Ciężar osi Z - pytanie

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
mariuszmer
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 15 mar 2005, 00:25
Lokalizacja: Pi?a

Ciężar osi Z - pytanie

#1

Post napisał: mariuszmer » 18 lip 2006, 23:12

Chciałbym zorientować jaki graniczny ciężar może mieć oś Z dla silników krokowych np. tych z listy społecznej (1,9 Nm), bez stosowania dodatkowego przełożenia. Może pare osób posiadających te silniki podałoby orientacyjną wagę osi Z i skok śruby ze swoich konstrukcji. Może coś z tego wywnioskuję. Jeśli temat już gdzieś był to prosze dać znac to jeszcze poszperam.


mar

Tagi:

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1495
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#2

Post napisał: Piotrjub » 18 lip 2006, 23:23

Określ skok śruby tocznej jak planujesz zastosować.


pit202
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 863
Rejestracja: 02 lip 2004, 23:38
Lokalizacja: --

#3

Post napisał: pit202 » 19 lip 2006, 08:00

podam Ci troche inny ale bardzo obrazowy przyklad :

silnik 1.2Nm , sruba o skoku 4mm kulowa , jak zalozymy sprawnosc na poziomie 90% to wychodzi nam ze silnik jest w stanie utrzymac jakies 180-190KG na tym przelozeniu.

oczywiscie sa to warunki idealne przy zalozeniu ze silnik ma tyle co podają , sterownik jest odpowiedni i sruba sie nie kreci albo kreci sie bardzo wolno :)
PiteR


wekar
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 73
Rejestracja: 10 paź 2004, 12:42
Lokalizacja: LEGNICA

#4

Post napisał: wekar » 19 lip 2006, 10:02

Witam.
Jednym ze sposobów ograniczenia ciężaru dla osi Z jest zastosowanie przeciw wagi. Widziałem też, że koledzy stosują sprężyny by wymusić mniejszy ciężar wypadkowy osi Z. Jednak sprężyny nie mają charakterystyki liniowej a co za tym idzie ciężar takowy bedzie sie zmieniał. Dobrym więc rozwiązaniem wydaje sie być ciężarek na krążku.

pozdrawiam


pit202
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 863
Rejestracja: 02 lip 2004, 23:38
Lokalizacja: --

#5

Post napisał: pit202 » 19 lip 2006, 10:40

Dobrym więc rozwiązaniem wydaje sie być ciężarek na krążku.
tak, widzialem nawet takie rozwiazanie w komercyjnych duzych frezarkach, jest tez minus takiego rozwiazania - zwieksza sie moment bezwladnosci i tracimy na dynamice.
PiteR


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#6

Post napisał: anoda » 19 lip 2006, 11:41

Lepiej zastosować sprężyny pneumatyczne - np od klap samochodowych. W Polsce producentem jest Sanok i robią siłownikina różne długości i siły. Taki siłownik charakteryzyje się bardziej liniową charakterystyką i mniejszą zmianą siły w zakresie działania - na pewno lepszą niż sprężyna - konkurencyjny do masy wyrównoważającej.
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.


pit202
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 6
Posty: 863
Rejestracja: 02 lip 2004, 23:38
Lokalizacja: --

#7

Post napisał: pit202 » 19 lip 2006, 11:50

tak, pneumatyczna przeciw waga stosowana jest w centrach vf firmy haas, niewatpliwa zaletą jest to, ze mozemy sobie regulowac siłę za pomocą cisnienia - zwiekszyc liniowosc mozna dodając wiekszy zbiornik z powietrzem. ciekawe czy ktos to zastosowal w swojej amatorskiej frezarce.
PiteR


wekar
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 3
Posty: 73
Rejestracja: 10 paź 2004, 12:42
Lokalizacja: LEGNICA

#8

Post napisał: wekar » 19 lip 2006, 12:50

Witam.
pit202 wydaje mi sie że na dynamice dla osi Z zyskamy a nie stracimy. Stracimy być moze w kierunku -Z bo bez przeciwwagi konstrukcja osi opada niejako pod własnym ciężarem a śruba i silnik kontrolują prędkość tego opadania i miejsce zatrzymania. Nie mniej w drugą stronę podnoszenie (a to właśnie tutaj może zależeć nam bardziej na większych predkościach(praca bez skrawania) trudniej rozpedzić jest masę konstrukcji bez przeciwwagi niżli te samą masę pomniejszoną działaniem przeciwwagi.
Problem bezwładności rośnie na pewno dla pozostałych osi X i Y w związku ze wzrostem masy całej konstrukcji, ale czy aby na pewno dla osi Z?

pozdrawiam

Awatar użytkownika

Boni
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 98
Rejestracja: 10 lip 2006, 18:25
Lokalizacja: Grodzisk Maz

#9

Post napisał: Boni » 19 lip 2006, 16:13

Wekar, nie wynajduj nowej fizyki, masa jest miarą bezwładności właśnie, im większa ruchoma masa, tym większa bezwładność, tym gorsza dynamika (jeśli napęd jest ciągle ten sam). Koniec i kropka.


Autor tematu
mariuszmer
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 15 mar 2005, 00:25
Lokalizacja: Pi?a

Do Piotrjub

#10

Post napisał: mariuszmer » 20 lip 2006, 00:07

Skok śruby 4mm.

Parę słów wyjaśnienia.
Chciałbym czysto hobbystycznie obrabiać drewno (np. "płaskorzeźby" na drzwiczkach meblowych) tylko, że maszynka 1.5x1 zajmuje - jak dla mnie - za dużo miejsca. Dlatego zastanawiałem sie nad zmianą orientacji maszyny - mocowane do sciany (oś y - poziomo, x-pionowo). No i stąd wlaśnie było moje pytanie - trochę przetworzone na Wasze konstrukcje - bo tu silnik osi X musiałby "podnosić" prowadzenie na X + całą Z.
Z odpowiedzi wynika, że laickie pytanie bo widzę że masy rzędu 20 kg są dla tych silników niegroźne.

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

Ps. Ciekawe są wnioski jak się rozpatruje takie położenie maszyny - od sił do spadających wiórów /wiorów.
mar

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”