnik zmieni automatycznie kierunek?


embroide
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
Lokalizacja: Kosów

#6

Post napisał: embroide » 26 lut 2009, 18:10

Tak jak pisałem w popszednik poście. 'O ile twój sterownik silnika krokowego posiada wejścia sterujące kierunkiem obrotów"
Z regóły wszystkie sterowniki posiadaja takowe.
Jeśli nie możesz zastosowac tego schematu prosze abyś opisał swój sterownik, wtedy będa mógł ci pomóc... tak myślę;)


Autor tematu
kefas
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 22
Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
Lokalizacja: warm-maz

#7

Post napisał: kefas » 26 lut 2009, 19:02

oczywiście sterownik posiada wejście dla sygnałów dir.
Czy możesz dokładnie opisać wejścia do sterownika na Twoim rysunku?


embroide
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
Lokalizacja: Kosów

#8

Post napisał: embroide » 26 lut 2009, 19:26

to jest sterownik przykładowy, dwa górnw wejścia to właśnie wejścia kierunku lewo i prawo, a dolne to wyjście masy lub zasilania, stosownie do tego na co reagują wejścia.

Widzę że trudno się nam dogadać, podaj proszę jaki masz sterownik i jakie posiada wejścia to naprawde umożliwimi kąkretna odpowiedź na twoje pytanie.


Autor tematu
kefas
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 6
Posty: 22
Rejestracja: 19 cze 2004, 21:50
Lokalizacja: warm-maz

#9

Post napisał: kefas » 26 lut 2009, 19:52

Sterownik to zakupiony w Akcesoriach CnC JOC WS-2H542M, taki akurat posiadam wolny.


embroide
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 41
Rejestracja: 07 sty 2009, 11:56
Lokalizacja: Kosów

#10

Post napisał: embroide » 26 lut 2009, 20:53

Opis złącza sygnałowego
Ten sterownik używa wejść różnicowych aby zwiększyć odporność na zakłócenia i elastyczność interfejsu. Pojedyncze sygnał sterujący z urządzenia sterującego także jest akceptowany przez ten interfejs. Obwód wejściowy posiada wbudowaną, szybką optoizolację i akceptuje sygnały różnicowe, otwarty-kolektor, lub wyjścia PNP. Dla poprawnej pracy sugeruje się użycie sygnałów różnicowych.

Sygnał Funkcja
PUL +
PUL - Sygnał impulsowy : w trybie krok/kierunek (PUL/DIR) to wejście reprezentuje sygnał kroku , działa na każde zbocze narastające sygnału; w trybie podwójnego impulsu (CW/CCW) to wejście reprezentuje ruch zgodny z ruchem wskazówek zegara (CW). Dla poprawnego działania szerokość impulsu powinna być większa niż 1,5us.
DIR +
DIR - Sygnał kierunku : w trybie krok/kierunek ten sygnał przyjmuje niski lub wysoki poziom reprezentujące kierunek obrotów silnika; w trybie podwójnego impulsu (ustawiany wewnętrzną zworką JMP1), ten sygnał reprezentuje ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara (CCW) , działa na każde zbocze narastające sygnału. Dla poprawnego działania sygnał kierunku powinien być przesłany do sterownika 2us przed pierwszym impulsem w odwrotnym kierunku ruchu
ENA + ENA - Sygnał zezwolenia : sygnał używany do zezwolenia/zakazu, sygnał wysoki dla zezwolenia a niski dla zakazu pracy sterownika. Zazwyczaj niepodłączone (zezwolenie pracy dla sterownika) .

Uwaga 1 : Krok/kierunek jest trybem domyślnym , zworka JMP1 pod obudową może być użyta do przełączenia w tryb podwójnego impulsu CW/CCW.

Uwaga 2 : Proszę zauważyć że kierunek ruchu silnika jest uzależniony od połączenia przewodów silnik-sterownik.Złe podłączenie przewodów odwróci kierunek ruchu, (na przykład podłączenie przewodu A+ silnika do A- sterownika odwróci kierunek ruchu).

Teraz wszystko jasne.
Wejścia oznaczone + DIR, +PUL i + ENA podłączasz do + 5V z zasilacza
Do wejścia - PUL musisz dołączyć wyjście z zewnętrznego generatora, którym to będziesz regulował prędkość obrotową silnika
pozostałe wedłóg schematu
w tym przypadku trzeba użyć drugiego przekaźnika ze stykami przełącznymi lub jednego z dwiema parami takich styków.
a i krańcówki maja być rozwarte, a w chwili dojazdu do końca zwierać styki
Załączniki
SCHEM2.jpg
SCHEM2.jpg (49.39 KiB) Przejrzano 650 razy
Ostatnio zmieniony 26 lut 2009, 21:28 przez embroide, łącznie zmieniany 3 razy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika ogólna”