Materiał na oś

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
tomcat65
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1236
Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Materiał na oś

#1

Post napisał: tomcat65 » 27 cze 2012, 00:53

Chcę wytoczyć oś do pewnej maszyny. Ma mieć długość ok. 200mm, średnica 10-12mm. Podparta łożyskami na jednym końcu i w połowie długości. Drugi wolny koniec zaopatrzony będzie w tarczę z blachy fi80mm i 0,3mm grubości, czyli leciutką. Nacisk na tarczę, bo ma ciąć gips, niewielki, aby jej nie zdeformować. Obroty to 8tyś/min. Pytanie brzmi: z jakiego gatunku stali ją wykonać aby wytrzymała obroty i ewentualnie z czego można by ją uzyskać, np. oś silnika elektr. lub inne żródło?



Tagi:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#2

Post napisał: pukury » 27 cze 2012, 09:31

witam.
lepiej by chyba było zrobić tak -
wziąć rurkę - 100mm - w niej zrobić łożyskowanie , napęd po jednej stronie .
ośkę wytoczyć od zera - nie pozyskiwać z jakiś urządzeń .
chodzi o obroty - przy takich dość sporych wszystko musi być centrycznie .
inaczej drgania mogą być dość spore.
i jak tarcza ma się trzymać na ośce ? - jakoś musi być mocowana.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#3

Post napisał: BYDGOST » 27 cze 2012, 09:38

Przede wszystkim to nie oś tylko wał. Gatunek materiału może być to np: 45, 18G2 lub 40H. Zależy co będzie osiągalne. Ten wysięg wału jest bardzo duży jak na tę średnicę. Lepiej byłoby zwiększyć średnicę jeśli się da no i wszystko musi być dokładnie wyważone.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#4

Post napisał: pukury » 27 cze 2012, 10:03

witam.
masz rację - wał - no może wałek ( biorąc pod uwagę średnicę ) .
co do wyważenia - jak będzie wytoczony WAŁ z jednego zamocowania ( albo na kłach ) to będzie ok.
tylko - co z tarczą ?
strach nawet pomyśleć że się rozpadnie - albo urwie.
a średnicę to bym faktycznie zwiększył - tak do fi14mm.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
tomcat65
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1236
Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

#5

Post napisał: tomcat65 » 27 cze 2012, 11:32

Toczona będzie w kłach, chodzi mi o to, z czego najprościej uzyskać materiał. Średnicę mogę zwiększyć, bo planowałem ją pod łożyska stożkowe z fi wewn.10mm., bo nie może też przemieszczać się osiowo.
Tarcza ma fi wewn.20mm, więc jest mocowana przez dwa krążki 26mm i śrubę M6 wkręcaną w koniec wałka. Tak to jest w fabrycznie robionych urządzeniach tego typu.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 7608
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#6

Post napisał: pukury » 27 cze 2012, 11:57

witam.
jest to sens pakować się w łożyska stożkowe ?
regulacja - itp.
dałbyś z przodu 2 szt. kulkowych a z tyłu 1 szt i spokojnie wystarczy - jak myślę .
co do materiału - jak napisał kol.
lub po prostu kup lepszą szpilkę budowlaną - lub śrubę o tej długości - M16 i z niej wytocz .
albo kawałek nierdzewki - lub możesz poszaleć i ze szrotu wziąć półośkę , wyrwać oś z silnika z pralki - itp.
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


Autor tematu
tomcat65
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1236
Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

#7

Post napisał: tomcat65 » 27 cze 2012, 12:12

Końcowe łożysko ma być kulkowe właśnie jako tylko podparcie, dwa stożki w środku wałka - tak jak w śrubach napędowych. Tarcza jest b. delikatna i wachnięcie na boki może ją szybko zniszczyć, tzn. powyrywać lub pozaginać ząbki.
Mam śrubę M20/200, tylko czy ten materiał wytrzyma? Ale jeśli oś silnika byłab odpowiednia, to takiej na szrocie poszukam. Nie kupię w hurtowni stali 6m pręta, bo mi to zwyczajnie niepotrzebne, taka ilość.


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1031
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#8

Post napisał: pabloid » 27 cze 2012, 14:02

Bardzo dobrym i dostępnym materiałem na wały tego typu jest...stal zbrojeniowa żebrowana. Pójdź na budowę, dadzą Ci odpadki, tylko na dużą budowę, gdzie używane pręty mają dużą średnicę. Stal zbrojeniowa żebrowana jest stalą konstrukcyjną wyższej jakości. Jej cechą jest bardzo duża wytrzymałośc połączona z ciągliwością, przez co jest odporna na obciążenia dynamiczne. Bardzo dobry materiał na wały zatem :mrgreen:
Sam nieraz wały, śruby pociągowe z niej robiłem, bo mam zapas prętów ze stali 34GS i 18G2 o średnicy 32mm. Obecnie stosowane są inne gatunki stali zbrojeniowej (i także inaczej żebrowane- po tym można poznać jaki gatunek)- ale równie dobre :mrgreen: )
Uwaga: stal okrągła (nieżebrowana) często stosowana do wykonywania strzemion zbrojeniowych nas nie interesuje!


Autor tematu
tomcat65
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 16
Posty: 1236
Rejestracja: 15 lis 2009, 02:46
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

#9

Post napisał: tomcat65 » 28 cze 2012, 13:35

Nie znalazłem żadnej półośki, ale były jakieś wałki od skrzyni biegów. Popatrzyłem na ten materiał i stwierdziłem, że biedny mały OUS raczej sobie z nim nie poradzi.
Znalazłem za to pręty zbrojeniowe, jeden ma żebra równoległe do siebie po skosie, drugi pod lekkim kątem do siebie. Który będzie lepszy?


rynio_di
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1494
Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
Lokalizacja: lublin

#10

Post napisał: rynio_di » 28 cze 2012, 13:49

Poszukaj sewisu drukarek lub xero . w tych maszynach są super prowadnice które możesz wykorzystać jako materia na wał. Na każdym złomowisku wyciągniesz gotowca, choć by tłoczysko amortyzatora.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”