Problem z Artcam

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro

Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

Problem z Artcam

#1

Post napisał: kris79 » 23 maja 2007, 08:04

Witam.
Mam problem z wygenerowaniem ścieżek narzędzia w Artcamie.
Zaznaczam wszystkie wektory i ustawiam wszystkie parametry w "Engrave", poczym klikam na obliczanie ścieżek i mam błąd ("Failed to calculate centreline at X:12.332 y:34.878). Co on oznacza?. Jak wybiorę sam czołg, to dobrze obliczy, ale wtedy frezuje tylko wnętre czołgu, a nie obwód.
Czy dla każdego wektora trzeba generować osobną ścieżkę?, Jak to się robi w artcamie?



Tagi:


cometti
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 34
Rejestracja: 13 lis 2006, 17:13
Lokalizacja: Włocławek

#2

Post napisał: cometti » 23 maja 2007, 11:01

Witam

Kolego, to nie ta opcja do tego czołgu (zapewne chodzi o ten pokazowy z plików w ArtCam).
Ikonka EA służy do grawerowania tekstu, natomiast czołg robimy w opcjach 3D Toolpaths.

Wybieramy Machine Relief, ustawiamy tam co trzeba i program bez problemu generuje ścieżki dla maszyny, potem zrzut na symulator i widzimy co nam wyszło, jeśli jest ok zapisujemy to w formacie jaki chcemy i do maszynki dajemy :smile:


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: kris79 » 24 maja 2007, 08:07

Dzięki wielkie działa :-)
Kliknęłem pomógł.
Mam jeszcze trzy pytanka:
1. Skąd mam wiedzieć jaką grubość materiału ustawić (skąd mam wiedzieć jak wysoko jest maksymalny punkt na rzeźbie?), jak ustawiam za dużo to frez się za głęboko zagłębia, a jak za płytko , to pewnie nie wyrzeźbi tych najwyższych szczegółów.
2. Jakiego frezu najlepiej używać do takiego grawerowania rzeźby? Ja używam kulistego 1mm , ale nie wiem czy dobry jest.
3. Jak można zrobić żeby np zgrubnie frezować jednym frezem, a szczegóły innym

Awatar użytkownika

artmachining
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 331
Rejestracja: 20 sty 2007, 12:27
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

#4

Post napisał: artmachining » 24 maja 2007, 12:38

1. Grubość materiału to grubość elementu, z którego będziesz frezował. ustawiając materiał musisz najpierw spojrzeć, jaka jest maksymalna wysokość reliefu (po lewej stronie na górze jest pole project information i tam są wymiary projektu w osiach X i Y oraz min Z i max Z.
Jeżeli masz grubszy materiał niż relief, zabazuj sobie model na górze materiału i ustaw top offset na 0.
2. Możesz też używać frezów stożkowych (grawerów) z kątem powiedzmy 30 stopni, ale kula 1mm to chyba dość małe narzędzie. (Zależy jeszcze co chcesz tym zrobić :))
3.jest taka funkcja jak 3d rest machining (obróbka resztek).
Musisz ustawić obróbkę większym frezem, potem wejść w rest machining, przesymulować tą obróbkę i ArtCAM sam stworzy obszary, w których będzie trzeba obrobić mniejszym narzędziem, aby uzyskać zadaną tolerancję)


cometti
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 34
Rejestracja: 13 lis 2006, 17:13
Lokalizacja: Włocławek

#5

Post napisał: cometti » 24 maja 2007, 12:39

Witam

Postaram się odpowiedzieć tak, jak ja to robię. Zapewne są inne metody ale jeszcze do tego nie doszedłem. Odpowiem na przykładzie tego czołgu

Ad1.
Powiem tak. Grubość materiału przede wszystkim jaką ustawiamy zależy od grubości materiału jakim fizycznie dysponujemy (np. plexa 3mm, deska 10mm itd.). I tych wymiarów nie możemy przekroczyć, chyba że mamy dany wzór wyciąć a nie frezować.
Wysokość reliefu jest w oknie Assistant na samej górze (Relief Max czyli wysokość naszej płaskorzeźby i Relief Min. czyli punkt poniżej którego frez nie zjedzie. )

W przypadku naszego czołgu jest to odpowiednio Max 3 i Min 0 czyli frez od punktu zero jaki ustawimy w osi Z w mach2 (tego używam, nie wiem jak kolega... ) zagłębi się nam w materiale na max 3mm.

Przede wszystkim proponuję poeksperymentować ze zmianą wysokości reliefu i doborze narzędzi w programie i wszystko po wygenerowaniu ścieżek przepuszczać przez Toolpats; Simulate Toolpath. Tam pokaże nam całą prawdę jak będzie wyglądać w realu nasz twór :smile:

Acha, najwyższe szczegóły po zmianie wysokości reliefu wyrzeźbi zawsze, gorzej z detalami przy samej powierzchni... Ale od czego jest symulator...

I jeszcze jedno, jeżeli maszyna nie radzi sobie z jednorazowym przejściem frezem przez materiał należy wygenerować kilka przejść a każde coraz głębiej. Robi się to tak:
Wybieramy w :
1)3D toolpaths
2) Machine relief
3)Zaznaczyć Do Multiple Z Passes
-First pass 0
-Last Pass –3
Program wygeneruje kilka przejść freza.
Ale uwaga. Maszyna będzie ten obrazek (czołg) wycinać baaaardzo długo...

