Wyrwanie i wymiarowanie średnic i gwintu na przekroju ST4 2D


Autor tematu
tomac
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 3
Rejestracja: 25 sie 2013, 10:49
Lokalizacja: Bytom

Wyrwanie i wymiarowanie średnic i gwintu na przekroju ST4 2D

#1

Post napisał: tomac » 25 sie 2013, 11:26

Witam,

Jestem elektronikiem, a że czasami zdarza się potrzeba zrobić jakiś rysunek mechaniczny to chciałem się nauczyć jakiegoś programu. Wybór padł na Solid Edge 2D (bo jest bezpłatny, a nie stać mnie na zapłacenie iluś tam tysięcy za program, który i tak będę wykorzystywał do celów hobbystycznych). Wersja ST4 dlatego, bo mam Windows XP, a na nim ST5 nie chodzi.

Na razie program mi się podoba, zrobiłem już pewne rysunki, ale mam problemy, z którymi na razie nie potrafię sobie poradzić. Może to jest gdzieś opisane, ale jestem raczej laikiem (jak pisałem, nie jestem mechanikiem i nie wiem, jak się to fachowo nazywa - może jakbym znał kluczowe słowa to byłbym w stanie coś konkretnego wyszukać...)

Głównym problemem jest wymiarowanie gwintu i średnicy na przekroju.
Przykład: Rysuję tuleję w przekroju (jest to prostokąt + pewne linie). Ma ona na pewnym odcinku gwint zewnętrzny i wewnętrzny. Mogę wstawić wymiar na tym przekroju, ale jest to wymiar "liniowy" (nie wiem, jak się fachowo nazywa - chodzi mi o to, że to wymiar, gdzie jest podana tylko wartość liczbowa, a ja chciałbym poprzedzić ją literą Φ).

Udało mi się zrobić trochę "oszukując" - narysowałem na ukrytej warstwie kółko styczne do tego prostokąta i zwymiarowałem to kółko - jest litera Φ na początku, a kółko nie jest widoczne, bo warstwa jest niewidoczna. Jednak chyba jest na to prostszy sposób?