Honownica do cylindrów, wyważarka wałów

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
motomaher
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 20
Posty: 24
Rejestracja: 03 maja 2009, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

Honownica do cylindrów, wyważarka wałów

#1

Post napisał: motomaher » 16 maja 2009, 22:57

Witam,
od pewnego czasu przeglądam 4um i czytam na temat frezareczek. Pewnie kiedyś sobie taką sprawie ale jeszcze nie czas. Interesuje się motocyklami i właściwie zaczynam przygodę z mechaniką. Wpadłem na pomysł jak wykorzystać CNC w sprzęcie warsztatowym :D. Pierwsza to honownica. Zastosowanie - honowanie małych cylindrów do 50 ccm.
LINK
to tego uchwyt z wiertarki, i zaprogramować jeden silniczek krokowy żeby sprzęt chodził góra dół równomiernie i w zależności od wysokości skoku.
Co wy na to ?? :D
Drugi pomysł to wyważarka do wałów korbowych też do małych motorków.
Tylko nie wiem jeszcze dokładnie na jakiej zasadzie działa i czy to realne.

Jak macie jakieś pomysły chętnie posłucham. :)

Link
Wygląda na home made ;)
Pozdrawiam



Tagi:


bob35
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 417
Rejestracja: 05 maja 2007, 10:23
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#2

Post napisał: bob35 » 17 maja 2009, 19:12

Kolego motomaher ubawiłeś mnie pomysłem z honownicą CNC. Choć nie do końca jak już się tak zagalopowałeś to zrób to tak że wpisujesz średnicę cylindra i całe te sterowanie pilnuje obrotów z ruchem posuwisto zwrotnym . Resztę to mechanicznie gdyż będziesz robił jak co to pojedyncze sztuki .Co do wyważarki to jak wyobrażasz wyważać wały korbowe z motocykli na takiej wyważarce .
OGŁOSZENIE!!! Zamienię dobrą prace w dynamicznie rozwijającym się kraju na zasilek w krajach starej uni.


Autor tematu
motomaher
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 20
Posty: 24
Rejestracja: 03 maja 2009, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

#3

Post napisał: motomaher » 17 maja 2009, 20:40

Nie wiem dlaczego ubawiłem kolegę forumowicza czy pomysł tak zły czy tak dobry ? ;)

"Choć nie do końca jak już się tak zagalopowałeś to zrób to tak że wpisujesz średnicę cylindra i całe te sterowanie pilnuje obrotów z ruchem posuwisto zwrotnym"

Nie wiem o co Ci chodzi. Silnik miał by sterować ruch posuwisto zwrotny nie zaprogramuje honownicy bo przecież działa ona na zasadzie siły odśrodkowej. Myślicie że taki pomysł może wypalić ? :D

Co do wyważarki na filmiku na tej stronce jest pokazane w jaki sposób to wyważa. Chodzi o to że wał nie może zatrzymać się w tym samym miejscu za każdym razem. Jeszcze zgłębiam wiedzę na ten temat a na pierwszy ogień idzie honownica bo to tanie przedsięwzięcie.
Honownica 50 zł, uchwyt wiertarki ze 20 zł, wrzeciono do którego montuje się z jednej strony pasek a z drugiej ten uchwyt mam. Pozostaje silnik krokowy, silnik napędzający i elektronika :D
Tylko nie wiem w jaki sposób połączyć napęd honownicy i przesuwanie jej góra dół.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 7604
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#4

Post napisał: pukury » 17 maja 2009, 21:11

witam.
głowica honownicy nie do końca działa na zasadzie siły odśrodkowej .
może zamiast cnc robić kup wiertarkę stołową i przerób na honownicę - tak będzie prościej i taniej .
ruch posuwisto-zwrotny musi być skorelowany z ruchem obrotowym .
inaczej to nie będzie honownica tylko coś na kształt szlifierki .
sprawdź w nowym cylindrze jak się przecinają ryski od obróbki .
pomijając fakt że obecnie cylindry są pokrywane chromem i nie honuje się ich .
co innego wski , komar , itp - tam były cylindry żeliwne .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Autor tematu
motomaher
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 20
Posty: 24
Rejestracja: 03 maja 2009, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