Ech... Trochę namieszałem co? jak mało zrozumiałe to pytać i jeszcze raz pytać :smile:

Ad2
Co do frezów to sam eksperymentuje i owszem, kuliste są super do detali ale w drewnie nie diamentowe tylko z takimi ostrzami jak frez np. palcowy (do kupienia na allegro za grosze), żeby skrawał nam materiał. Frez 1mm to już frez duży jeśli chodzi o detale w płaskorzeźbie wielkości znaczka pocztowego, poszukaj kolego jeszcze mniejszych chyba że robisz płaskorzeźby np. 5cm na 5cm i większe to wtedy starczy i taki.

Myślę, że na temat frezów trzeba by pytać bardziej doświadczonych kolegów z forum bo ja sam od niedawna dopiero mam swoją zabawkę i eksperymentuje :smile:

Przede wszystkim w ArtCam należy wprowadzić dokładne dane naszego frezu a nie wybierać z listy gotowca bo dopiero wtedy na symulatorze wyjdzie dokładny obraz tego co nim zrobimy.

Ad3.
Na przykładzie czołgu...
1)Wybieramy Toolpaths; Machine Relief
2)Ustawiamy wszystko tak aby wygenerować ścieżki z tym że wybieramy frez np. palcowy o średnicy 1.5mm (End Mill 1.5mm)
3)Na samym dole w Name wpisujemy np. 1
4)Naciskamy NOW
5)Powtażamy wszystko z tym że wybieramy np. frez kulowy o mniejszej średnicy a w Name piszemy 2.
6)Klikamy NOW
Program wygeneruje nam drugą ścieżkę na tamtej z tym że będzie ona już trochę gęstsza od pierwszej i dokładniejsza.

Następnie zamykamy opcję Machine Relief i przechodzimy do opcji w Toolpaths ; Batch Calculate Toolpaths (taka ikonka z trzema kwadracikami i kalkulatorkiem powyżej).
-Klikamy Calculate potem Close
-Następnie wybieramy w Toolpaths ; Simulate All Tolpaths i patrzymy co nam wyszło...

No i zapisujemy to w danym formacie i do roboty :smile:

Uff tyle to ja się w szkole nie napisałem :lol: troche zamotany ten tekst ale jak by co to kolega pyta.

Pozdrowionka

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#6

Post napisał: wood carver » 24 maja 2007, 19:34

ja mam inny problem...artcam w każdym pliku wyjsciowym nie robi interpolacji.g1..osie xyz
tam gdzie powiinna byc...przez co frezarka idzie powoli...ponieważ wszystkie osie idą pojedyczo x y z... schodkowo
jak sie z tym uporac..??

potrzebuje dodac interpolacje g01 do kazdej lini ( próz dojazdów)..
ponaddto art nie robi interpolacji kołowej....wszystko to dla niego zależnosc x y z..ale w singlu!!

help///!!

Awatar użytkownika

artmachining
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 331
Rejestracja: 20 sty 2007, 12:27
Lokalizacja: Leszno
Kontakt:

#7

Post napisał: artmachining » 24 maja 2007, 20:13

wood carver,
musisz wejść do folderu postp w folderze instalacyjnym artcam, wybrać swój postprocesor (plik *.con- ja używam gcode_arcs_mm.con - tam jest interpolacja kołowa) i podmienić
FEED_RATE_MOVE = "[X][Y][Z]"
na
FEED_RATE_MOVE = "G1[X][Y][Z]".
Co do interpolacji kołowej: ona jest realizowana na etapie postprocessingu, dlatego musisz wybrać postp z interpolacją kołową - tak jak wcześniej pisałem gcode_arcs_mm powinien dać radę.

Acha pliki *.con edytujesz za pomocą notatnika :)

No dobra jak już odpowiadać to kompleksowo. Jeżeli postprocesor, którego używasz nie ma interpolacji kołowej , a chcesz ją mieć, musisz dopisać w nim takie 4 linijki:
FIRST_CW_ARC_MOVE = "G2[X][Y][J][F]"
CW_ARC_MOVE = "G2[X][Y][J]"

FIRST_CCW_ARC_MOVE = "G3[X][Y][J][F]"
CCW_ARC_MOVE = "G3[X][Y][J]"


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: kris79 » 24 maja 2007, 21:09

Dziękuję Cometti i Artmachining za pomoc. Dodałem po punkcie :-)
Narazie pobawię się troche i w razie czego zapytam jeszcze.
Pozdrawiam


cometti
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 34
Rejestracja: 13 lis 2006, 17:13
Lokalizacja: Włocławek

#9

Post napisał: cometti » 25 maja 2007, 01:52

Bardzo dziękuję za punkciki, miło mi ze mogłem w czymś pomóc i polecam się na przyszłość. :grin:
Pozdrowionka


Autor tematu
kris79
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 6
Posty: 208
Rejestracja: 22 lis 2006, 20:12
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: kris79 » 26 maja 2007, 01:00

Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanko po drodze.
Chodzi mi o to generowanie kilku przejść freza.
Jeśli mam np rzeźbę na 8 mm głęboką, to wpisuję od 0 do -8 w "do multiple z passes" i teraz w jaki sposób program oblicza ilość zejść frezu? Skąd ma wiedzieć o ile się przesunąć w dół w jednym kroku?
Czy bierze to z parametrów wpisanych we frezie (stepover i stepdown) i co tak naprawdę oznaczają te parametry?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”