Obliczenie siły hamowania motocykla na tylnim kole

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
Tymi
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 10
Rejestracja: 18 kwie 2010, 14:11
Lokalizacja: Wołomin

Obliczenie siły hamowania motocykla na tylnim kole

#1

Post napisał: Tymi » 09 cze 2011, 23:46

Witam,

Podczas wykonywania projektu natknąłem się na problem związany z obliczaniem wytrzymałości. Chciałem policzyć wytrzymałość śrub mocujących tylny zacisk hamulcowy motocykla i do tego potrzebuję siły obwodowej jaką uzyskuję na tarczy hamulcwoej, a tą siłę mogę wyliczyć z siły obwodowej na kole, bądź momentu obrotowego potrzebnego do trzymania motocykla. Siła mierzona na granicy uślizgu koła.

Pytanie do Was, czy ktoś ma pomysł jak wyznaczyć tą właśnie siłę na kole?



Tagi:


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#2

Post napisał: Mrozik » 10 cze 2011, 16:33

Bierzesz Vmax motocykla
Bierzesz drogę hamowania.
znasz masę, liczysz przyspieszenie (znak ujemny bo chamowania)
Liczysz sobie z wzoru na siłę bezwładności siłę F
Znając siłę F wiesz jaka siła "pcha" koło.
Siłę tą możesz sobie przenieść na obwód koła, wyliczasz moment.
Znając moment wiesz jaki musi być moment hamujący.
W momencie jak moment hamujący będzie większy niż "pchający" to nastąpi poślizg.
Z tego możesz sobie policzyć w zasadzie już wszystko - od średnic śrub, po rozmiar i rodzaj klocków, ciśnienie w układzie hamulcowym, średnice tłoczków, ilość śrub na tarczy, materiał piasty, ilość kłów w zabieraku itp.


Autor tematu
Tymi
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 10
Rejestracja: 18 kwie 2010, 14:11
Lokalizacja: Wołomin

#3

Post napisał: Tymi » 11 cze 2011, 17:53

No stary, teraz jak mogę wszystko policzyć to chyba sam skonstruuje motocykl! :lol:

Faktycznie, chciałem z bezwładności wyjść, ale nie mogłem wpaść na pomysł skąd będę wiedział kiedy łapie uślizg, a dokładniej kiedy te hamowanie jest najefektywniejsze i tym samym siła największa, a to przecież z danych producenta mogę!

Dzięki wielkie za pomoc!

Pozdrawiam.


Agent0700
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 602
Rejestracja: 28 cze 2007, 14:39
Lokalizacja: Siedlce

#4

Post napisał: Agent0700 » 12 cze 2011, 23:35

Witam

Tylny hamulec jest pomocniczy, przód hamuje efektywnie.

Tylko na tylnym z 300 km/h droga hamowania będzie wynosiła 5 km :-)

To tak z doświadczenia :twisted:

Pozdrawiam

Jacek


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#5

Post napisał: IMPULS3 » 13 cze 2011, 22:06

Agent0700 pisze:Tylko na tylnym z 300 km/h droga hamowania będzie wynosiła 5 km :-)
:shock: 5 km to chyba calkiem bez hamowania....

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”