#5

Post napisał: motomaher » 17 maja 2009, 21:58

Co nieco już wiem na temat honowania cylków. Honowany cylinder musi mieć równomierną strukturę krzyżową o określonym kącie przecięcia rys. W ten sposób na gładzi cylindra tworzy się tzw. film olejowy odpowiedzialny za smarowanie. Gładzie nie są pokrywane chromem tylko są zrobione z NICASILU czyli utwardzanego aluminium. Myślałem właśnie nad przerobieniem wiertarki stołowej. Tylko właśnie w jaki sposób skorelować oba ruchy ?
BTW obecnie zajmuję się renowacją zabytkowych motorków oraz naprawą motorowerów. Zabytki mają tuleję żeliwną ale niektóre 50 -tki mają już nicasil. (wiem że do tego używa się specjalnych honownic)

A co myślicie to tej wyważarce ?
LINK
Robił ktoś podobne urządzenie. Na tej stronce są też filmiki jak to działa.
Budowa nie jest jakaś skomplikowana. Na końcu do wału widzę że jakiś czujnik jest przykręcony.

Tu stronka jeszcze


rykun
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 4
Posty: 76
Rejestracja: 10 lip 2008, 14:55
Lokalizacja: Sochaczew

#6

Post napisał: rykun » 17 maja 2009, 22:12

Tylko zastanów sie poco chcesz te wały wyważać? Mają fabryczne wyważenie i to zmienia się przez nawiercanie otworów na obwodzie przeciwwag. Wyważa się wały przerabianych silników gdy układ korbowo-tłokowy jest lżejszy lub cięższy (zwiększanie pojemności). Pewnie chodzi Tobie o ponowne wycentrowanie wału po jego regeneracji. Do tego wystarczy statyw kłowy albo tokarka z zabierakiem kłowym i dwa czujniki zegarowe z podstawkami i duży gumowy albo aluminiowy młotek.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#7

Post napisał: ALZ » 17 maja 2009, 22:21

Jest to typowa wyważarka a co za tym idzie nie jest to proste do wykonania. Pomijając mechanikę jest jeszcze dość skomplikowana elektronika. Jeśli chcesz coś we własnym zakresie kombinować to skopiuj mechanikę z filmików i jako element pomiarowy zastosuj np. Vibration meter . Prawdą jest że to urządzonko nie pokaże Ci ile i gdzie trzeba ująć masy ale zmierzy drgania i metodą prób można taki wałek wyważyć. Jest tylko jedno ale-starsze silniki miały wały korbowe z korbowodem na łożyskach igłowych i takiego zestawu nie wyważysz.


bob35
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 417
Rejestracja: 05 maja 2007, 10:23
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#8

Post napisał: bob35 » 17 maja 2009, 22:23

Kolego motomaher dalej mnie bawisz gdyż jak z twoich postów można wywnioskować że honownice to ty może widziałeś wątpię czy w ogóle kiedyś widziałeś jak się honuje a na pewno sam nie honowałeś . Ta głowica do honowania wcale nie działa tak jak uważasz ta sprężyna rozpiera szczęki więc żeby wprowadzić ją do cylindra będziesz musiał je ścisnąć. Tak jak kolega pukury pisał że ważna jest siatka zrobiona w środku cylindra i wbrew pozorom jest ona dokładnie robiona . Nie można tego zrobić na błysk, jeżeli miało by to być gładkie to cylinder szlifowało by się na szlifierkach. Pewnie z CNC też nie miałeś do czynienia bo jak rozwiążesz problem powstałego stożka np. 0.04mm różnicy między górą a dołem cylindra . Co do wywarzania napisze tak ta wyważarka ma dwa rodzaje obrotów wolne to około700 szybkie to ponad 2000 i nie ma problemu wyważyć wału z silnika z czterema cylindrami natomiast jest problem z walem od 126p czy motocykla poszukaj jak się wywarza takie wały jeżeli jeżeli dowiesz się jak wywarzać taki wał i to cię nie zniechęci do zabawy to wytłumaczę ci jak zrobić taką lub inną prostszą wyważarkę warunek musisz wiedzieć jak wywarza się dany wał . Jeżeli Cie uraziłem to przepraszam chciałem tylko pomóc


