Ruch posuwisto-zwrotny z zatrzymaniem lewo prawo.

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
titleDe
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 171
Rejestracja: 09 lip 2010, 18:56
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ruch posuwisto-zwrotny z zatrzymaniem lewo prawo.

#1

Post napisał: titleDe » 03 mar 2015, 10:02

Cześć,
mam następujące zagadnienie do rozwiązania:
Załóżmy sobie listwę zębatą, zamocowana jest w taki sposób, że porusza się swobodnie w lewo i prawo, do jej napędu użyć trzeba koła (kół) zębatych, zamieniając w ten sposób ruch obrotowy na ruch posuwisto-zwrotny, obracając kołem zębatym w jedną i/lub drugą stronę.
Założenie jest następujące:
W jaki sposób uzyskać ruch koła (kół) zębatych w lewo, prawo i z zatrzymaniem listwy, tak aby napęd stanowiło jedno źródło, obracające się stale, tylko w jednym kierunku?
Czy istnieje mechanizm, zespół kół odpowiednio zmodyfikowany do takiej pracy?
Czy któryś z użytkowników ma jakiś pomysł?

Pozdrawiam. :)



Tagi:


koala.g
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2826
Rejestracja: 01 kwie 2009, 23:02
Lokalizacja: Małopolska

#2

Post napisał: koala.g » 03 mar 2015, 13:03

zarzuciłem filmiki


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 6108
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

Re: Ruch posuwisto-zwrotny z zatrzymaniem lewo prawo.

#3

Post napisał: oprawcafotografii » 03 mar 2015, 13:13

Patrz silnik spalinowy? ;)

q
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1555
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

#4

Post napisał: numerek » 03 mar 2015, 18:33

2 krzyże maltańskie


Autor tematu
titleDe
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 171
Rejestracja: 09 lip 2010, 18:56
Lokalizacja: Bydgoszcz

#5

Post napisał: titleDe » 04 mar 2015, 07:52

Czy mogę prosić o zdjęcie, źródło lub krótki opis przedstawionych rozwiązań?

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 3548
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#6

Post napisał: cnccad » 04 mar 2015, 08:37

korbowód ... silnik spalinowy ... koledzy Ci nasuwają proste rozwiązania. Skok uzależnisz od wykorbienia
hehe ...
gotowe rozwiązania w sex shopie też kupisz :wink:
Pozdrawiam.

Każda praca ma swoją wartość a zaniżanie jej wartości jest brakiem szacunku do pieniędzy i samych siebie.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11575
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#7

Post napisał: RomanJ4 » 04 mar 2015, 08:38

oprawcafotografii pisze:Patrz silnik spalinowy? ;)
titleDe pisze:Czy mogę prosić o zdjęcie, źródło lub krótki opis przedstawionych rozwiązań?
Obrazek
Zgodnie z tym co napisał kolega oprawcafotografii w punkcie A tego układy podczepiasz listwę zębatą, i masz jej ruch posuwisto-zwrotny...
Długość skoku listwy równa się średnicy koła zataczanego przez punkt B korby R (S=2•R), zmieniając długość korby R zmieniasz skok listwy..

Lub stosując mechanizm stosowany w strugarkach, przy czym ruch postępowy(pracy - struganie) jest w takim układzie wolniejszy niż ruch zwrotny(powrót) długość skoku regulujemy jak wyżej - długością ramienia korby..
Obrazek Obrazek
numerek pisze:2 krzyże maltańskie
wystarczy nawet jeden mechanizm jarzmowy

[youtube][/youtube]
pozdrawiam,
Roman


numerek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1555
Rejestracja: 01 wrz 2005, 00:23
Lokalizacja: trójmiasto

#8

Post napisał: numerek » 04 mar 2015, 16:24

rozwiązania ok ale przypominam o zatrzymaniu listwy

moim skromnym zdaniem 2 krzyże niesymetryczne można tak ustawić że zatrzymanie nastąpi na dowolny okres czasu

przy korbowodach nie da się - należy zatrzymać koła

jażmo również - choć można zrobić większą szczelinę i regulować tym czas stopu ale będzie bębnić

co do gotowców :
dostałeś słowa klucze - nie leń się ale do roboty


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 6108
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

#9

Post napisał: oprawcafotografii » 04 mar 2015, 18:01

Eeee chyba nie da sie zwmienic kierunku ruchu na przeciwny bez zatrzymania? ;)

Pytacz nie pisal na jak dlugo listwa ma sie zatrzymac :)

q
„Największym wrogiem wolności jest najedzony niewolnik.”


Autor tematu
titleDe
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 171
Rejestracja: 09 lip 2010, 18:56
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: titleDe » 05 mar 2015, 09:07

Rozmyślam nad tym zagadnieniem od paru ładnych tygodni, internet przeszukuję na bieżąco, jednak wpisanie frazy jak w tytule, nie oznacza, że takie wyniki się ukarzą :)
Jeśli chodzi o ruch w przód i tył (lewo i prawo), nie stanowi to problemu, prezentowane rozwiązania są mi znane. Problemem właśnie jak wspomniał kolega numerek jest zatrzymanie się listwy.
Dla przykładu.
Listwa swobodnie przesuwa się na odcinku 5 [cm] w przód oraz tył, to rozwiązanie przestawiacie koledzy powyżej, jednak co zrobić aby listwa przesunęła się maksymalnie do przodu zatrzymała się na 2 [s], wróciła maksymalnie do tyłu i od razu bez zatrzymania powróciła do przodu z ponownym zatrzymaniem 2 [s], gdzie źródło napędu nie przerywa swojej pracy i obraca się stale w jednym kierunku? Dodatkowo dodam, że listwa powinna pozostać w swoim położeniu w końcowych punktach czyli być zablokowana na ten czas 2 [s] bez możliwości przesunięcia. :wink:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”