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 11
Posty: 7604
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#9

Post napisał: pukury » 17 maja 2009, 22:29

witam.
widać Kol. ma zamiar " rasować " silniki .
z tym chromowaniem to tak " z rozpędu " napisałem .
chrom techniczny można kłaść na żeliwo i tak też się robi w silnikach .
na alu - nie .
co do nicasilu - jak jest utwardzona powierzchnia aluminium ?
czy powłokę się usuwa i nakłada nową - czy szlifuje / honuje ?
co do przerabiania wiertarki - sprawdź pod jakim kontem muszą ci się przecinać ryski i pomyśl jak muszą być skorelowane ruchy .
to proste .
przerabialiśmy w latach dawnych wiertarki na honownice - co było robić jak tylko kilka punktów honowało - a jeździć się chciało .
tylko głowice trochę inne były - ta penie również będzie działać .
plany masz szerokie - więc - powodzenia .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


Autor tematu
motomaher
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 20
Posty: 24
Rejestracja: 03 maja 2009, 11:56
Lokalizacja: Rzeszów

#10

Post napisał: motomaher » 17 maja 2009, 23:12

1. Na razie temat wyważarki zostawiam na boku bo jak sami zauważyliście nie mam jeszcze odpowiedniej wiedzy :D

2. Wiem w jaki sposób honuje się cylki jednakże nie widziałem jeszcze na oczy samej tej małej honownicy a to czy przy wkładaniu trzeba ścisnąć osełki czy nie to nie jest istotne ;p

3. Sam nie honowałem bo na razie nie mam czym.
Wiem do czego służy "sosenka" w cylku (wyżej napisałem)

4. "Pewnie z CNC też nie miałeś do czynienia bo jak rozwiążesz problem powstałego stożka np. 0.04mm różnicy między górą a dołem cylindra "

Z CNC nie miałem do czynienia bo dopiero zaczynam (lepiej później niż wcale mam dopiero 18 więc nie jest źle ) Te cylki co ja robię mają większą różnicę góra dół.
Tylko nie rozumie co ma CNC do powstającego stożka i niby dlaczego ma on powstawać ?

Jak można wiedzieć to w jaki sposób przerabiałeś kolego pukury wiertarkę na honownicę ? FOTY TEGO CO ROBIĘ

5. O nicasilu jest na necie jego się nie szlifuje tylko daje nadwymiarowy tłok a po zużyciu z powrotem nakłada (nieopłacalne w większości przypadków)

6. W jaki sposób jak można wiedzieć przerabiałeś kolego pukury wiertarki na honownice ? :D

7. Nie chce "rasować silników" tylko przywracać do stanu używalności :D

8. "tylko głowice trochę inne były - ta penie również będzie działać" co do tego mają głowice ? i nie rozumie stwierdzenia ta penie również bd działać :D

9. BOB jeśli bd uprzejmy wytłumaczyć działanie wyważarki to takich małych wałów był bym wdzięczny :)

To tyle bo pojechaliście po mnie a ja tylko chciałem ......... :D
Od czegoś trzeba zacząć

Czytałem na forum motocyklistów wału się nie wyważa tylko centruje :)
Czyli muszę skończyć budowę prasy hydraulicznej i zmontować takie urządzenie :

I będę samemu po krótkiej praktyce mógł regenerować wały :D
Ostatnio zmieniony 17 maja 2009, 23:56 przez motomaher, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”